BENELUX

Steve

Re: BENELUX

Bericht door Steve »

Eimai schreef:
Bordensteker schreef:Zondagavond rond 23 uur kwamen er kort na elkaar twee Beneluxen met (verbaasde) reizigers een toertje Antwerpen Noord maken (over de omloop van de C2 en dan weer terug langs de Noorderlaan). Kennelijk een creatieve oplossing om het stukje L12 tussen de wijkbundel Luchtbal en Sint Mariaburg te vermijden, waar blijkens Railtime een peroonsaanrijding was ter hoogte van station Ekeren.
't Is een voorziene afwijking om via Antwerpen-Noord te gaan, en het is al meerdere keren gebeurd. Normaal moet je daar in de bundels dan keren, maar voor de Benelux gaat dat niet zo makkelijk dus die maakt dan een volledige toer. Probleem is wel dat je dan komende van Antwerpen-Noord niet meer de tunnel in kan naar Antwerpen-Centraal, dus moest het via het ringspoor naar Berchem, waar de reizigers moesten overstappen. Er zijn er denk ik ook twee doorgereden richting Brussel om reizigers nog op hun bestemming te krijgen op dat late uur.
Maar hoe zijn die twee dan naar Brussel gegaan? Als je het ringspoor neemt tot Berchem, sta je immers met de loc kant Centraal en is de enige mogelijkheid om hem om te lopen. Tenzij ze van het ringspoor rechtstreeks naar Brussel gegaan zijn, maar dan zonder enige stop in Antwerpen...
Shrek

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Maar hoe zijn die twee dan naar Brussel gegaan? Als je het ringspoor neemt tot Berchem, sta je immers met de loc kant Centraal en is de enige mogelijkheid om hem om te lopen. Tenzij ze van het ringspoor rechtstreeks naar Brussel gegaan zijn, maar dan zonder enige stop in Antwerpen...
Das niet waar hoor, ringspoor - Berchem - Mortsel kan zonder keren.
Steve

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
Steve schreef:Maar hoe zijn die twee dan naar Brussel gegaan? Als je het ringspoor neemt tot Berchem, sta je immers met de loc kant Centraal en is de enige mogelijkheid om hem om te lopen. Tenzij ze van het ringspoor rechtstreeks naar Brussel gegaan zijn, maar dan zonder enige stop in Antwerpen...
Das niet waar hoor, ringspoor - Berchem - Mortsel kan zonder keren.
Oeps, ik heb niets gezegd... leefde even in de waan dat Berchem tussen het ringspoor en Centraal lag, terwijl het uiteraard omgekeerd is. :oops:
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Ik ben vorig weekend weer naar familie in Amsterdam geweest. Deze keer voor het eerst de ersatz-Beneluxtrein genomen. Het was leuk na meer dan een jaar nog eens in een zespersoonscoupé te reizen. In het terugkeren nam ik in Rotterdam de trein richting Brussel, deze werd op het perron foutief aangekondigd als "DB Euro Night Line", en er stond "reservering verplicht".
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
loic1811

Bericht door loic1811 »

De laatste tijd zie ik regelmatig 3 à 4 blauwe rijtuigen in de Benelux stammen zitten , Zijn ze in Nederland die bezig met die andere rijtuigen te reviseren ?
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Ja, al het ICRm-materieel zal in Haarlem een extra revisie krijgen. De zuurstokbestickering zal hierbij ook volledig verdwijnen.
wimkalmthout

Bericht door wimkalmthout »

Vanmorgen in kalmthout zien passeren stam met ook 1ste klasse rijtuig in blauw
Tijgernoot

Bericht door Tijgernoot »

Wat betreft de Beneluxrijtuigen die eind vorig jaar met Danger-stickers bij Antwerpen rondreden: die zijn in Vorst hard in aanraking gekomen met een locomotief en daarna naar Haarlem voor schadeherstel bij Nedtrain.

Dan dat er steeds meer geel-blauwe rijtuigen in de Benelux (en in de IC-Direct verschijnen): zover mijn kennis rijkt is de revisie nog niet begonnen maar is wat er nu rijdt vooral ontstickerd spul, afkomstig uit onder andere de Olympische stam en een aantal buitenland-rijtuigen die uit verkorte binnenlandse stammen zijn gehaald om zo een dreigend tekort aan rijtuigen op te vangen. De echte revisie moet nog starten, volgens de laatste geruchten wordt dan ook OBIS* ingebouwd. Geen idee of dat ook op de internationale dienst zal verschijnen en zal werken.

* OBIS - On Board Information System: treininformatiesysteem van NS dat voorziet in LCD-schermen met actuele treininformatie, verstoringsmeldingen, promotiefilmpjes en gratis Wifi-internet.
The_Knitter

Bericht door The_Knitter »

OBIS komt niet op de internationale treindiensten.
TGr79

Bericht door TGr79 »

Wie zegt dat?
TGr79

Bericht door TGr79 »

Tijgernoot schreef:Wat betreft de Beneluxrijtuigen die eind vorig jaar met Danger-stickers bij Antwerpen rondreden: die zijn in Vorst hard in aanraking gekomen met een locomotief en daarna naar Haarlem voor schadeherstel bij Nedtrain.

