Gewoon met Wine lukt het ook perfect (http://www.winehq.org/)fets schreef:Voor mensen met een Mac of linux: ik heb het zootje draaiend gekregen via de demo versie van http://www.codeweavers.com/products/crossover-mac/
Dienstregeling december 2014
Re: Dienstregeling december 2014
En gewoon als tegengif: voor Halle ziet het er gewoon fantastisch uit, en dan bedoel ik niet alleen de bediening van Halle, maar ook al de bijkomende mogelijkheden doordat we nu eindelijk een respectabel aantal doorgaande treinen hebben. We hebben nog nooit, zeker niet voor 1984, zoveel interessante verbindingen gehad als met de nieuwe treindienst: houden dus! Vooral de rechtstreekse verbinding met Leuven (die er nu alleen maar is met de 2 stoptreinen) zal een ruim publiek aanspreken: de studenten, de koopjesmensen, de Gatshuisbergbezoekers... Het was ongetwijfeld de verbinding waar ik het meest over aangesproken werd. Dat het 's avonds allemaal wat vroeger stilvalt, raakt ongetwijfeld minder reizigers dan de gelukkigen die overdag hun service aanzienlijk zien verbeteren.Steven schreef:Ze kunnen niet blijven afkeuren hoor.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Zoals je zegt, overweg13, er zullen inderdaad heel wat mensen erop vooruit gaan, en ik ga er eigenlijk zelfs vanuit dat er meer mensen op vooruit gaan, dan er mensen op achteruit gaan, stefanic en co zullen echt wel niet in het blinde weg treinen hebben bijgeplakt en weggenomen.
Maar, en daar zit hem het addertje onder het gras, zij die zo'n laatste of vroegste trein nodig hebben, en hem nu kwijt zijn, hebben niet altijd een alternatief, terwijl zij die er op vooruit gaan, vaak wél al redelijk wat reismogelijkheden hadden. Schaf een trein af tijdens de spits, en de reizigers moeten een halfuur of een kwartiertje eerder opstaan, om op een vollere trein te stappen. Schaf de eerste trein af, en sommige mensen hebben geen mogelijkheid meer om op tijd op hun werk, of op welke bestemming dan ook, te geraken. Waardoor mensen, die tot nog toe zonder (2e) auto konden, nu toch een wagen moeten kopen, als ze het zich kunnen veroorloven. Ik blijf het dus zeer moeilijk hebben met de amplitude op een aantal lijnen in de nieuwe dienstregeling.
Maar dat is fundamenteel een politieke vraag, wat de hoogste prioriteit moet krijgen, openbare dienstverlening, ook als die verlieslatend is, of zo zuinig mogelijk omgaan met publieke middelen. Ik neig naar het eerste, zonder het tweede als onbelangrijk weg te zetten. Terwijl ik het gevoel heb dat de huidige politieke wind eerder de nadruk op het tweede wil leggen...
Maar, en daar zit hem het addertje onder het gras, zij die zo'n laatste of vroegste trein nodig hebben, en hem nu kwijt zijn, hebben niet altijd een alternatief, terwijl zij die er op vooruit gaan, vaak wél al redelijk wat reismogelijkheden hadden. Schaf een trein af tijdens de spits, en de reizigers moeten een halfuur of een kwartiertje eerder opstaan, om op een vollere trein te stappen. Schaf de eerste trein af, en sommige mensen hebben geen mogelijkheid meer om op tijd op hun werk, of op welke bestemming dan ook, te geraken. Waardoor mensen, die tot nog toe zonder (2e) auto konden, nu toch een wagen moeten kopen, als ze het zich kunnen veroorloven. Ik blijf het dus zeer moeilijk hebben met de amplitude op een aantal lijnen in de nieuwe dienstregeling.
Maar dat is fundamenteel een politieke vraag, wat de hoogste prioriteit moet krijgen, openbare dienstverlening, ook als die verlieslatend is, of zo zuinig mogelijk omgaan met publieke middelen. Ik neig naar het eerste, zonder het tweede als onbelangrijk weg te zetten. Terwijl ik het gevoel heb dat de huidige politieke wind eerder de nadruk op het tweede wil leggen...
