byter schreef:als je de kans krijgt om in een stuurpost mee te rijden zeker doen (bijvoorbeeld na fase 2 als je de normale werking kent) maar dit laatste is niet meer zo evident.
Echt, absoluut doen, en wat mij betreft mogen ze iedereen die op de blokposten en traffic control werken elke maand wel eens een dag geven dat ze eens gewoon komen meerijden en het effect zien van hun werk. En ook wat het technisch inhoudt om met een trein te rijden.
Zo heb ik bijvoorbeeld de indruk dat ze op de blokposten niet echt zien wat het effect is als ze ons op twee geel laten vertrekken, met al onze besturingsregels tegenwoordig betekent dat al vaak rijden tegen 30 km/u en drie minuten vertraging, en dat terwijl dat op sommige plaatsen kan vermeden worden door het sein nog geen halve minuut langer dicht te houden (er zijn dan ook veel bestuurders die gewoon erg traag aanzetten in de hoop dat het nog groen wordt). Mechelen spoor 7-10 richting Nekkerspoel is zo'n mooi voorbeeld.
En ook niet bang zijn van ons eens te bellen als er iets te melden valt over het verdere traject, zoals al maar laten weten dat de stoptrein voor ons in de weg rijdt, want niks zo "leuk" als vertraging eruit proberen te halen door maximumsnelheid te rijden om dan tien minuten op twee geel te rijden. Dan rij ik liever ineens wat trager. We zien als treinbestuurder ook niet het volledige plaatje, ervaring leert wel welke treinen er rond je (zouden moeten) rijden en waar de conflicten zijn, maar soms wordt er voor ons schijnbaar zoiets onlogisch gedaan en dan is het soms wel beter te weten wat de bedoeling is dan te denken van "welke amateurs zitten er nu op de blok"... Als het geweten is dat een bepaald baken of krokodil niet goed werkt, verwittig ons dan ook op voorhand, zodat we kunnen opletten, we riskeren boetes als we het zelf niet opmerken. En als je eens het sein vergeet open te zetten, geef dat dan gewoon zo eerlijk toe als we bellen waarom het dicht staat, wij vergeten zelf ook wel eens iets, we gaan daar niet boos om zijn
Als ik kon wil ik zelf ook wel eens een dag in een blok volgen, maar geen idee hoe we dat voor mekaar kunnen krijgen