Treinhaltes Mouterij en Arcaden open tegen 2016
Treinhaltes Mouterij en Arcaden open tegen 2016
Treinhaltes Mouterij en Arcaden open tegen 2016
De NMBS opent tegen 2016 de nieuwe stopplaatsen Arcaden en Mouterij. Die zijn al enkele jaren klaar, maar er stopten nog nooit treinen. In 2017 zouden de werkzaamheden aan het nieuwe station van Etterbeek moeten beginnen.
Treinhalte wacht zeven jaar op reizigers
In december van dit jaar gaat het nieuwe NMBS-vervoersplan van start. Heel wat zaken veranderen daardoor. De treinen die de Brusselse Noord-Zuidverbinding gebruiken zullen twee minuten extra krijgen om het traject door de drukste spoortunnel ter wereld te vervolmaken. Daardoor zouden de treinen stipter moeten rijden. Ook de benaming ‘L’ voor stoptreinen naar Brussel valt weg en wordt vanaf eind 2014 ‘GEN’, oftewel ‘Gewestelijk Expressnet’. Dat Gewestelijke Expressnet wordt al voor 65 procent in werking gesteld vanaf het einde van het jaar. Tegen 2016, wanneer de lijn Denderleeuw-Brussel op vier sporen is gebracht, moet dat 90 procent zijn. Opmerkelijk: de GEN-verbindingen die er dan zullen bij komen op die lijn zullen mogelijk het Zuidstation of het Weststation als eindhalte hebben. Een stijlbreuk bij de NMBS, dat er altijd voor koos om alle treinen die in Brussel eindigden ook door de Noord-Zuidverbinding te laten rijden. Wanneer de Schuman-Josaphattunnel klaar is eind 2015 zullen het Luxemburg- en Schumanstation ook IC-treinen uit Charleroi en Dinant ontvangen, treinen die de Noord-Zuidverbinding ook niet zullen gebruiken en de luchthaven als eindstation hebben.
De haltes Arcaden (Watermaal) en Mouterij (Elsene) – die jaren geleden al opgeleverd werden maar nooit gebruikt – zullen vanaf 2016 geopend worden. Op de lijn tussen Halle en Mechelen komen er dan vier treinen bij tijdens de spitsuren die deels via de S-J-tunnel zullen rijden.
De werkzaamheden aan het station van Etterbeek – dat de NMBS graag ziet uitgroeien tot het vierde grootste station van het gewest – beginnen in 2017 en kosten 7,3 miljoen euro. Er komt een overstapstation met de MIVB. De MIVB verwachtte vorig jaar nog in een interne nota dat de NMBS het voortouw zou nemen in de bouw van dat overstapstation. Ook voor het Noord-en Zuidstation zijn er ingrijpende werkzaamheden gepland.
Bron: http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/t ... tegen-2016
Als er tussen Brussel en Denderleeuw 4 sporen liggen gaat men toch vernieuwingswerken uitvoeren aan de infrastructuur van de sporen in het midden, dus je zit dan een tijd met 4 sporen die men niet kan/zal gebruiken.
De NMBS opent tegen 2016 de nieuwe stopplaatsen Arcaden en Mouterij. Die zijn al enkele jaren klaar, maar er stopten nog nooit treinen. In 2017 zouden de werkzaamheden aan het nieuwe station van Etterbeek moeten beginnen.
