Nu, wat grappig toch, dat ik ons stationnetje tegenkom op dit forum.
Ik heb het antwoord op de Molin vraag! Het is inderdaad door de vorige eigenaar overgeschilderd, en een vriend van ons is juist nu bezig om het weer in originele staat 'Liotte' terug te brengen - vandaar dat we op zoek gingen.
Wij hebben het lage gedeelte van het huis nu 18 jaar als zomer/weekendhuis, zelf wonen we in Amsterdam. De vorige eigenaar waren was de zoon van Lei Molin, inderdaad de kunstenaar die iemand hier op het forum al had gevonden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lei_Molin, die het daarvoor jarenlang als atelier en deels woonhuis in gebruik had. Hij is waarschijnlijk degene die het heeft overgeschilderd.
Voor zover ik weet was hij ook degene die het vanuit zeer lange leegstand bewoonbaar heeft gemaakt, met hulp van de buurman uit het witte huis.
Wat betreft de geschiedenis is ons altijd verteld dat eind 19e eeuw de meeste steengroeves een eigen station hadden, vandaar dat er rond het kleine Comblain au Pont maar liefst drie stations zijn, op loopafstand van elkaar. De steengroeves deden een tijd goede zaken, de beschoeiing van het IJsselmeer en de pier van IJmuiden zijn gebouwd van stenen uit die buurt. De stoepranden aan de straten en grachten van Amsterdam komen er nog steeds vandaan.
Ik lees hier dat de officiële sluiting al in 1924 was het station is dus maar heel kort in gebruik geweest. In een van de Wereldoorlogen hebben er nog krijgsgevangenen gezeten, en een achterbuurman vertelde dat hij er na de oorlog heeft gewoond. We hebben lagen bloemetjesbehang van de muren gehaald, dus dat kan wel kloppen.
Er zijn nog wat originele details binnen ("Wachtkamer Derde Klas" opschrift in twee talen) en we hebben nog een plattegrond van de originele situatie.
Ik vond ook een serie ansichtkaarten uit de begin periode, hier:
http://gnagna874.skynetblogs.be/tag/liotte
en hier
http://www.delcampe.net/items?catLists[ ... language=D
Als ik meer tijd heb ga ik zeker de bronnen bekijken die op dit forum zijn genoemd.
Wie weet er meer?
groet
eveline