Dienstregeling december 2014
Re: Dienstregeling december 2014
Inderdaad, die MS96 zullen ook gewoon in de spits rijden, alleen dan niet (al) te veel op treinen waar het grootste volk zit (pakweg aankomen in Brussel tussen 7 en 9 's morgens).
Vergelijk het met de huidige IC-E: daar zitten ook nog een paar slagen MS96 in, en die rijden wel degelijk van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, alleen worden de drukste treinen bijna allemaal met de M6-stammen gedaan.
Vergelijk het met de huidige IC-E: daar zitten ook nog een paar slagen MS96 in, en die rijden wel degelijk van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, alleen worden de drukste treinen bijna allemaal met de M6-stammen gedaan.
Re: Dienstregeling december 2014
FLV-FGSP schreef:IC-0 Brussel - Visé wordt idd IC-12 Kortrijk - Welkenraedt met stop in Leuven.
met stop in Leuven



-
- Berichten: 728
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: Dienstregeling december 2014
Als ik plan afga dan neem ik toch aan dat hij toch keert (P45 plan Oost-Vlaanderen).Shrek schreef:Er wordt toch niet gekeerd in de luchthaven?BVG1988 schreef:Ik had zo een vermoeden van AM96s. Dan neem ik aan de IC 23 als lange afstand wordt gerekend en niet 2 maal korte afstand (met het keren in de luchthaven)?
Onderaan staat er: Brugge - Gent - Brussel - BA <> BA - Brussel - Zottegem - Kortrijk - Brugge - Oostende
Of betekent die <> dat er van treinstel wordt verwisseld?




Re: Dienstregeling december 2014
Er wordt inderdaad niet gekeerd maar gewoon door de Luchthaven gereden, maar het treinnummer wijzigt wel (gezien 2x door de NZV wordt gereden)BVG1988 schreef:Als ik plan afga dan neem ik toch aan dat hij toch keert (P45 plan Oost-Vlaanderen).Shrek schreef:Er wordt toch niet gekeerd in de luchthaven?BVG1988 schreef:Ik had zo een vermoeden van AM96s. Dan neem ik aan de IC 23 als lange afstand wordt gerekend en niet 2 maal korte afstand (met het keren in de luchthaven)?
Onderaan staat er: Brugge - Gent - Brussel - BA <> BA - Brussel - Zottegem - Kortrijk - Brugge - Oostende
Of betekent die <> dat er van treinstel wordt verwisseld?
spoorwegrealist
Re: Dienstregeling december 2014
Ik hoop dan ook dat er in de aankondigingen een duidelijke scheiding zal worden gemaakt tussen de beide trajecten, en dat de koppeling dus louter intern is? Het wordt anders een leuke bende, als je in pakweg Torhout de trein naar Brugge wilt nemen... Neem dan vooral die richting Oostende en niet richting Brugge, of je bent vertrokken voor een tour van drie uur...stefanic schreef:Er wordt inderdaad niet gekeerd maar gewoon door de Luchthaven gereden, maar het treinnummer wijzigt wel (gezien 2x door de NZV wordt gereden)BVG1988 schreef:Als ik plan afga dan neem ik toch aan dat hij toch keert (P45 plan Oost-Vlaanderen).Shrek schreef:
Er wordt toch niet gekeerd in de luchthaven?
Onderaan staat er: Brugge - Gent - Brussel - BA <> BA - Brussel - Zottegem - Kortrijk - Brugge - Oostende
Of betekent die <> dat er van treinstel wordt verwisseld?

Re: Dienstregeling december 2014
ZO bestaan er vandaag ook al verbindingen waar treinritten technisch aan elkaar gekoppeld zijn. Dit om langdurige stops in bepaalde stations te voorkomen. Tijdens de week Antwerpen Turnhout, Turnhout Brussel is zo al een voorbeeld.
Re: Dienstregeling december 2014
En Oostende - Antwerpen - Antwerpen - GentSteven schreef:ZO bestaan er vandaag ook al verbindingen waar treinritten technisch aan elkaar gekoppeld zijn. Dit om langdurige stops in bepaalde stations te voorkomen. Tijdens de week Antwerpen Turnhout, Turnhout Brussel is zo al een voorbeeld.
Re: Dienstregeling december 2014
Wat mocht er dan volgens jou wanneer niet van welke Nederlanders?Shrek schreef:Wat verder ook opvalt is de nadruk op de frequentieverhoging van Thalys: het mocht eerst niet van de Nederlanders maar door het FYRA-debaccle hebben die zwaar bakzeil gehaald.
Thalys zou in de oorspronkelijke Nederlandse wensen een uurdienst krijgen, maar dat zag de SNCF niet zitten. Dat is toen verminderd naar 12 treinen op werkdagen maar ook dat was al kort na de opening van de HSL te veel volgens Thalys (zeg maar SNCF) - dat is nu pas weer hersteld. NS was in de tussentijd tegen de inkrimpingen die Thalys doorvoerde (ook in het weekend trouwens).
Groetjes,
Rian
Re: Dienstregeling december 2014
260689 schreef:En Oostende - Antwerpen - Antwerpen - GentSteven schreef:ZO bestaan er vandaag ook al verbindingen waar treinritten technisch aan elkaar gekoppeld zijn. Dit om langdurige stops in bepaalde stations te voorkomen. Tijdens de week Antwerpen Turnhout, Turnhout Brussel is zo al een voorbeeld.
IR c Luik - Hasselt Antwerpen & L-trein Leuven Antwerpen
en ten tijde van de grote werken in Antwerpen centraal had je een directe trein Boechout - Hove



