afstand tussen treinen
Re: afstand tussen treinen
Een extra spoor (sporen) is in mijn ogen enkel nuttig als ze kunnen bereden worden met snelheden hoger dan 40 km/u. Dus miet je niet enkel naar de vrije plaats in het station kijken maar minstens ook 1 tot 1,5 km voor en na het station. Je moet dus bekijken wat de vrije ruimte en mogelijkheden zijn in 2 a 3 km. Vlotte snelle wisselstraten en de ruimte voor een extra perron dat liefst breed genoeg is om wat volk te ontvangen.
Re: afstand tussen treinen
Duffel was absoluut noodzakelijk, die oude brug moest immers vervangen worden.dekooiker schreef:Niets dan voordelen en eigenlijk verdedigbaar.
En veel geld kosten, men heeft op lijn 25 in Duffel veel, heel veel kosten gedaan om de infrastructuur aan te passen, waarom zou een extra spoor dan onmogelijk zijn?
Berchem is een nice-to-have, maar niet absoluut nodig.
In deze budgettaire krappe tijden wordt er al bespaar dop dingen die absoluut nodig zijn, dus voor zo'n dingen is er absoluut geen geld

Re: afstand tussen treinen
Een brug met een max snelheid van 90 km/u is inderdaad een serieuze kwakkel ten midden van de route Amsterdam Parijs. Zeker als je op die hele route minimum 160 wil rijden.
Re: afstand tussen treinen
Tenzij je elk spoor dan in Berchem ontdubbelt of een derde spoor toevoegt in het midden van zowel lijn 25, 27 als 59/1 ga je met wissels zitten die andere sporen moeten kruisen en dan is enige winst ook meteen ongedaan. Plus dat je op deze werkwijze treinen standaard met twee geel moet binnentrekken in Berchem om alle opties bij het vertrek open te laten, waardoor het allemaal nog eens wat trager gaat.dekooiker schreef:Ik vrees dat ik uit ervaring Emai moet tegenspreken.
Een extra spoor in Berchem zou heel handig zijn, net om het initieel aangekaart probleem te vermijden.
Mits oordeelkundig gebruik zou een spoor 11 (en 12) wat vertraging kunnen vermijden of op z'n minst reduceren.
Het feit dat er meer treinen ontvangen kunnen worden maakt dat wie eerst klaar is, kan rijden.
En zo hoeft er niet meer gewacht te worden op vrijmaken van een spoor, beide treinen binnentrekken en dan zien we wel.
Overigens is de snelheid in Berchem nu al laag en met de nabijheid van Antwerpen-Centraal zou de winst gewoon niet zo groot zijn, behalve dan een simpele uitwijkmogelijkheid als er toch eens een trein problemen heeft in Berchem. Maar dan zit je wel met een paar dure perrons die je eigenlijk maar half kan gebruiken, want je moet nu eenmaal wel tijd hebben tussen twee treinen als je die dezelfde richting opstuurt of de eerste rijdt in de andere zijn weg (zo'n 4 minuten om het comfortabel te houden). Een stop in Berchem duurt vanaf het voorbijrijden van het inritsein tot het vrijmaken van het perron pakweg 2,5 minuten.
Kortom, enkel nuttig als er werkelijk een probleem is met een trein aan het perron of als er nog eens bomalarm is in Antwerpen-Centraal, en als ze bij Infrabel geld overhebben om te investeren in infrastructuur voor het opvangen van problemen en sporen wat te optimaliseren, dan kan ik wel een paar veel betere en goedkopere ideeën bedenken.

Re: afstand tussen treinen
En dan kan je gelijk ook naar het hele station kijken: bij Centraal en Berchem stapt quasi iedereen aan dezelfde kant op. Trappen of roltrappen bij de kant Singel kunnen ietsje (maar niet veel) helpen. Hoeveel invloed heeft de nieuwe goederentunnel op de capaciteit? Gaat er dan (iets) meer speling komen?Steven schreef:Dus moet je niet enkel naar de vrije plaats in het station kijken maar minstens ook 1 tot 1,5 km voor en na het station. Je moet dus bekijken wat de vrije ruimte en mogelijkheden zijn in 2 a 3 km. Vlotte snelle wisselstraten en de ruimte voor een extra perron dat liefst breed genoeg is om wat volk te ontvangen.
Re: afstand tussen treinen
Neen, dat gaat bijna niets verhelpen. De goederentraffiek in Berchem is immers helemaal gescheiden van de reizigerstreinen, en dat is maar goed ook.kika schreef: En dan kan je gelijk ook naar het hele station kijken: bij Centraal en Berchem stapt quasi iedereen aan dezelfde kant op. Trappen of roltrappen bij de kant Singel kunnen ietsje (maar niet veel) helpen. Hoeveel invloed heeft de nieuwe goederentunnel op de capaciteit? Gaat er dan (iets) meer speling komen?
Enkel op L59 gaat er wat meer ruimte komen, maar dat effect zal niet heel groot zijn volgens mij.
Maar ik snap niet goed waarom er in Berchem verbouwd zou moeten worden. Dat station draait toch heel goed?
Als er echt problemen zijn dan ligt dat aan de dienstregeling (vanop L59 per sé naar spoor 21/24 willen is vragen om problemen), de sporenlayout in het station zelf is één van de betere in België hoor.