Die lijst is op meerdere punten voor verkeede interpretatie vatbaar, en al lang niet meer up-to-date.Shrek schreef:Leuk lijstje, maar het heeft 0,0 waarde voor de dienstregeling 2015 uiteraard.bobby schreef:hierbij lijst van Belgiesch locs in het buitenland:
http://www.railpassie.org/buitenland.html
Dienstregeling december 2014
Re: Dienstregeling december 2014
Best dan wel de achterste 27 als gesleept voertuig meenemen, want anders trek je het Nederlandse net plat... (waarom het dus ook formeel verboden is).pietmol schreef:Je zou ook 2x 27 kunnen rijden, wat geen abnormale configuratie zou zijn...
-
Inmiddels staat ook het document van de provincie Namen op de speciale webpagina.
Ook voor Waals-Brabant staat de presentatie intussen online.
Interessant is dat in die presentatie een nieuw GEN-kaartje is opgedoken, dat het plan voor eind dit jaar nog eens duidelijk samenvat.
Het meeste was natuurlijk al min of meer bekend (en sowieso zal ook de presentatie voor Brussel heel binnenkort online staan met nog meer details), maar onder meer dit valt op:
- Wat nu al naar de NZV rijdt, blijft daar ook grotendeels naartoe rijden. De eerdere plannetjes waarbij het GEN-aanbod er drastisch verminderd was ten voordele van de doorgaande verbindingen, lijken daarmee dus grotendeels (en terecht) gecounterd te zijn. Al valt het af te wachten wat er de komende jaren op tafel zal worden gelegd, als het GEN "echt" van start gaat met alle bijkomende infrastructuur en de hogere frequenties.
- Het aanbod op lijn 26 wordt meer dan ooit omgelegd: er blijft slechts één doorgaande trein Halle - Mechelen over. Al de rest (twee uit het zuiden, slechts één uit het noorden) wordt omgeleid naar Brussel-Luxemburg. Dat is meteen ook het eindpunt, behalve voor één verbinding uit Halle die dan doorrijdt naar Jette en Aalst (huidige L die dus naar Halle rijdt in plaats van 's-Gravenbrakel). Natuurlijk zal de Schuman-Josaphattunnel hier in de toekomst wellicht nog verandering brengen, maar het is toch opvallend.
- Dit is iets wat volgens mij echt beter kan: voor de beide verbindingen Nijvel - Antwerpen is er kennelijk een copy-paste gedaan van de huidige situatie, waardoor er heel wat gemiste kansen zijn. In stations als Vorst-Oost en Ukkel-Stalle zou bijvoorbeeld nog steeds slechts één trein per uur stoppen. Het potentieel is er nochtans: een Vorst-Oost ligt midden in het centrum van Vorst (en ook vlakbij Vorst-Nationaal), waar men schreeuwt om een efficiënte verbinding naar het centrum. De huidige vrij lage reizigersaantallen liggen volgens mij louter aan de magere bediening. Ook ietwat onlogisch is dat een van beide verbindingen nog steeds Schaarbeek zou overslaan - richting NZV zijn daar natuurlijk al genoeg andere verbindingen, maar richting Vilvoorde en Antwerpen blijft het zo maar beperkt tot één treintje per uur. Structureel gezien is het ook ietwat vreemd dat men nog steeds een omnibus in het zuiden koppelt aan een iets snellere trein in het noorden en vice versa.
- Aansluitend daarbij valt de niet altijd evenwichtige verdeling op. In Vorst-Oost of Ukkel-Stalle dus nog steeds slechts één per uur, terwijl een station als Boondaal er straks wellicht vier per uur zal hebben en ook een Diesdelle nog steeds drie. Paradoxaal genoeg zal dat 's avonds en in het weekend wellicht omgekeerd zijn: in laatstgenoemde stations helemaal niets, in eerstgenoemde gelukkig nog steeds die ene trein per uur.