L-trein Leuven - Berchem + L-trein Berchem - Brussel
Re: Dienstregeling december 2014
IC22 Brussel Antwerpen Essen
eigenlijk vind ik het jammer dat men niet voorziet dat deze trein doorrijdt tot Roosendaal eens de Benelux via de HSL rijdt...
eigenlijk vind ik het jammer dat men niet voorziet dat deze trein doorrijdt tot Roosendaal eens de Benelux via de HSL rijdt...
Re: Dienstregeling december 2014
Hetzelfde kan gezegd worden van de IC Zwolle-Roosendaal die niet doorrijdt naar Essen...bobby schreef:IC22 Brussel Antwerpen Essen
eigenlijk vind ik het jammer dat men niet voorziet dat deze trein doorrijdt tot Roosendaal eens de Benelux via de HSL rijdt...
Re: Dienstregeling december 2014
Maar het grote verschil is dat het daar inderdaad om een louter technische koppeling gaat die helemaal niet zichtbaar is voor de gewone reiziger.Steven schreef:ZO bestaan er vandaag ook al verbindingen waar treinritten technisch aan elkaar gekoppeld zijn. Dit om langdurige stops in bepaalde stations te voorkomen. Tijdens de week Antwerpen Turnhout, Turnhout Brussel is zo al een voorbeeld.
In het nieuwe vervoersplan daarentegen worden als één doorgaande lijn afgebeeld en delen ze ook hetzelfde nummer van de IC-verbinding (maar weliswaar niet dezelfde reeks treinnummers), wat al een heel stuk minder op een louter technische koppeling lijkt...
Stefanic, heb jij een idee?
Re: Dienstregeling december 2014
Dat heb ik toch helemaal anders opgevangen hoor. NS wou net zoveel mogelijk FYRA en was ruim tevreden met een stuk of 10 Thalys per dag. Uiteraard om puur financiële redenen, met een Fyra wordt de winst immers verdeeld tussen NS en NMBS, met Thalys vloeit een deel naar de SNCF.rvdborgt schreef:Wat mocht er dan volgens jou wanneer niet van welke Nederlanders?Shrek schreef:Wat verder ook opvalt is de nadruk op de frequentieverhoging van Thalys: het mocht eerst niet van de Nederlanders maar door het FYRA-debaccle hebben die zwaar bakzeil gehaald.
Thalys zou in de oorspronkelijke Nederlandse wensen een uurdienst krijgen, maar dat zag de SNCF niet zitten. Dat is toen verminderd naar 12 treinen op werkdagen maar ook dat was al kort na de opening van de HSL te veel volgens Thalys (zeg maar SNCF) - dat is nu pas weer hersteld. NS was in de tussentijd tegen de inkrimpingen die Thalys doorvoerde (ook in het weekend trouwens).
Groetjes,
Rian
Re: Dienstregeling december 2014
Shrek schreef:Hetzelfde kan gezegd worden van de IC Zwolle-Roosendaal die niet doorrijdt naar Essen...bobby schreef:IC22 Brussel Antwerpen Essen
eigenlijk vind ik het jammer dat men niet voorziet dat deze trein doorrijdt tot Roosendaal eens de Benelux via de HSL rijdt...
Als BELGISCHE reiziger zou je met de IC22 tot Roosendaal in Roosendaal kunnen overstappen naar Vlissingen; Dordrecht/Rotterdam/Den Haag; Zwolle, terwijl met 3600 (Zwolle Roosendaal) tot Essen kan je als Belgische reiziger slechts de trein nemen naar Roosendaal/.../Zwolle, en zal je voor alle andere bestemmingen minstens nog een 2de maal moeten overstappen.
Als je dan toch wilt dat de NS tot in België rijdt, dat NS dan de trein Den Bosch - Breda laat doorrijden naar Noorderkempen en Antwerpen Centraal.
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: Dienstregeling december 2014
Laten we heel eerlijk zijn, er is eigenlijk maar een lijn waar het rijden van Nederlandse in plaats van Belgische treinen logisch zou zijn en dat is Maastricht - Luik, en juist dat schijnt door de NMBS afgewezen te zijn toen de Nederlandse provincie Limburg het voorstel deed de lijn mee te nemen in de komende aanbesteding.
Bij Antwerpen - Roosendaal en Antwerpen - Breda is het 90% Belgisch grondgebied versus 10% Nederlands grondgebied, dan mag het in de lijn der verwachting liggen dat de bediening in Belgische handen is. Toevallig zijn de eerste stations op het Nederlands grondgebied ook nog eens knopen met overstaprelaties waar de treinen van de NMBS ook in verweven kunnen worden, en daarmee logischere eindpunten dan een Essen. Daarnaast wordt de NMBS gewoon door NS betaald voor het rijden van de treinen tussen de grens en Roosendaal en Maastricht en wordt de administratieve last voor Nederland daarvan, zoals het doorgeven van aangepaste dienstregelingen, ook nog eens door NS uit handen genomen.
Bij Antwerpen - Roosendaal en Antwerpen - Breda is het 90% Belgisch grondgebied versus 10% Nederlands grondgebied, dan mag het in de lijn der verwachting liggen dat de bediening in Belgische handen is. Toevallig zijn de eerste stations op het Nederlands grondgebied ook nog eens knopen met overstaprelaties waar de treinen van de NMBS ook in verweven kunnen worden, en daarmee logischere eindpunten dan een Essen. Daarnaast wordt de NMBS gewoon door NS betaald voor het rijden van de treinen tussen de grens en Roosendaal en Maastricht en wordt de administratieve last voor Nederland daarvan, zoals het doorgeven van aangepaste dienstregelingen, ook nog eens door NS uit handen genomen.