Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dienst.
Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dienst.
Hallo, ik had een vraag i.v.m het verlaten van een tijdelijk buitendienst gesteld spoor.
Het verlaten kan gebeuren:
-S422 van hand tot hand voor 1 van de dekseinen (Rms of beheerd stopsein)
-S422 telefonisch aan het beheerd stopsein die het buitendienst gesteld spoor dekt.
-Het openen van het sein.
-Het onsteken van het overschrijdingslicht.
Deze laatste vind ik persoonlijk een gevaarlijke situatie, de reden hiervoor: de continuïteit van de reiswegen die naar het buitendienst gesteld spoor leiden mag niet verbroken worden en tevens mag er geen versnijding gebeuren v.d reiswegen
Bij het verlaten van het tijdelijk spoor buiten dienst word de reisweg aangelegd naar normale exploitatie en heeft men geen bewijs in handen.
Mensen die meer info hebben over deze procedure ?
Groetjes,
Het verlaten kan gebeuren:
-S422 van hand tot hand voor 1 van de dekseinen (Rms of beheerd stopsein)
-S422 telefonisch aan het beheerd stopsein die het buitendienst gesteld spoor dekt.
-Het openen van het sein.
-Het onsteken van het overschrijdingslicht.
Deze laatste vind ik persoonlijk een gevaarlijke situatie, de reden hiervoor: de continuïteit van de reiswegen die naar het buitendienst gesteld spoor leiden mag niet verbroken worden en tevens mag er geen versnijding gebeuren v.d reiswegen
Bij het verlaten van het tijdelijk spoor buiten dienst word de reisweg aangelegd naar normale exploitatie en heeft men geen bewijs in handen.
Mensen die meer info hebben over deze procedure ?
Groetjes,
Re: Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dien
Waarom zou u de wissels niet in een andere stand leggen om een tijdelijk buiten dienst gesteld spoor te verlaten?
Als u de beveiliging volgens de eerste methode
toepast kan het niet eens anders!
Het overschrijdingslicht zal niet branden indien de reisweg onverenigbaar is of onvolledig is (en nog een aantal voorwaarden...).
Hoeft er een bewijs te zijn?
Bij een gesloten sein of handstopsein is er het S422.
Met overschrijdingslicht kan het nagegaan worden op het logboek (ook bij S422).
Als u de beveiliging volgens de eerste methode

Het overschrijdingslicht zal niet branden indien de reisweg onverenigbaar is of onvolledig is (en nog een aantal voorwaarden...).
Hoeft er een bewijs te zijn?
Bij een gesloten sein of handstopsein is er het S422.
Met overschrijdingslicht kan het nagegaan worden op het logboek (ook bij S422).
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dien
Die reiswegen liggen niet op het eigenlijke buiten dienst gestelde spoor en moeten dus ook niet continu liggen. Dat moet enkel op het spoorgedeelte dat buiten dienst is.Coudeville schreef:Deze laatste vind ik persoonlijk een gevaarlijke situatie, de reden hiervoor: de continuïteit van de reiswegen die naar het buitendienst gesteld spoor leiden mag niet verbroken worden en tevens mag er geen versnijding gebeuren v.d reiswegen
Re: Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dien
gysev schreef:
Die reiswegen liggen niet op het eigenlijke buiten dienst gestelde spoor en moeten dus ook niet continu liggen. Dat moet enkel op het spoorgedeelte dat buiten dienst is.
Kloppen die twee zinnen of spreken die elkaar tegen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dien
Hij had het over de reisweg NAAR het spoor buiten dienst, daar moet geen continuiteit blijven liggen - wel op het spoor dat effectief buiten dienst is.dentheo schreef:gysev schreef:
Die reiswegen liggen niet op het eigenlijke buiten dienst gestelde spoor en moeten dus ook niet continu liggen. Dat moet enkel op het spoorgedeelte dat buiten dienst is.
Kloppen die twee zinnen of spreken die elkaar tegen ?
Re: Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dien
Legt men dan altijd een reisweg op een spoor dat buiten dienst is ? Om het te "blokkeren" ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dienst.
Nee.
Er wordt in principe geen reisweg gebruikt op tijdelijk buiten dienst gestelde sporen maar...het is wel handig om binnen de begrenzingen van dat stuk spoor een visuele aanduiding te hebben.
Die zorgt overigens ook voor het blokkeren van versnijding van het tijdelijk buiten dienst gesteld spoor.
Dat kan natuurlijk alleen als er wissels liggen.
Een perronspoor dat buiten dienst gevraag wordt kan meestal niet op die manier verduidelijkt worden.