- Simonis en Brussel-West krijgen eindelijk een vaste uurdienst (hopelijk ook 's avonds en in het weekend dan), al blijft er natuurlijk veel potentieel over. De facto is er enkel een rechtstreekse verbinding met de stations van lijn 60. De verbinding wordt technisch gezien wel doorgekoppeld naar lijn 50, maar dan zit je met een tijdrovende omweg via de NZV. Door alle bestaande metroverbindingen is het vanaf lijn 28 zelf (Simonis en West) ook niet bepaald interessant om een verbinding naar de NZV te hebben.
- Louvain-La-Neuve krijgt/behoudt een mooie frequentie naar Ottignies (3 per uur), maar van drie 3 rijdt er slechts eentje daarna verder, namelijk de trein die overeenkomt met de huidige IR naar Brussel, waarbij trouwens opvalt dat de stop in Groenendaal wegvalt. Is het slechts tijdelijk door bv. de werkzaamheden, of komt er echt geen rechtstreekse verbinding meer met bijvoorbeeld Leuven of Charleroi?
Interessant is dat in die presentatie een nieuw GEN-kaartje is opgedoken, dat het plan voor eind dit jaar nog eens duidelijk samenvat.
Het meeste was natuurlijk al min of meer bekend (en sowieso zal ook de presentatie voor Brussel heel binnenkort online staan met nog meer details), maar onder meer dit valt op:
- Wat nu al naar de NZV rijdt, blijft daar ook grotendeels naartoe rijden. De eerdere plannetjes waarbij het GEN-aanbod er drastisch verminderd was ten voordele van de doorgaande verbindingen, lijken daarmee dus grotendeels (en terecht) gecounterd te zijn. Al valt het af te wachten wat er de komende jaren op tafel zal worden gelegd, als het GEN "echt" van start gaat met alle bijkomende infrastructuur en de hogere frequenties.
- Het aanbod op lijn 26 wordt meer dan ooit omgelegd: er blijft slechts één doorgaande trein Halle - Mechelen over. Al de rest (twee uit het zuiden, slechts één uit het noorden) wordt omgeleid naar Brussel-Luxemburg. Dat is meteen ook het eindpunt, behalve voor één verbinding uit Halle die dan doorrijdt naar Jette en Aalst (huidige L die dus naar Halle rijdt in plaats van 's-Gravenbrakel). Natuurlijk zal de Schuman-Josaphattunnel hier in de toekomst wellicht nog verandering brengen, maar het is toch opvallend.
- Dit is iets wat volgens mij echt beter kan: voor de beide verbindingen Nijvel - Antwerpen is er kennelijk een copy-paste gedaan van de huidige situatie, waardoor er heel wat gemiste kansen zijn. In stations als Vorst-Oost en Ukkel-Stalle zou bijvoorbeeld nog steeds slechts één trein per uur stoppen. Het potentieel is er nochtans: een Vorst-Oost ligt midden in het centrum van Vorst (en ook vlakbij Vorst-Nationaal), waar men schreeuwt om een efficiënte verbinding naar het centrum. De huidige vrij lage reizigersaantallen liggen volgens mij louter aan de magere bediening. Ook ietwat onlogisch is dat een van beide verbindingen nog steeds Schaarbeek zou overslaan - richting NZV zijn daar natuurlijk al genoeg andere verbindingen, maar richting Vilvoorde en Antwerpen blijft het zo maar beperkt tot één treintje per uur. Structureel gezien is het ook ietwat vreemd dat men nog steeds een omnibus in het zuiden koppelt aan een iets snellere trein in het noorden en vice versa.
- Aansluitend daarbij valt de niet altijd evenwichtige verdeling op. In Vorst-Oost of Ukkel-Stalle dus nog steeds slechts één per uur, terwijl een station als Boondaal er straks wellicht vier per uur zal hebben en ook een Diesdelle nog steeds drie. Paradoxaal genoeg zal dat 's avonds en in het weekend wellicht omgekeerd zijn: in laatstgenoemde stations helemaal niets, in eerstgenoemde gelukkig nog steeds die ene trein per uur.
