Infrabel komt geheel niet meer tussen; eens er een trein de lijn opgereden is is het wachten tot die er weer afkomt (of uitgeweken is onder bepaalde voorwaarden; gaan we even buiten beschouwing laten).
De lijn oprijden gebeurt in grote beweging.
Er staat een bord met het lijnnummer en refertesnelheid.
Aangekomen in Tessenderlo zal het stopbord de stilstand opleggen.
De bevoegde persoon van de spoorwegonderneming dient de wissels in de juiste stand te leggen waarna de trein de rit verderzet tot in de bundel (of verderrijdt naar lijn 218).
Om weer richting Diest te rijden komt de kat op de koord: het bord voor de lijnen met pendelverkeer.
Hoe men tot aan het bord rijdt is interne winkel en zijn er speciale voorschriften, het plaatselijk protocol.
Dat protocol regelt ook het verkeer in de bundel en de bedieningen ervan.
Voorbij het bord mag de trein in grote beweging rijden tot een sein/bevel iets anders oplegt.
Het enige waarin Infrabel tussenkomt is de wissels en seinen aan de Y.Diest bedienen, de rest is voor de spoorwegonderneming.
Vroeger reden er op lijnen met pendelverkeer seingevers of ostch mee maar dat is door die werkwijze voltooid verleden tijd.
Jammer

De trein.
Alleen voor durvers.