Amai, 2,5 jaar geleden dat je je laatste foto plaatste, dat is al een tijdje geleden.
PbZ betekent Personenzug für besondere Zwecke (reisigerstrein voor speciele doelen). Met zo een trein worden kapotte en gerepareerde locomotieven en wagens naar en van werkplaatsen getransporteerd.
Ik waardeer de haarscherpe detaillering van de tele-opnamen van Dirk Jumper juist wél. Ze ademen een aparte sfeer, alsof je met je neus zowat bovenop het onderwerp staat. Je ziet daarbij soms details die je bij een gewone foto niet zouden opvallen.
Sommigen zijn zeer geslaagd, anderen iets minder. Ik hou over het algemeen ook meer van landschapsfoto's met de nodige infrastructuur en een trein, maar het belangrijkste is toch wel dat er scherp wordt gesteld. En daar slaagt Dirk Jumper wel in (ik daarentegen...)
Het (fors) gebruik van een telelens vervormt het beeld van de foto sterk. Het is dus wel een foto, maar heeft weinig te maken met hoe het in werkelijkheid is, en dat vind ik bij sterke teleopnames altijd jammer. Loks welke meer hoog dan lang zijn bijvoorbeeld, vind ik geen gezicht.
Wil je de details op een foto beter zien, zonder vertekening, dan ga ik wat dichter bij staan, indien mogelijk, en anders maar niet.....
Maar dat is natuurlijk geheel mijn eigen mening, mag toch ?
Zolang je je foto in alle veiligheid kan maken, ja. Maar ik heb toch ook liever een fotograaf die een telelens gebruikt, dan een die eventjes de sporen overloopt om een foto van dichtbij te kunnen nemen...