- Simonis en Brussel-West krijgen eindelijk een vaste uurdienst (hopelijk ook 's avonds en in het weekend dan), al blijft er natuurlijk veel potentieel over. De facto is er enkel een rechtstreekse verbinding met de stations van lijn 60. De verbinding wordt technisch gezien wel doorgekoppeld naar lijn 50, maar dan zit je met een tijdrovende omweg via de NZV. Door alle bestaande metroverbindingen is het vanaf lijn 28 zelf (Simonis en West) ook niet bepaald interessant om een verbinding naar de NZV te hebben.
- Louvain-La-Neuve krijgt/behoudt een mooie frequentie naar Ottignies (3 per uur), maar van drie 3 rijdt er slechts eentje daarna verder, namelijk de trein die overeenkomt met de huidige IR naar Brussel, waarbij trouwens opvalt dat de stop in Groenendaal wegvalt. Is het slechts tijdelijk door bv. de werkzaamheden, of komt er echt geen rechtstreekse verbinding meer met bijvoorbeeld Leuven of Charleroi?
Dat is natuurlijk het grote probleem als het transportplan en de infra niet tegelijk in voege treden. Het plan is gemaakt voor de nieuwe tunnel. Zonder tunnel krijg je dus zo'n hiaten.Steve schreef: - Het aanbod op lijn 26 wordt meer dan ooit omgelegd: er blijft slechts één doorgaande trein Halle - Mechelen over. Al de rest (twee uit het zuiden, slechts één uit het noorden) wordt omgeleid naar Brussel-Luxemburg. Dat is meteen ook het eindpunt, behalve voor één verbinding uit Halle die dan doorrijdt naar Jette en Aalst (huidige L die dus naar Halle rijdt in plaats van 's-Gravenbrakel). Natuurlijk zal de Schuman-Josaphattunnel hier in de toekomst wellicht nog verandering brengen, maar het is toch opvallend.
Inderdaad, als het toch GEN-treinen zijn zouden ze zeker Schaarbeek en Vorst moeten bedienen. Die stations hebben een enorm potentieel.Steve schreef: - Dit is iets wat volgens mij echt beter kan: voor de beide verbindingen Nijvel - Antwerpen is er kennelijk een copy-paste gedaan van de huidige situatie, waardoor er heel wat gemiste kansen zijn. In stations als Vorst-Oost en Ukkel-Stalle zou bijvoorbeeld nog steeds slechts één trein per uur stoppen. Het potentieel is er nochtans: een Vorst-Oost ligt midden in het centrum van Vorst (en ook vlakbij Vorst-Nationaal), waar men schreeuwt om een efficiënte verbinding naar het centrum. De huidige vrij lage reizigersaantallen liggen volgens mij louter aan de magere bediening. Ook ietwat onlogisch is dat een van beide verbindingen nog steeds Schaarbeek zou overslaan - richting NZV zijn daar natuurlijk al genoeg andere verbindingen, maar richting Vilvoorde en Antwerpen blijft het zo maar beperkt tot één treintje per uur. Structureel gezien is het ook ietwat vreemd dat men nog steeds een omnibus in het zuiden koppelt aan een iets snellere trein in het noorden en vice versa.
Het lijkt mij ook vreemd voor de opmaak van het plan. Als er een regelmaat is in de IC-diensten van een kwartier dan kan ik me voorstellen dat de vensters voor de L-treinen ook een regelmaat hebben. Qua planning moet het dus zeker mogelijk zijn die stops in te lassen.
Dat komt door de werken. De verbinding Leuven-Louvain-La-Neuve wordt technisch onmogelijk tijdens de werken in Ottignies, daar speelt men nu al op in blijkbaar. Het lijkt mij wel mogelijk dat de eerste periode die treinen technisch wel gekoppeld blijven, tot wanneer de werken aan de betrokken wissels echt beginnen.Steve schreef:- Louvain-La-Neuve krijgt/behoudt een mooie frequentie naar Ottignies (3 per uur), maar van drie 3 rijdt er slechts eentje daarna verder, namelijk de trein die overeenkomt met de huidige IR naar Brussel, waarbij trouwens opvalt dat de stop in Groenendaal wegvalt. Is het slechts tijdelijk door bv. de werkzaamheden, of komt er echt geen rechtstreekse verbinding meer met bijvoorbeeld Leuven of Charleroi?