In Brussel is er ook duidelijk rekening gehouden met de reizigersaantallen van de drie grote stations buiten de "big five", namelijk Etterbeek, Jette en Schaarbeek.
Etterbeek: krijgt er in de week een extra verbinding bij, met de nieuwe "IC" (eigenlijk L) naar Charleroi. In het weekend blijft het wel karig met slechts één stopper per uur - een stop van een van beide IC's was hier volgens mij meer dan terecht geweest.
Jette: krijgt er een stop bij van de IC Sint-Niklaas - Kortrijk. Daardoor in de week een zeer goed aanbod (3x per uur vast naar NZV, ongeveer 20/20/20 => ook zeer interessant voor overstappen vanaf L50/L60, en ook naar Schuman en West 1 gecadanceerde trein per uur). In het weekend eindelijk ook een beter aanbod, al is de cadancering richting NZV op dat moment nogal nadelig uit: 10/50. De stopper van L60 komt er ook nog bij (en rijdt eindelijk ook om het uur), maar van Jette naar Noord/Centraal van geen toegevoegd nut door de nabijheid van de stopper van L50. Qua aantal treinen in het weekend dus een grote vooruitgang (1,5 => 3 per uur) maar door de spreiding blijft het potentieel momenteel ietwat beperkt.
Schaarbeek: geen verdere afbouw van het aanbod en zeker in het weekend verhoudingsgewijs een correct aanbod. In de week is de toevoeging van de IC naar Dinant leuk, maar wellicht van zeer tijdelijke aard in het licht van de Josaphat-evoluties. Wel ietwat onlogisch dat er van alle treinen tussen Brussel en Vilvoorde er slechts eentje stopt - daardoor is de frequentie naar het noorden vrij laag (een per uur).
Elders in Brussel is het min of meer status-quo. Wél is het volgens mij een grote gemiste kans dat er in Vorst-Oost en Ukkel-Stalle nog steeds slechts één trein per uur blijft, en zelfs geen enkel P-aanbod meer. De vrij lage reizigersaantallen van vandaag hebben volgens mij bijna uitsluitend te maken met het nu al karige aanbod, want aan potentieel is er geen gebrek in deze omgeving, waar men al jaren vragende partij is voor een betere OV-ontsluiting.
Etterbeek: krijgt er in de week een extra verbinding bij, met de nieuwe "IC" (eigenlijk L) naar Charleroi. In het weekend blijft het wel karig met slechts één stopper per uur - een stop van een van beide IC's was hier volgens mij meer dan terecht geweest.
Jette: krijgt er een stop bij van de IC Sint-Niklaas - Kortrijk. Daardoor in de week een zeer goed aanbod (3x per uur vast naar NZV, ongeveer 20/20/20 => ook zeer interessant voor overstappen vanaf L50/L60, en ook naar Schuman en West 1 gecadanceerde trein per uur). In het weekend eindelijk ook een beter aanbod, al is de cadancering richting NZV op dat moment nogal nadelig uit: 10/50. De stopper van L60 komt er ook nog bij (en rijdt eindelijk ook om het uur), maar van Jette naar Noord/Centraal van geen toegevoegd nut door de nabijheid van de stopper van L50. Qua aantal treinen in het weekend dus een grote vooruitgang (1,5 => 3 per uur) maar door de spreiding blijft het potentieel momenteel ietwat beperkt.
Schaarbeek: geen verdere afbouw van het aanbod en zeker in het weekend verhoudingsgewijs een correct aanbod. In de week is de toevoeging van de IC naar Dinant leuk, maar wellicht van zeer tijdelijke aard in het licht van de Josaphat-evoluties. Wel ietwat onlogisch dat er van alle treinen tussen Brussel en Vilvoorde er slechts eentje stopt - daardoor is de frequentie naar het noorden vrij laag (een per uur).
Elders in Brussel is het min of meer status-quo. Wél is het volgens mij een grote gemiste kans dat er in Vorst-Oost en Ukkel-Stalle nog steeds slechts één trein per uur blijft, en zelfs geen enkel P-aanbod meer. De vrij lage reizigersaantallen van vandaag hebben volgens mij bijna uitsluitend te maken met het nu al karige aanbod, want aan potentieel is er geen gebrek in deze omgeving, waar men al jaren vragende partij is voor een betere OV-ontsluiting.
