Vanaf morgenochtend wordt de stopplaats Hamont heropend, liefst 57 jaar nadat de laatste reguliere reizigerstrein er stopte. Om die gelegenheid luister bij te zetten, werden vandaag reeds enkele gratis inhuldigingsritten ingelegd tussen Neerpelt en Hamont. Hieronder volgt een korte fotoreportage, ook al gooide het nogal druilerige weer bij momenten enig roet in het eten.
Ontegensprekelijk vormt de ingebruikname van dit traject een eerste stap in de broodnodige spoorontsluiting van Noord-Limburg, maar de festiviteiten van vandaag (in aanwezigheid van tal van prominenten) waren eigenlijk nogal groots opgevat in verhouding tot het karige treinaanbod dat in eerste instantie voorzien zal worden. Voorlopig moet Hamont het immers doen met drie ritten richting Antwerpen in de vroege ochtend (vertrek om 05u24, 06u27 en 07u22) en amper twee tegenritten tijdens de avondspits (aankomst om 17u37 en 18u37). Vooral die beperkte terugkeermogelijkheden maken het gebruik van de nieuwe stopplaats niet evident. Wie bijvoorbeeld in Brussel werkt, kan ten laatste om 16u42 de trein huiswaarts nemen. Vanuit Antwerpen is dat 17u10. Tijdens het weekend is er voorlopig zelfs geen aanbod, afgezien van de studententrein naar Heverlee op zondagavond. Pas vanaf december, wanneer het nieuwe transportplan ingaat, zal Hamont gedurende de volledige dag in een uurdienst bediend worden met IC 10 van/naar Antwerpen, zowel op weekdagen als tijdens het weekend. En dan blijft het natuurlijk pleiten voor een verlenging naar het Nederlandse Weert, dat niet alleen op zichzelf een interessante bestemming vormt, maar ook aansluitingen richting Eindhoven, Amsterdam of Maastricht mogelijk maakt.
Maar nu even terug naar vanmiddag. Ik maakte gebruik van EXT 18508 (Neerpelt 11:45 - Hamont 11:53), hetgeen me na aankomst in Neerpelt met IR 3210 eerst even de tijd gaf om de werkzaamheden daar in beeld te brengen. Onderstaande foto toont het stationsgebouw, dat enigszins geïsoleerd lijkt na het tijdelijk uitbreken van de sporen 1 en 2.
Groeten,