Verder valt mij hetvolgende op:
-Kapellekerk blijft momenteel open. Ik had verwacht dat men deze dienstregeling zou aangrijpen om, ten voordele van de regelmaat in de NZV, het te sluiten.
-Watermaal "hoog" komt nog steeds niet in dienst. Wanneer zou dat gaan gebeuren?
-Men kiest nog steeds voor Buda. Zou het niet logischer zijn om van Machelen op L27 het GEN-station te maken? Genre Mortsel-Liersesteenweg in Antwerpen.
-Dat de 2e GEN op L25 niet alle stops doet heeft te maken met een 'extra' trein die de halfuursystematiek teniet doet: De IC Turnhout-BrusselShrek schreef:Inderdaad, als het toch GEN-treinen zijn zouden ze zeker Schaarbeek en Vorst moeten bedienen. Die stations hebben een enorm potentieel.Steve schreef:- Dit is iets wat volgens mij echt beter kan: voor de beide verbindingen Nijvel - Antwerpen is er kennelijk een copy-paste gedaan van de huidige situatie, waardoor er heel wat gemiste kansen zijn. In stations als Vorst-Oost en Ukkel-Stalle zou bijvoorbeeld nog steeds slechts één trein per uur stoppen. Het potentieel is er nochtans: een Vorst-Oost ligt midden in het centrum van Vorst (en ook vlakbij Vorst-Nationaal), waar men schreeuwt om een efficiënte verbinding naar het centrum. De huidige vrij lage reizigersaantallen liggen volgens mij louter aan de magere bediening. Ook ietwat onlogisch is dat een van beide verbindingen nog steeds Schaarbeek zou overslaan - richting NZV zijn daar natuurlijk al genoeg andere verbindingen, maar richting Vilvoorde en Antwerpen blijft het zo maar beperkt tot één treintje per uur. Structureel gezien is het ook ietwat vreemd dat men nog steeds een omnibus in het zuiden koppelt aan een iets snellere trein in het noorden en vice versa.
Het lijkt mij ook vreemd voor de opmaak van het plan. Als er een regelmaat is in de IC-diensten van een kwartier dan kan ik me voorstellen dat de vensters voor de L-treinen ook een regelmaat hebben. Qua planning moet het dus zeker mogelijk zijn die stops in te lassen.
Verder valt mij hetvolgende op:
-Kapellekerk blijft momenteel open. Ik had verwacht dat men deze dienstregeling zou aangrijpen om, ten voordele van de regelmaat in de NZV, het te sluiten.
-Watermaal "hoog" komt nog steeds niet in dienst. Wanneer zou dat gaan gebeuren?
-Men kiest nog steeds voor Buda. Zou het niet logischer zijn om van Machelen op L27 het GEN-station te maken? Genre Mortsel-Liersesteenweg in Antwerpen.
-Kapellekerk sluiten: niet op 1-2-3 te regelen (zelfs niet op 4-5-6)
-en Buda... wat mijn betreft had dit onding (sorry) al lang gesloten geweest ten voordele van Machelen. Maar de infrastructuur laat een deftig gebruik van L27 tussen Vilvoorde en de NZV niet toe, waardoor de GEN-treinen in Vilvoorde nog steeds L25 op moeten... helaas. En vooruitzichten wat betreft Machelen (denk ook aan Uplace!) zijn ook niet te verwachten vrees ik...
spoorwegrealist
Akkoord voor Buda (daar is die tweede GEN sowieso ook niet nodig), maar wat dan voor Schaarbeek? Die IC Turnhout - Brussel (en verder naar Binche, toch?) zal daar toch niet stoppen?stefanic schreef: -Dat de 2e GEN op L25 niet alle stops doet heeft te maken met een 'extra' trein die de halfuursystematiek teniet doet: De IC Turnhout-Brussel
Maar het punt ging eigenlijk vooral over het zuidelijke stuk, nota bene de stations Vorst-Oost en Ukkel-Stalle, waar het aanbod dus beperkt zou blijven tot één trein per uur met bovendien geen enkele versterking in de spits, afgaand op de presentatie.