Heb even voor mezelf een vergelijking gemaakt van de treinen die 's morgens vertrekken in Merchtem tussen de huidige dienstregeling en de nieuwe:
HUIDIG
5.08 Poperinge
5.23 Brussel-Zuid (via Brussel-West)
5.54 Geraardsbergen
6.32 Brussel-Zuid
6.49 Brussel-West
6.54 Geraardsbergen
7.00 Brussel-Zuid
7.25 Brussel-Zuid
7.35 Brussel-Zuid
7.49 Brussel-West
7.54 Geraardsbergen
8.03 Brussel-Luxemburg
8.23 Brussel-Zuid
8.49 Brussel-West
8.54 Geraardsbergen
9.23 Brussel-Zuid
9.54 Geraardsbergen
DEC 2014
5.25 Brussel-Zuid (via Brussel-West)
5.50 Oudenaarde
6.25 Brussel-Zuid (via Brussel-West)
6.40 Brussel-Zuid
6.50 Oudenaarde
7.25 Brussel-Zuid (via Brussel-West)
7.40 Brussel-Zuid
7.50 Oudenaarde
8.25 Brussel-Zuid (via Brussel-West)
8.50 Oudenaarde
9.25 Brussel-Zuid (via Brussel-West)
9.50 Oudenaarde
Groene zijn diegene die ongeveer zelfde gebleven zijn.
Gele zijn ook ongeveer hetzelfde maar in de nieuwe dienstregeling rijden ze langs Brussel-West naar Zuid, Centraal en Noord. Voor de mensen die in Noord moeten zijn betekent dit toch een verlenging van de reistijd van ongeveer 15 minuten als ze die trein nemen. 13 minuten is niet veel maar op een totale reistijd van normaal 23 minuten (via Bru-west naar 38) is dit wel veel (nogmaals, als ze die trein nemen).
Oranje is een 'nieuwe' die er nu niet is op een vergelijkbaar uur.
Rode zijn diegene die niet vervangen worden. Voor de treinen naar Brussel-West is dit te begrijpen aangezien die een goed alternatief krijgen om .25.
Maar er vallen dan toch 3 (P)treinen weg (5.08, 7.00 en 8.03).
Conclusie voor mij is dat de mensen naar Noord (en in minder mate Centraal) er redelijk slecht van af komen met minder mogelijkheden. Er gaan immers weinig mensen via Brussel-West zo naar Zuid en dan Noord gaan. Als je naar Noord moet heb je dus 2 echte mogelijkheden per uur en die vallen dan nog op 10 min van elkaar. Dus 50 minuten zonder trein. Daar heb ik toch vragen bij.
Ik wil hier zeker de mensen die de nieuwe regeling gemaakt hebben niet afschieten want ik kan me inbeelden dat dit aarstmoeilijk is en ze rekening moeten hadden met 1001 factoren.
Dit is ook maar 1 lijn en er zullen er inderdaad wel andere op vooruit gaan.
Maar eigenlijk zou er niemand echt fundamenteel op mogen achteruit gaan en ik vrees dat dit in sommige gevallen wel het geval is.
HUIDIG
5.08 Poperinge
5.23 Brussel-Zuid (via Brussel-West)
5.54 Geraardsbergen
6.32 Brussel-Zuid
6.49 Brussel-West
6.54 Geraardsbergen
7.00 Brussel-Zuid
7.25 Brussel-Zuid
7.35 Brussel-Zuid
7.49 Brussel-West
7.54 Geraardsbergen
8.03 Brussel-Luxemburg
8.23 Brussel-Zuid
8.49 Brussel-West
8.54 Geraardsbergen
9.23 Brussel-Zuid
9.54 Geraardsbergen
DEC 2014
5.25 Brussel-Zuid (via Brussel-West)
5.50 Oudenaarde
6.25 Brussel-Zuid (via Brussel-West)
6.40 Brussel-Zuid
6.50 Oudenaarde
7.25 Brussel-Zuid (via Brussel-West)
7.40 Brussel-Zuid
7.50 Oudenaarde
8.25 Brussel-Zuid (via Brussel-West)
8.50 Oudenaarde
9.25 Brussel-Zuid (via Brussel-West)
9.50 Oudenaarde
Groene zijn diegene die ongeveer zelfde gebleven zijn.
