Tijgernoot op de noordelijke Athus-Meuse

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Tijgernoot

Tijgernoot op de noordelijke Athus-Meuse

Bericht door Tijgernoot »

Ik had budget en tijd en de dagen beginnen weer lang genoeg te worden voor mooie bordjestochten, dus ging ik op de laatste februaridag op pad voor het eerste deel van de Athus-Meuse-Route, waarmee de Belgische spoorlijnen 156 - 166 - 165 worden aangeduid. Deze lijnen lopen door de dunbevolkte gebieden van de provincies Namur en Luxemburg en zijn vooral erg belangrijk voor het goederenvervoer. De veel directere spoorlijn Brussel - Luxemburg (lijnen 161 en 162) is veel minder geschikt voor goederentreinen omdat de bouwers een zo direct mogelijke verbinding zonder tunnels wilden. Het gevolg is dat spoorlijn 162 veel steile trajecten en bochtige stukken kent. Vanwege de vele goederentreinen is aan het begin van deze eeuw de Athus-Meuse-Route ten zuiden van Dinant onder de draad gebracht, maar in tegenstelling tot in de rest van België is deze van de in Frankrijk en Luxemburgse gebruikelijke 25 kV-spanning voorzien. Ook lijn 162 wordt op het moment omgebouwd voor 25 kV en een snelheidsverhoging van 130 naar 160 kilometer per uur.

Goed. Het reisverslag. De wekker ging om tien voor vijf zodat ik om tien voor zes op het lokale metrostation stond voor de eerste metro van de dag. Zodoende stond ik kwart over zes op Amsterdam Centraal in de rij bij de Starbucks waarna ik mij met een Vanilla Spice Latte in de intercity naar Maastricht nestelde met voldoende werk voor mijn favoriete hobby van dit moment, mijn scriptie uitpluizen op foutjes. De reis ging verbazingwekkend soepel, want ik (en een goede vriend) hebben al twee jaar last van een vloek waardoor een treinreis naar Zuid-Limburg altijd met hindernissen gaat en met een goederentrein die precies voor ons uit werd gestuurd in Sittard probeerde men het ook nu weer. Nuja, ik was op tijd in Maastricht waar een Break mij in een half uurtje naar Liège-Guillemins bracht.

Na in Liège de nodige tickets uit de kaartautomaat getrokken te hebben (Liège - Libramont 6,00, Libramont - Dinant 6,00, Dinant - Roosendaal 7,40) konden er nog wat treinen op de foto in dit toch wel fotogenieke station:
Afbeelding
De Break waarmee ik uit Maastricht kwam stond te wachten tot hij weer naar Maastricht terug mocht rijden. Op de achtergrond een intercity.
Afbeelding
De Thalys naar Köln was nog net op tijd voor deze foto, enige seconden later zou de trein naar Maastricht vertrekken.
Afbeelding
De stoptrein naar Jemelle via Rivage. Twee stellen, omdat een treinstel na aankomst in Jemelle helemaal volgehangen zou worden met de beruchte briefjes voor een groepsreservering.

Afbeelding
Voor de infrafans: deze constructie zag ik bij het station van Rivage. Heb het nog nooit eerder gezien.

Op het station van Jemelle had ik een overstap van zo'n 40 minuten. Daardoor had ik mooi even de tijd om dit kleine plaatsje op de foto te zetten, waarbij opvallend genoeg het stationsgebouw niet aan de kant van het dorp ligt.
Afbeelding
Ik wist dat sommige van de 6400-locs in België konden rijden, maar ik had ze nog nooit met eigen ogen in België gezien.

Afbeelding
Jemelle ligt tegen een rots aangeplakt.
Afbeelding
Door het centrum van het dorp stroomt een kabbelend beekje.
Afbeelding
Tussen de huizen op de hoofdweg kon je een rangeerlocje van de (ik denk) kalkmijn zien. Helaas een photobomb van een schoolgaande jongen die vol in beeld sprong.

Hierna ben ik teruggelopen naar het station, dat was heuvel-op en nog een behoorlijk klimmetje.
Afbeelding
Het station van Jemelle wordt opgeknapt, men is nu bezig met het achterste perron en gaat waarschijnlijk naar voren toe werken. Dat het noodzakelijk is, is te zien op deze foto van de binnenrijdende IC-trein naar Luxemburg.

Met de IC-trein ging het naar Libramont, een rit van 32 kilometer met een hoogteverschil van 300 meter die in 20 minuten wordt overbrugd. Tijdens de rit gaat het door een aantal mooie bochten. Helaas begon het licht te druppen en had de trein een kleine vertraging, waardoor ik geen foto's kon maken in Libramont van de treinen. De trein naar Dinant rijdt slechts eens in de twee uur, dus missen zou vrij problematisch zijn. Uiteindelijk kwam het allemaal goed en na Bertrix, waar de trein kop maakt, klaarde het snel op.