Wat is daar dan juist het probleem? 80 km/h is niet ideaal, maar toch zeker doenbaar voor een stoptrein?stefanic schreef: -en Buda... wat mijn betreft had dit onding (sorry) al lang gesloten geweest ten voordele van Machelen. Maar de infrastructuur laat een deftig gebruik van L27 tussen Vilvoorde en de NZV niet toe, waardoor de GEN-treinen in Vilvoorde nog steeds L25 op moeten... helaas. En vooruitzichten wat betreft Machelen (denk ook aan Uplace!) zijn ook niet te verwachten vrees ik...
Volg de lijn maar eens via Google-Earth...Shrek schreef:Wat is daar dan juist het probleem? 80 km/h is niet ideaal, maar toch zeker doenbaar voor een stoptrein?stefanic schreef: -en Buda... wat mijn betreft had dit onding (sorry) al lang gesloten geweest ten voordele van Machelen. Maar de infrastructuur laat een deftig gebruik van L27 tussen Vilvoorde en de NZV niet toe, waardoor de GEN-treinen in Vilvoorde nog steeds L25 op moeten... helaas. En vooruitzichten wat betreft Machelen (denk ook aan Uplace!) zijn ook niet te verwachten vrees ik...
Het ene spoor van L27 komt uit in koker 3, het andere spoor komt aan de andere kant van L36 uit, in koker 2. Niet ideaal om dat zo te verwerken in de NZV, en efkes L36 kruisen om in koker 3 terecht te kunnen...
spoorwegrealist
Beide sporen komen toch op koker 2 uit? Het is zelfs de enige aansluiting in FBN die geen versnijdingen heeft.stefanic schreef:Volg de lijn maar eens via Google-Earth...Shrek schreef:Wat is daar dan juist het probleem? 80 km/h is niet ideaal, maar toch zeker doenbaar voor een stoptrein?stefanic schreef: -en Buda... wat mijn betreft had dit onding (sorry) al lang gesloten geweest ten voordele van Machelen. Maar de infrastructuur laat een deftig gebruik van L27 tussen Vilvoorde en de NZV niet toe, waardoor de GEN-treinen in Vilvoorde nog steeds L25 op moeten... helaas. En vooruitzichten wat betreft Machelen (denk ook aan Uplace!) zijn ook niet te verwachten vrees ik...
Het ene spoor van L27 komt uit in koker 3, het andere spoor komt aan de andere kant van L36 uit, in koker 2. Niet ideaal om dat zo te verwerken in de NZV, en efkes L36 kruisen om in koker 3 terecht te kunnen...
Ideaal is het natuurlijk niet als je de treinen daarna wil doortrekken richting L124, maar tussen Vilvoorde en FBN zie ik niet echt een probleem.
Het spoor B komt in Brussel noord toe op spoor tien dus meest logisch is koker 3. Het A spoor komt toe op spoor 6. Ze liggen daar dus zeker niet naast elkaar en spoor A ligt dan het minst ideaal.
Vanuit spoor 10 kan je zonder enige versnijding in koker 2 komen. Richting koker 3 kruis je de L25 in de andere richting.Steven schreef:Het spoor B komt in Brussel noord toe op spoor tien dus meest logisch is koker 3. Het A spoor komt toe op spoor 6. Ze liggen daar dus zeker niet naast elkaar en spoor A ligt dan het minst ideaal.
In feite komen L36, L27 en L161 alledrie uit op koker 2, koker 3 is voor L25 en koker 1 voor 50 en 36N.
Dat maakt net het punt, dat spoor A van L27 het minst ideaal is zoals ik al zei, van spoor B hoor je me niets zeggen 

Ook in de andere richting is er geen enkel probleem om vanuit koker 2 op perron 6 terecht te komen hoor.Steven schreef:Dat maakt net het punt, dat spoor A van L27 het minst ideaal is zoals ik al zei, van spoor B hoor je me niets zeggen
Maar koker 2 is net al zo druk bezet vandaar
plus dat je nog moet zien dat alle treinen die nu op L27 zouden rijden ofwel in Brussel Zuid ofwel in Brussel Noord dan moeten veranderen want ze komen van L124 dus versnijdingen heb je altijd, de vraag is enkel waar?