Gele zijn ook ongeveer hetzelfde maar in de nieuwe dienstregeling rijden ze langs Brussel-West naar Zuid, Centraal en Noord. Voor de mensen die in Noord moeten zijn betekent dit toch een verlenging van de reistijd van ongeveer 15 minuten als ze die trein nemen. 13 minuten is niet veel maar op een totale reistijd van normaal 23 minuten (via Bru-west naar 38) is dit wel veel (nogmaals, als ze die trein nemen).
Oranje is een 'nieuwe' die er nu niet is op een vergelijkbaar uur.
Rode zijn diegene die niet vervangen worden. Voor de treinen naar Brussel-West is dit te begrijpen aangezien die een goed alternatief krijgen om .25.
Maar er vallen dan toch 3 (P)treinen weg (5.08, 7.00 en 8.03).
Conclusie voor mij is dat de mensen naar Noord (en in minder mate Centraal) er redelijk slecht van af komen met minder mogelijkheden. Er gaan immers weinig mensen via Brussel-West zo naar Zuid en dan Noord gaan. Als je naar Noord moet heb je dus 2 echte mogelijkheden per uur en die vallen dan nog op 10 min van elkaar. Dus 50 minuten zonder trein. Daar heb ik toch vragen bij.
Ik wil hier zeker de mensen die de nieuwe regeling gemaakt hebben niet afschieten want ik kan me inbeelden dat dit aarstmoeilijk is en ze rekening moeten hadden met 1001 factoren.
Dit is ook maar 1 lijn en er zullen er inderdaad wel andere op vooruit gaan.
Maar eigenlijk zou er niemand echt fundamenteel op mogen achteruit gaan en ik vrees dat dit in sommige gevallen wel het geval is.
Je moet er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat de spreiding in de huidige situaties alles behalve ideaal is. De meeste treinen die "wegvallen", zitten nu dan ook op slechts enkele minuten van een andere. Met een vrij gezichtsveld (dus zonder te kijken naar de huidige, vaak chaotische situatie) vind ik de nieuwe dienst eigenlijk vrij robuust - er is een goede spreiding tussen de beide verbindingen, en de beide P's zijn op 10 minuten vóór de "hoofdverbinding" naar Oudenaarde gezet (en nog iets meer bij aankomst in Brussel wegens geen stops in de kleine stations), waardoor ze die maximaal kunnen ontlasten zonder er daarom té dicht tegen te zitten.
Voor Brussel-Noord in het bijzonder heb je wel een punt, daar zit je in de praktijk met een vrij groot gat.
Voor Brussel-Noord in het bijzonder heb je wel een punt, daar zit je in de praktijk met een vrij groot gat.
De 4 piekuurtreinen op de lijn Kapelle-op-den-Bos - Leuven (en retour) zijn afgeschaft. Volgens het plan rijden ze nog wel maar ze zijn beperkt tot Mechelen en aldaar dienen we over te stappen. Daar hebben wij al reiziger dus niet aan.
We staan vanaf 15 december zowel ‘s morgens als ‘s avonds in Mechelen 2 x 20 minuten te wachten! We moeten 's morgens een half uur vroeger vertrekken om ongeveer hetzelfde moment aan te komen en zijn 's avonds een half uur later thuis!
Heden staan wij op 35 minuten van Kapelle in Leuven. In het nieuwe plan zal dit dus 1 uur worden!
Dit impliceert dat we 10.30 uur onderweg zijn om 7,36 uur te werken.
Er zijn veel mensen tewerkgesteld in de stad Leuven, het provinciehuis is daar gevestigd en verschillende overheidsinstellingen. De piekuurtreinen (die rechtstreeks doorreden naar Leuven) zijn totaal weg! Vanaf nu overal stoppen ...
Het is totaal onlogisch dat aan deze lijn wijzigingen werden aangebracht. Wat jammer. Nu worden we zowel ‘s morgens als ‘s avonds gestraft.
We staan vanaf 15 december zowel ‘s morgens als ‘s avonds in Mechelen 2 x 20 minuten te wachten! We moeten 's morgens een half uur vroeger vertrekken om ongeveer hetzelfde moment aan te komen en zijn 's avonds een half uur later thuis!