Afbeelding
De meerspannings-Desiro na aankomst in Dinant. De spanningswissel is iets ten zuiden van Anseremme.
Afbeelding
Aan de andere kant van het overpad staat een gemoderniseerde Break als intercity naar Brussel.
Afbeelding
Naast het station staan een aantal bussen van de TEC geparkeerd.
Afbeelding
Het station van Dinant. Het steekt nogal lelijk af vergeleken met de rest van het stadje...
Afbeelding
... want na driehonderd meter lopen kom je bij de brug over de Maas en heb je mooi zicht op de citadel, met rechts naast de kerk de kabelbaan omhoog.
Afbeelding
Hier vanaf de andere kant gezien richting de brug gekeken, die versierd is met Sax'eu'fonen, beschilderde saxofonen vanuit de gehele Europese Unie. Hierna genoten van een sandwich en een glas Leffe in de Leffe-brasserie, want dat bier is afkomstig uit Dinant.

Wat hierna gebeurde staat grotendeels niet op foto, dus maar even een korte samenvatting. In Dinant nam ik de trein van 15:11 (een minuut vroeger dan alle andere treinen van de dag) naar Namen, waar ik moest overstappen op de IC/P-trein Liers - Namen - Brussel L/S/N/C/Z - Mons - Tournai. Deze monsterlijke zig-zagtrein reed met 10 M4-rijtuigen wat mij wel erg veel leek, maar voor het propvolle perron in Namen bleek het maar net voldoende. Nadat de loc 27 ons puffend en steunend de steile heuvel had opgesleept ging het langs Gembloux (trein bijna leeg), Ottignies (trein weer vol) naar Brussel, waar ik op Schuman uit de trein ging. Door de combinatie van IC en P-trein zou de overstap op Centraal naar de Benelux maar 4 minuten zijn, wat dus neerkomt op onhaalbaar, dus heb ik in Schuman maar het nieuwe bordje op de foto gezet en de metro naar Brussel-Zuid genomen.
Afbeelding
Het metrostation Schuman. Er is behoorlijke progressie gemaakt in de werken.

De rest van de rit is voor mij voorspelbaar: een metro naar Brussel-Zuid waar het een puinhoop was door een alarm in het station, de Benelux naar Nederland die zeer goed gebruikt wordt, Intercity Direct naar Schiphol en een sprintertrein naar mijn lokale treinstation.
groentje

Re: Tijgernoot op de noordelijke Athus-Meuse

Bericht door groentje »

Hoe ben je teruggelopen naar het station van Jemelle? Je kan ook langs achter (dus kant van het dorp) naar het station, wat toch een beetje korter én aangenamer is, want met voetpad.
En Leffe mag dan wel genoemd zijn naar een abdij in de buurt van Dinant, het is een puur ABInbev-product, gebrouwen in Jupille bij Luik...
Leuke reportage!
Tijgernoot

Ja, ik heb gewoon de achteruitgang genomen, maar ik vond het vreemd dat het dorp niet aan de kant van het stationsgebouw lag, dat is toch meestal wel gebruikelijk :)
twist297

Bericht door twist297 »

Ter info :de foto infrafans => dit is een uitzetvoeg + overbruggingskabels
Steve

Bericht door Steve »

Een tip: in plaats van in Schuman de metro naar Brussel-Zuid te nemen, neem hem gewoon naar Brussel-Centraal. Dat is immers een rechtstreekse lijn (in plaats van over te stappen in Kunst-Wet blijf je gewoon zitten). Sneller en je wint er ook nog eens een bijkomende minuut of 5 mee doordat de trein natuurlijk eerst in Zuid en dan pas Centraal stopt.
groentje

Bericht door groentje »

Ach, als je de vorige trein sowieso al mist, dan maakt het niet zo heel erg veel meer uit. Al zou ik dus gewoon op de trein blijven zitten...
Tijgernoot

Steve schreef:Een tip: in plaats van in Schuman de metro naar Brussel-Zuid te nemen, neem hem gewoon naar Brussel-Centraal. Dat is immers een rechtstreekse lijn (in plaats van over te stappen in Kunst-Wet blijf je gewoon zitten). Sneller en je wint er ook nog eens een bijkomende minuut of 5 mee doordat de trein natuurlijk eerst in Zuid en dan pas Centraal stopt.
Ik weet het, maar op Brussel-Zuid in de Benelux stappen heeft, zeker met de trein van 17:52 op vrijdagmiddag, het voordeel dat je dan volledig vrije zitplaatskeuze hebt terwijl je vanaf Brussel-Centraal misschien zelfs moet staan. Ik vermoed zelfs dat het de drukste trein van de week is.

En ik was wel benieuwd naar de voortgang op Schuman nadat ik een impressie van een spoorbaan dwars door het metrostation had gezien. In januari 2013 was daar nog niets van te zien :)
dekooiker

Bericht door dekooiker »

En in Jemelle de vroegere loods niet op foto gezet?
Ik vrees dat die geen lang leven meer beschoren is.
De trein.
Alleen voor durvers.
Steven

Bericht door Steven »

In Jemelle heeft men ondertussen het tweede perron (spoor 4-5) volledig uitgebroken. Ook het spoor 5 zelf is voor een deel uitgebroken. De treinen die hier normaal halt houden komen nu meestal op de sporen 1-3.
Het feit dat een stationsgebouw niet kant dorp staat komt nog wel meer voor dan alleen maar daar. Dichterbij weet ik al dat het station van Londerzeel zijn gebouw ook aan de andere kant heeft staan.
Plaats reactie