Treinhalte wacht zeven jaar op reizigers
In december van dit jaar gaat het nieuwe NMBS-vervoersplan van start. Heel wat zaken veranderen daardoor. De treinen die de Brusselse Noord-Zuidverbinding gebruiken zullen twee minuten extra krijgen om het traject door de drukste spoortunnel ter wereld te vervolmaken. Daardoor zouden de treinen stipter moeten rijden. Ook de benaming ‘L’ voor stoptreinen naar Brussel valt weg en wordt vanaf eind 2014 ‘GEN’, oftewel ‘Gewestelijk Expressnet’. Dat Gewestelijke Expressnet wordt al voor 65 procent in werking gesteld vanaf het einde van het jaar. Tegen 2016, wanneer de lijn Denderleeuw-Brussel op vier sporen is gebracht, moet dat 90 procent zijn. Opmerkelijk: de GEN-verbindingen die er dan zullen bij komen op die lijn zullen mogelijk het Zuidstation of het Weststation als eindhalte hebben. Een stijlbreuk bij de NMBS, dat er altijd voor koos om alle treinen die in Brussel eindigden ook door de Noord-Zuidverbinding te laten rijden. Wanneer de Schuman-Josaphattunnel klaar is eind 2015 zullen het Luxemburg- en Schumanstation ook IC-treinen uit Charleroi en Dinant ontvangen, treinen die de Noord-Zuidverbinding ook niet zullen gebruiken en de luchthaven als eindstation hebben.
De haltes Arcaden (Watermaal) en Mouterij (Elsene) – die jaren geleden al opgeleverd werden maar nooit gebruikt – zullen vanaf 2016 geopend worden. Op de lijn tussen Halle en Mechelen komen er dan vier treinen bij tijdens de spitsuren die deels via de S-J-tunnel zullen rijden.
De werkzaamheden aan het station van Etterbeek – dat de NMBS graag ziet uitgroeien tot het vierde grootste station van het gewest – beginnen in 2017 en kosten 7,3 miljoen euro. Er komt een overstapstation met de MIVB. De MIVB verwachtte vorig jaar nog in een interne nota dat de NMBS het voortouw zou nemen in de bouw van dat overstapstation. Ook voor het Noord-en Zuidstation zijn er ingrijpende werkzaamheden gepland.
Bron: http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/t ... tegen-2016
Als er tussen Brussel en Denderleeuw 4 sporen liggen gaat men toch vernieuwingswerken uitvoeren aan de infrastructuur van de sporen in het midden, dus je zit dan een tijd met 4 sporen die men niet kan/zal gebruiken.
Re: Treinhaltes Mouterij en Arcaden open tegen 2016
de vernieuwing van de centrale sporen van L50A gaat niet zo lang duren, er zullen snel genoeg 4 sporen beschikbaar zijn
Re: Treinhaltes Mouterij en Arcaden open tegen 2016
Is het echt het plan (of de wens) om Etterbeek tot het vierde grootste station van het gewest te laten uitgroeien? Dus na Noord, Centraal en Zuid maar voor bv Schuman en Luxembourg?Stijn91 schreef:
De werkzaamheden aan het station van Etterbeek – dat de NMBS graag ziet uitgroeien tot het vierde grootste station van het gewest – beginnen in 2017 en kosten 7,3 miljoen euro. Er komt een overstapstation met de MIVB. De MIVB verwachtte vorig jaar nog in een interne nota dat de NMBS het voortouw zou nemen in de bouw van dat overstapstation. Ook voor het Noord-en Zuidstation zijn er ingrijpende werkzaamheden gepland.
Lijkt me toch sterk.
Ik heb inderdaad wel de indruk dat er de laatste jaren meer en meer reizigers zijn in Etterbeek maar in Schuman en Luxembourg stoppen toch nog wel wat meer treinen die niet in Etterbeek stoppen.
Re: Treinhaltes Mouterij en Arcaden open tegen 2016
Inderdaad,Etterbeek met zijn 4 sporen lijkt me niet het aangewezen station om veel
treinen te laten keren.
treinen te laten keren.
Re: Treinhaltes Mouterij en Arcaden open tegen 2016
Ze moeten niet keren in etterbeek. Stoppen volstaat.
Re: Treinhaltes Mouterij en Arcaden open tegen 2016
Maar dan rijden ze wel door naar Schuman en/of Lx.Steven schreef:Ze moeten niet keren in etterbeek. Stoppen volstaat.
Re: Treinhaltes Mouterij en Arcaden open tegen 2016
Als ze in shuman stoppen stoppen ze zeker in het Luxemburg station.