Heden staan wij op 35 minuten van Kapelle in Leuven. In het nieuwe plan zal dit dus 1 uur worden!
Dit impliceert dat we 10.30 uur onderweg zijn om 7,36 uur te werken.
Er zijn veel mensen tewerkgesteld in de stad Leuven, het provinciehuis is daar gevestigd en verschillende overheidsinstellingen. De piekuurtreinen (die rechtstreeks doorreden naar Leuven) zijn totaal weg! Vanaf nu overal stoppen ...
Het is totaal onlogisch dat aan deze lijn wijzigingen werden aangebracht. Wat jammer. Nu worden we zowel ‘s morgens als ‘s avonds gestraft.
Ik ben eens door alle bestanden gegaan die bij het programma waren meegegeven en vond het volgende interessante bestand (ari_cd\horaires\compo_train.txt) waarvan ik hieronder enkele lijnen heb overgenomen.
De eerste kolom in dus het treinnummer, de tweede kolom is de soort, de derde kolom is het materieel en de vierde kolom ben ik nog niet helemaal uit wat het is (lengte trein?).
Ik heb wat gezocht, maar ik kan vanuit hun programma deze data niet aanspreken.
Bijgevolg heb ik zelf de data gegroepeerd en in de volgende grafieken gegoten.
De data geven weer hoeveel treinnummers een bepaald type rollend materieel gebruiken.
Ik vond het wel interessant om dit met jullie mee te delen!
Het meeste rollend materieel is duidelijk, sommige zijn wat cryptischer.
Dit zijn mijn aannames voor de niet-triviale namen:

De eerste kolom in dus het treinnummer, de tweede kolom is de soort, de derde kolom is het materieel en de vierde kolom ben ik nog niet helemaal uit wat het is (lengte trein?).
Code: Selecteer alles
108,HV,I6,206
110,HV,I6,206
111,HV,I6,206
...
Bijgevolg heb ik zelf de data gegroepeerd en in de volgende grafieken gegoten.
De data geven weer hoeveel treinnummers een bepaald type rollend materieel gebruiken.
Ik vond het wel interessant om dit met jullie mee te delen!
Het meeste rollend materieel is duidelijk, sommige zijn wat cryptischer.
Dit zijn mijn aannames voor de niet-triviale namen:
- 140 en 140M: Desiro (al dan niet meerspannig)
- 96 en 96P: AM96 (al dan niet meerspannig)

Misschien heb je wel gelijk, als ik naar het bestand kijk, dan zou het laatst aangepast zijn op dinsdag 27 april 2010, 9:12:58 

Het klopt inderdaad wel dat er momenteel sommige treinen dicht op elkaar volgen. Maar die treinen zitten wel altijd goed vol.Steve schreef:Je moet er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat de spreiding in de huidige situaties alles behalve ideaal is. De meeste treinen die "wegvallen", zitten nu dan ook op slechts enkele minuten van een andere. Met een vrij gezichtsveld (dus zonder te kijken naar de huidige, vaak chaotische situatie) vind ik de nieuwe dienst eigenlijk vrij robuust - er is een goede spreiding tussen de beide verbindingen, en de beide P's zijn op 10 minuten vóór de "hoofdverbinding" naar Oudenaarde gezet (en nog iets meer bij aankomst in Brussel wegens geen stops in de kleine stations), waardoor ze die maximaal kunnen ontlasten zonder er daarom té dicht tegen te zitten.
Mijn grootste vrees is misschien eerder dat we met overvolle treinen gaan zitten.
Het is natuurlijk wel niet eenvoudig om dit op voorhand te kunnen voorspellen. Ik denk dat we moeten afwachten hoe de reizigers gaan omgaan met die nieuwe treinen die langs West naar Zuid, Centraal en Noord rijden. Als er veel mensen die nemen zal het wel in orde komen.
Maar als er veel blijven kiezen voor de treinen naar Noord, Centraal en Zuid, gaan die volgens mij overvol zitten.