Bij het tijdelijk buiten dienst stellen van een spoor op EBP zal je door de maatregelen die getroffen zijn zeker geen overschrijdingslicht laten branden op het spoorgedeelte dat de buitendienststelling omvat.
Moest dat toch zo zijn dan dient het sein als onbestaande beschouwd te worden...
Er wordt in principe geen reisweg gebruikt op tijdelijk buiten dienst gestelde sporen maar...het is wel handig om binnen de begrenzingen van dat stuk spoor een visuele aanduiding te hebben.
Die zorgt overigens ook voor het blokkeren van versnijding van het tijdelijk buiten dienst gesteld spoor.
Dat kan natuurlijk alleen als er wissels liggen.
Een perronspoor dat buiten dienst gevraag wordt kan meestal niet op die manier verduidelijkt worden.
Bij het tijdelijk buiten dienst stellen van een spoor op EBP zal je door de maatregelen die getroffen zijn zeker geen overschrijdingslicht laten branden op het spoorgedeelte dat de buitendienststelling omvat.
Moest dat toch zo zijn dan dient het sein als onbestaande beschouwd te worden...
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dien
De vraag ging over het "verlaten" van een tijdelijk buiten dienst gesteld stuk spoor.
De voorgetelde originele antwoorden 3 en 4
De voorgetelde originele antwoorden 3 en 4
Hebben dan betrekking op het bediend sein NA het buitendienst gesteld stuk, niet op het sein dat het buiten dienst gesteld stuk "dekt of beschermd", neem ik aan ?-Het openen van het sein.
-Het ontsteken van het overschrijdingslicht.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dien
De vraagsteller bedoelt hiermee bv een werktrein die terug naar de in dienst zijnde sporen rijdt. Dan kan het sein inderdaad eenvoudigweg geopend worden.dentheo schreef:De vraag ging over het "verlaten" van een tijdelijk buiten dienst gesteld stuk spoor.
De voorgetelde originele antwoorden 3 en 4Hebben dan betrekking op het bediend sein NA het buitendienst gesteld stuk, niet op het sein dat het buiten dienst gesteld stuk "dekt of beschermd", neem ik aan ?-Het openen van het sein.
-Het ontsteken van het overschrijdingslicht.
Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dienst.
En is dus enig bewijs overbodig, ik begrijp de eigenlijke vraag niet zo goed.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dien
Is een Tab 3 dan niet dé oplossing? Dan heb je toch ook geen gedoe met reiswegen en overschrijdingslichten?dekooiker schreef:Er wordt in principe geen reisweg gebruikt op tijdelijk buiten dienst gestelde sporen maar...het is wel handig om binnen de begrenzingen van dat stuk spoor een visuele aanduiding te hebben.
Die zorgt overigens ook voor het blokkeren van versnijding van het tijdelijk buiten dienst gesteld spoor.
Dat kan natuurlijk alleen als er wissels liggen.
Een perronspoor dat buiten dienst gevraag wordt kan meestal niet op die manier verduidelijkt worden.
Bij het tijdelijk buiten dienst stellen van een spoor op EBP zal je door de maatregelen die getroffen zijn zeker geen overschrijdingslicht laten branden op het spoorgedeelte dat de buitendienststelling omvat.
Moest dat toch zo zijn dan dient het sein als onbestaande beschouwd te worden...
Re: Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dien
Nee.
Het is strikt genomen voldoende om seinen gesloten te houden maar de reglementering schrijft voor dat de eerste wijze waarop een tijdelijk buiten dienst gesteld spoor beveiligd moet worden iets anders is.
(wat, dat doet er even niet toe en het is niet de bedoeling om gans de reglementering op internet te zwieren)
T3 komt er ook bij kijken maar niet als eerste (en is op andere dan EBP-seinhuizen onmogelijk).
Of het handiger is enkel T3 toe te passen; zeker wel en even veilig in veel gevallen.
Het voordeel is inderdaad dat er minder handelingen moeten gebeuren om het spoor weder in dienst te stellen en om werktreinen eraf te laten.
Het is strikt genomen voldoende om seinen gesloten te houden maar de reglementering schrijft voor dat de eerste wijze waarop een tijdelijk buiten dienst gesteld spoor beveiligd moet worden iets anders is.
(wat, dat doet er even niet toe en het is niet de bedoeling om gans de reglementering op internet te zwieren)
T3 komt er ook bij kijken maar niet als eerste (en is op andere dan EBP-seinhuizen onmogelijk).
Of het handiger is enkel T3 toe te passen; zeker wel en even veilig in veel gevallen.
Het voordeel is inderdaad dat er minder handelingen moeten gebeuren om het spoor weder in dienst te stellen en om werktreinen eraf te laten.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.