Re: Treinhaltes Mouterij en Arcaden open tegen 2016
Schuman heeft wel de metroaansluiting die Etterbeek en Luxemburg missen.
Re: Treinhaltes Mouterij en Arcaden open tegen 2016
Bon soit,mijn punt is:wanneer ze van Etterbeek het 4de station van Brussel willen maken moet het
treinen krijgen die FBSM en LX niet bedienen.anders krijgen laatstgenoemden toch het merendeel van de klanten.
treinen krijgen die FBSM en LX niet bedienen.anders krijgen laatstgenoemden toch het merendeel van de klanten.
Re: Treinhaltes Mouterij en Arcaden open tegen 2016
Volgend artikel hier nog over gevonden (is wel al van 1 jaar geleden):
http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/e ... te-station
Ik denk dat indien alle treinen die nu in Schuman en Luxembourg stoppen ook in Etterbeek zouden stoppen, Etterbeek waarschijnlijk Luxembourg al zou voorbijsteken qua reizigersaantal.
Er stappen immers heel wat mensen over in Luxembourg voor een trein naar Etterbeek.
http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/e ... te-station
Ik denk dat indien alle treinen die nu in Schuman en Luxembourg stoppen ook in Etterbeek zouden stoppen, Etterbeek waarschijnlijk Luxembourg al zou voorbijsteken qua reizigersaantal.
Er stappen immers heel wat mensen over in Luxembourg voor een trein naar Etterbeek.
Re: Treinhaltes Mouterij en Arcaden open tegen 2016
Dat is inmiddels alweer achterhaald.Shrek schreef:de vernieuwing van de centrale sporen van L50A gaat niet zo lang duren, er zullen snel genoeg 4 sporen beschikbaar zijn
De opening van "Mouterij" is voorzien voor eind dit jaar, "Arcade" voor juni 2016.
In juni 2016 moet ook de aansluiting tussen L161 en L26 via L26/4 op dubbelspoor zijn gebracht of moeten de werken op zijn minst in volle gang zijn.
De 4 sporen van L50A/L50C tussen Klein-Eiland en Denderleeuw komen in dienst in 2017.
In december 2017 zou de stopplaats Anderlecht moeten opengaan.
De nieuwe aansluiting tussen Klein-Eiland en Brussel-Zuid zou in 2019 in dienst komen, de 4 sporen van L124 zelfs pas ten vroegste in 2023.
Re: Treinhaltes Mouterij en Arcaden open tegen 2016
Inderdaad, mijn post is alweer hopeloos achterhaald. Maar ook de data die jij geeft zijn helemaal niet zeker. Alles zal afhangen van wat de regering in het nieuwe investeringsplan gaat schrijven.Jeroen schreef:Dat is inmiddels alweer achterhaald.Shrek schreef:de vernieuwing van de centrale sporen van L50A gaat niet zo lang duren, er zullen snel genoeg 4 sporen beschikbaar zijn
De opening van "Mouterij" is voorzien voor eind dit jaar, "Arcade" voor juni 2016.
In juni 2016 moet ook de aansluiting tussen L161 en L26 via L26/4 op dubbelspoor zijn gebracht of moeten de werken op zijn minst in volle gang zijn.
De 4 sporen van L50A/L50C tussen Klein-Eiland en Denderleeuw komen in dienst in 2017.
In december 2017 zou de stopplaats Anderlecht moeten opengaan.
De nieuwe aansluiting tussen Klein-Eiland en Brussel-Zuid zou in 2019 in dienst komen, de 4 sporen van L124 zelfs pas ten vroegste in 2023.
Re: Treinhaltes Mouterij en Arcaden open tegen 2016
Overheidsinvesteringen in dit land op de middellange en lange termijn zijn helaas nooit zeker. De meest recente gegevens zijn wat ze zijn, natuurlijk.Shrek schreef:Inderdaad, mijn post is alweer hopeloos achterhaald. Maar ook de data die jij geeft zijn helemaal niet zeker. Alles zal afhangen van wat de regering in het nieuwe investeringsplan gaat schrijven.