De tijdelijke routeplanner bevat zeker geen materieelgegevens, daar deze ook niet in de database zitten waaruit de dienstregelingen zijn bekomen. 5M6R betreft volgens mij de M6 stammen van 5 rijtuigen die in MUX gebruikt worden (bv. voor de IC-E Tongeren-Blankenberge/Knokke)
spoorwegrealist
De treinen die dicht op elkaar zitten, zitten misschien altijd goed vol (al valt dat vaak nog mee, ik neem ze ook dagelijks)... maar je moet ook naar de samenstelling kijken.mervyn schreef:Het klopt inderdaad wel dat er momenteel sommige treinen dicht op elkaar volgen. Maar die treinen zitten wel altijd goed vol.Steve schreef:Je moet er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat de spreiding in de huidige situaties alles behalve ideaal is. De meeste treinen die "wegvallen", zitten nu dan ook op slechts enkele minuten van een andere. Met een vrij gezichtsveld (dus zonder te kijken naar de huidige, vaak chaotische situatie) vind ik de nieuwe dienst eigenlijk vrij robuust - er is een goede spreiding tussen de beide verbindingen, en de beide P's zijn op 10 minuten vóór de "hoofdverbinding" naar Oudenaarde gezet (en nog iets meer bij aankomst in Brussel wegens geen stops in de kleine stations), waardoor ze die maximaal kunnen ontlasten zonder er daarom té dicht tegen te zitten.
Mijn grootste vrees is misschien eerder dat we met overvolle treinen gaan zitten.
Het is natuurlijk wel niet eenvoudig om dit op voorhand te kunnen voorspellen. Ik denk dat we moeten afwachten hoe de reizigers gaan omgaan met die nieuwe treinen die langs West naar Zuid, Centraal en Noord rijden. Als er veel mensen die nemen zal het wel in orde komen.
Maar als er veel blijven kiezen voor de treinen naar Noord, Centraal en Zuid, gaan die volgens mij overvol zitten.
Om en nabij 17 u heb je bijvoorbeeld meerdere treinen kort op elkaar van de NZV richting L60... maar een groot deel ervan heeft een vrij beperkte samenstelling, zoals twee klassiekjes. Zelfs met een beperkt aantal reizigers geven die al snel een gevulde indruk. Met een systematischere spreiding én een degelijke samenstelling (twee, liefst drie Desiro's) bereik je een vergelijkbaar effect.
De reële bestemming is een ander punt, en daar moet ik je wel gelijk geven: het valt op dat de treinen van L50 en L60 in de spits grotendeels leeglopen bij aankomst in Brussel-Noord. In percenten uitgedrukt schat ik dat 50% afstapt in Noord, 30% in Centraal en 20% in Zuid. Het valt dus nog wat af te wachten - de mensen in Noord zullen voor een belangrijk deel wel in de buurt moeten zijn, maar een ander deel stapt misschien over en dat kan ook prima in Zuid. Al betekent het wel tijdverlies als je naar het noorden wilt (via Schaarbeek of Schuman).
Komen die gegevens op een of andere manier nog publiek voor de daadwerkelijke lancering?stefanic schreef:De tijdelijke routeplanner bevat zeker geen materieelgegevens, daar deze ook niet in de database zitten waaruit de dienstregelingen zijn bekomen. 5M6R betreft volgens mij de M6 stammen van 5 rijtuigen die in MUX gebruikt worden (bv. voor de IC-E Tongeren-Blankenberge/Knokke)
Gezien in deze versie (huidige dienstregelingen: http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... fline.aspx ) deze gegevens zitten, zullen die ook in de definitieve versie voor 14 december 2014 ook wel komen. Maar lang op voorhand zal dit niet zijn vermoed ik. En ik vermoed ook niet dat de frequente materieelwijzigingen die doorgevoerd worden ook in deze routeplanner opgenomen zullen zijn, zeker al omdat deze blijkbaar door dit offline-tool ook niet echt gebruikt worden...Steve schreef:Komen die gegevens op een of andere manier nog publiek voor de daadwerkelijke lancering?stefanic schreef:De tijdelijke routeplanner bevat zeker geen materieelgegevens, daar deze ook niet in de database zitten waaruit de dienstregelingen zijn bekomen. 5M6R betreft volgens mij de M6 stammen van 5 rijtuigen die in MUX gebruikt worden (bv. voor de IC-E Tongeren-Blankenberge/Knokke)
spoorwegrealist