Dan dat er steeds meer geel-blauwe rijtuigen in de Benelux (en in de IC-Direct verschijnen): zover mijn kennis rijkt is de revisie nog niet begonnen maar is wat er nu rijdt vooral ontstickerd spul, afkomstig uit onder andere de Olympische stam en een aantal buitenland-rijtuigen die uit verkorte binnenlandse stammen zijn gehaald om zo een dreigend tekort aan rijtuigen op te vangen. De echte revisie moet nog starten, volgens de laatste geruchten wordt dan ook OBIS* ingebouwd. Geen idee of dat ook op de internationale dienst zal verschijnen en zal werken.

* OBIS - On Board Information System: treininformatiesysteem van NS dat voorziet in LCD-schermen met actuele treininformatie, verstoringsmeldingen, promotiefilmpjes en gratis Wifi-internet.
Klopt niet. In de IC-direct rijden geen geel/blauwe rijtuigen. De olympische stam is vorig jaar al ontstickerd, maar de onderliggende Fyra-kleurstelling is gewoon blijven zitten. Enkel rijtuig 20-574 is in januari 2013 op proef geheel ontstickerd (van beide lagen folie), samen met de Fyra-20-208 en 20-584, om te kijken hoe het verwijderen van de folie in de praktijk zou uitpakken. Toevallig heeft die 20-574 van januari t/m mei een schaderijtuig in een Fyra-stam vervangen, maar sindsdien rijdt er geen geel/blauw meer in de IC-direct.
TGr79

Bericht door TGr79 »

wimkalmthout schreef:Vanmorgen in kalmthout zien passeren stam met ook 1ste klasse rijtuig in blauw
Alle stammen ruilen twee B's in voor een geel/blauwe B + Bf (2e-klasrijtuig met fietsruimte). De stam die je zag en nog één andere stam krijgen/hebben ook een A-rijtuig in geel/blauw. Één van deze beide stammen is de botsstam van Brussel, die in deze discussie ook al werd genoemd. Het beschikbaar komen van de geel/blauwe rijtuigen was voor deze stam dus puur geluk.
Meesterpeter

Bericht door Meesterpeter »

AlexNL schreef:......... hopelijk zijn die twee rijtuigen ook snel hersteld........
Zal wel even gaan duren, bij het eerste klasse rijtuig is het balkon geknikt, is ook te zien op de foto aan de vouw in de buitenbeplating.

Dan nog even over de beveiliging in Nederland:

VS = Verkeerd Spoor. Al langere tijd mag er geen VS meer gereden worden in Nederland. Komt/Kwam alleen nog voor op grensbaanvakken en op een klein gedeelte van de spoorlijn Deventer<>Zwolle.

Blijft over in Nederland: "Beveiligd linkerspoor" en "Dubbel enkelspoorbeveiliging" op baanvakken met meerdere sporen.

Gr Peter
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
msts.be

Bericht door msts.be »

TGr79 schreef:Wie zegt dat?
Zal wel zo zijn, want indertijd mochten "Buurland"-ICR die omgebouwd werden met drukknoppen ipv de handvaten ook niet meer naar België. Tegenwoordig beschouwt men zulke kleine ingrepen al als "constructiewijziging", en mag de hele papierwinkel overgedaan worden :roll:

http://martijnhaman.nl/typeicr_drukknop.htm
https://sites.google.com/site/hispeedri ... eur-openen
TGr79

Bericht door TGr79 »

msts.be schreef:
TGr79 schreef:Wie zegt dat?
Zal wel zo zijn, want indertijd mochten "Buurland"-ICR die omgebouwd werden met drukknoppen ipv de handvaten ook niet meer naar België. Tegenwoordig beschouwt men zulke kleine ingrepen al als "constructiewijziging", en mag de hele papierwinkel overgedaan worden :roll:

http://martijnhaman.nl/typeicr_drukknop.htm
https://sites.google.com/site/hispeedri ... eur-openen
Ah, we geloven alles wat op internet staat. Laat ik een poging wagen het uit te leggen: ICR met drukknoppen mag in _Nederland_ alleen in de zogeheten 'treinstelmodus' ingezet worden, die deurvrijgave per treinzijde (L, R of beide) en een 'groene lamp' bij de machinist inhoudt. Die treinstelmodus werkt alleen in combinatie met locs serie 1700 of - na nog enkele aanvullende aanpassingen aan het voorste en rijtuig van een stam - met een BR186 van NSH. Die locs hebben namelijk een extra deursysteem aan boord dat de NMBS-locs serie 2800 niet hebben.

Hoe dan ook, doordat drukknoppen-ICR in _Nederland_ alleen met een 1700 of een NSH-Traxx kan rijden, had het dus geen zin om destijd toelating voor België te vragen om deze rijtuigen icm een NMBS-loc serie 1180 of 2800 te laten rijden.

Het is dus een groot misverstand dat ICR zonder handvatten niet naar België 'mogen'. Het is simpelweg nooit gevraagd, omdat er geen locs zijn die én met ICR in 'treinstelmodus' kunnen rijden én in België kunnen rijden.
Plaats reactie