Een rondje maken met Fles, part 4

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Fles

Een rondje maken met Fles, part 4

Bericht door Fles »

Afgelopen zondag, Tweede Paasdag, *moest* ik voor het oplossen van het Mysterie van Station Molin even de Ardennen in. En zoals we inmiddels allemaal hebben mogen beleven, waren de weersomstandigheden allerminst gebruikelijk voor een Tweede Paasdag. Het sneeuwde dat het een naam had (althans, naar Hollandse begrippen toch :D ). Dat leidde tot de volgende foto's.

Station Liotte, in de sneeuw:
Afbeelding Station Molin, toch zeker een meter of 50 verderop langs de lijn :mrgreen:
Afbeelding Overige plaatjes:

Liège-Guillemins, 24 maart 2008. Deense neus 569 loopt met dichtgesneeuwde kop binnen.
Afbeelding Liège-Guillemins, 24 maart 2008. Loc 1504 met een CFL-30er in opzending aan kop van IR 117 naar Luxembourg
Afbeelding Rivage, 24 maart 2008. Stationnetje in de sneeuw.
Afbeelding Namur, 24 maart 2008. Klassiekje 159, één van de oudste nog rondrijdende motorstellen van de NMBS, staat klaar om te vertrekken als stoptrein naar Huy en Liège-Guillemins.
Afbeelding En nog een tip voor de gespierde souvenirjagers: Rivage, wachthokje spoor 2. Betonnen hectometerpaal "9"
Afbeelding En de oogst uiteraard:
Afbeelding Enjoy 8)
Patrick

Re: Een rondje maken met Fles, part 4

Bericht door Patrick »

Machtig nietwaar?!
Foto 4: kennen jullie dat ook in Nederland: dames met een plastieken regenkapje? Of is dat typisch Belgisch? :D
Fles

Bericht door Fles »

Dames-die-met-plastieken-regenkapje-het-zicht-op-eloc-1504-verprutsen zijn uniek voor België ja. Maar dat is omdat wij geen eloc 1504 hebben :mrgreen: ;)
FlyingDutchman

Bericht door FlyingDutchman »

Had die CFL 3000'er het even iets te koud gekregen?
Steve

Bericht door Steve »

Gebeurt het eigenlijk vaak dat een 15 de IR Luxemburg - Luik trekt?

Heel leuk ook, die hond op de eerste foto!
treinbruno

Bericht door treinbruno »

normaal nooit,

want zo'n 15 mag luxemburg niet binnen !!!

(k'ben vandaag ook eens naar daar gegaan en heb ook een foto van liotte getrokken :D - die van molin is overbelicht :twisted: )
Afbeelding
Fles

Bericht door Fles »

treinbruno schreef:want zo'n 15 mag luxemburg niet binnen !!!
Misschien dat ie daarom die CFL30 wel op z'n nek had dan :idea:
Terminus

Bericht door Terminus »

Hoi,

Blijkbaar kunnen de 30's van de CFL niet zo goed tegen de sneeuw. Daarom moesten een 15 en een 13, die zich in Gouvy bevonden, hun Luxemburgse collega's uit de nood helpen.

Zie http://www.wallorail.be
TSP

Bericht door TSP »

Mooie foto's. Hier bleef de sneeuw helaas niet liggen/plakken..... :|
treinbruno

Bericht door treinbruno »

in gouvy lag er gisteren nog altijd 30 cm sneeuw !

de sneeuw was zelfs zo hoog dat een meisje niet doorhad dat ze over de sporen liep :lol:
DSCF0106.JPG
DSCF0106.JPG (27.2 KiB) 7321 keer bekeken
DSCF0112.JPG
DSCF0112.JPG (39.43 KiB) 7321 keer bekeken
Afbeelding
evel

Oplossing van het Molin mysterie.

Bericht door evel »

Nu, wat grappig toch, dat ik ons stationnetje tegenkom op dit forum.

Ik heb het antwoord op de Molin vraag! Het is inderdaad door de vorige eigenaar overgeschilderd, en een vriend van ons is juist nu bezig om het weer in originele staat 'Liotte' terug te brengen - vandaar dat we op zoek gingen.

Wij hebben het lage gedeelte van het huis nu 18 jaar als zomer/weekendhuis, zelf wonen we in Amsterdam. De vorige eigenaar waren was de zoon van Lei Molin, inderdaad de kunstenaar die iemand hier op het forum al had gevonden http://nl.wikipedia.org/wiki/Lei_Molin, die het daarvoor jarenlang als atelier en deels woonhuis in gebruik had. Hij is waarschijnlijk degene die het heeft overgeschilderd.

Voor zover ik weet was hij ook degene die het vanuit zeer lange leegstand bewoonbaar heeft gemaakt, met hulp van de buurman uit het witte huis.

Wat betreft de geschiedenis is ons altijd verteld dat eind 19e eeuw de meeste steengroeves een eigen station hadden, vandaar dat er rond het kleine Comblain au Pont maar liefst drie stations zijn, op loopafstand van elkaar. De steengroeves deden een tijd goede zaken, de beschoeiing van het IJsselmeer en de pier van IJmuiden zijn gebouwd van stenen uit die buurt. De stoepranden aan de straten en grachten van Amsterdam komen er nog steeds vandaan.

Ik lees hier dat de officiële sluiting al in 1924 was het station is dus maar heel kort in gebruik geweest. In een van de Wereldoorlogen hebben er nog krijgsgevangenen gezeten, en een achterbuurman vertelde dat hij er na de oorlog heeft gewoond. We hebben lagen bloemetjesbehang van de muren gehaald, dus dat kan wel kloppen.

Er zijn nog wat originele details binnen ("Wachtkamer Derde Klas" opschrift in twee talen) en we hebben nog een plattegrond van de originele situatie.

Ik vond ook een serie ansichtkaarten uit de begin periode, hier:
http://gnagna874.skynetblogs.be/tag/liotte
en hier
http://www.delcampe.net/items?catLists[ ... language=D

Als ik meer tijd heb ga ik zeker de bronnen bekijken die op dit forum zijn genoemd.

Wie weet er meer?

groet
eveline
Bijlagen
wachtzaal.jpg
wachtzaal.jpg (30.4 KiB) 6725 keer bekeken
Fles

Bericht door Fles »

Oh wat grappig dit :)

Nou ja, wie weet er meer, waarschijnlijk deze mensen wel?
Elle a été vendue le 29/08/1991 à Mr Vital Wouters et à Mme Yvette Delfosse
Ken je die mensen?
Plaats reactie