NMBS zoekt 1.500 werknemers (maar vindt ze niet)
Dat de proeven moeilijk zijn heb ik geen problemen mee, waar ik wel problemen mee heb is de diplomavereiste. Ik vind dat iedereen toch de kans zou moeten krijgen deel te nemen aan de geschiktheidstesten. Het is flauwekul personen (en het zijn er veel!) te elimineren op basis van het diploma, niet moeilijk dat ze zo weinig treinbestuurders vinden.
Bwah, er wordt momenteel genoeg reclame voor gemaakt, ze!Shrek schreef:meer reclame zou ook wel mogeneen job bij de nmbs is zeker niet onaantrekkelijk, maar je hoort er bijna nergens van...

Daarpas werd in het 7 uur journaal de reclamespot voorgesteld om werknemers te lokken. In de stations hangen ook affiches uit met verschillende functies die ze aanwerven. Zelfs in tijdschriften als Dag Allemaal en Humo staan er van die aanwervingsaffiches!

das dan nog maar heel pasTrainspotterke schreef:Bwah, er wordt momenteel genoeg reclame voor gemaakt, ze!![]()
Daarpas werd in het 7 uur journaal de reclamespot voorgesteld om werknemers te lokken. In de stations hangen ook affiches uit met verschillende functies die ze aanwerven. Zelfs in tijdschriften als Dag Allemaal en Humo staan er van die aanwervingsaffiches!

Ik snap ook niet waarom je voor treinbestuurder een diploma elektriciteit of mechanica moet hebben....
Ze verwachten van ons dat we sommige defecten in het materiaal moeten kunnen oplossen. Op zich niks mis mee, maar daar moet je geen 6 jaar voor naar't school geweest zijn ze. Bij het "moderne materiaal" moet je enkel een schakelaar verdraaien om een bepaalde groep af te zonderen. (de ms96 doet het zelf volledig automatisch) En daar is het ook mee gedaan. In de klassiekjes kan het al eens gebeuren dat je in de hoogspanningskast moet zijn, maar buiten daar een mes vast nemen en dat 90 of 180 graden te verdraaien of een zekering vervangen moet je daar ook niet aan doen....
Ze stellen dat allemaal veel groter voor, dan dat het eigenlijk "maar" is. Het belangrijkste als tb is, dat je u signalisatie kent en al het geen er bij komt kijken + tegenwoordig ook de 2de landstaal. Voor degene die het geluk/pech hebben om naar de walen te mogen/moeten rijden.
Ze verwachten van ons dat we sommige defecten in het materiaal moeten kunnen oplossen. Op zich niks mis mee, maar daar moet je geen 6 jaar voor naar't school geweest zijn ze. Bij het "moderne materiaal" moet je enkel een schakelaar verdraaien om een bepaalde groep af te zonderen. (de ms96 doet het zelf volledig automatisch) En daar is het ook mee gedaan. In de klassiekjes kan het al eens gebeuren dat je in de hoogspanningskast moet zijn, maar buiten daar een mes vast nemen en dat 90 of 180 graden te verdraaien of een zekering vervangen moet je daar ook niet aan doen....
Ze stellen dat allemaal veel groter voor, dan dat het eigenlijk "maar" is. Het belangrijkste als tb is, dat je u signalisatie kent en al het geen er bij komt kijken + tegenwoordig ook de 2de landstaal. Voor degene die het geluk/pech hebben om naar de walen te mogen/moeten rijden.
bwa als tb ist handig te weten wat je doet
in nederland hebben ze minder technische kennis nodig en da merk je soms wel eens ze zonderen iets af en beseffen niet altijd wat ze doen. ze rijden daar soms verder met een loc die afgezonderde ventilatie heeft (voorzien om enkel uit te wijken, niet om nog is een tripke naar brussel mee te doen)
in nederland hebben ze minder technische kennis nodig en da merk je soms wel eens ze zonderen iets af en beseffen niet altijd wat ze doen. ze rijden daar soms verder met een loc die afgezonderde ventilatie heeft (voorzien om enkel uit te wijken, niet om nog is een tripke naar brussel mee te doen)
Mij krijgen ze er niet binnen. Zoals in zovele overheidsproblemen bestaat er nog altijd een "hierarchie van de diploma's". Daarin staat een industrieel onder een burgerlijk ingenieur. Ik zou met mijn diploma dus altijd weer botsen op burgerlijk ingenieurs boven mij, gewoon omdat ze een jaar langer naar school geweest zijn. Niks op basis van verdiensten, strikt op basis van diploma. Niet de meest capabele staat bovenaan, wel die met het "hoogste" diploma.
Ik heb er mijn eindwerk indertijd gedaan, en ik heb het daar genoeg gezien en aan den lijve ondervonden. Niets voor mij dus.
Dat je in de privé meer kunt verdienen voor dezelfde job, zou in mijn keuze niet echt meetellen. En 't is trouwens niet waar. Mensen vergelijken met de topsectoren uit de privé, maar tussen de hoogste en laagste lonen in de privé ligt ook nog een serieus verschil. Zo slecht zijn de lonen bij de staat heus niet, als je tenminste een tiental jaar kunt wachten tot de ancienniteit echt begint mee te tellen.
Greetz,
Swiss
Ik heb er mijn eindwerk indertijd gedaan, en ik heb het daar genoeg gezien en aan den lijve ondervonden. Niets voor mij dus.
Dat je in de privé meer kunt verdienen voor dezelfde job, zou in mijn keuze niet echt meetellen. En 't is trouwens niet waar. Mensen vergelijken met de topsectoren uit de privé, maar tussen de hoogste en laagste lonen in de privé ligt ook nog een serieus verschil. Zo slecht zijn de lonen bij de staat heus niet, als je tenminste een tiental jaar kunt wachten tot de ancienniteit echt begint mee te tellen.
Greetz,
Swiss
Tuurlijk. Wat kost zo'n opleiding niet? Je cursist ontvangt zijn loon, de instructeur moet betaald worden, keuring, cursussen, ...Steven schreef:dan zal da ni goed komen vrees ik, wie nu binnekomt tekent voor 10 jaartreinsporter schreef:zou zelf wel misschien een jaartje treinen willen besturen of zelfs controleur spelen, maar ga toch liever verder in de informatica later
Dan vind ik het niet meer dan logisch dat een bedrijf dat wil terugverdienen, en dat je je dus voor een heel lange tijd moet engageren.
Als je aan een opleiding tot piloot wil beginnen bij het leger, leggen ze je trouwens net hetzelfde op: de eerste x jaar (ook 10, dacht ik) het leger niet verlaten.
In het leger is het 13 jaar, met een optie tot 2 of 3 jaar bijtekenen voor hulpkader. En dan pensioen. Daar is het startersloon van dag 1 opleiding 1300 euro.
Voor officier kan men veel langer in dienst blijven, maar moet men wel eerst 4 jaar studeren.
Bij vroegtijdige contractbreuk kan men 150000euro terug betalen.
Voor officier kan men veel langer in dienst blijven, maar moet men wel eerst 4 jaar studeren.
Bij vroegtijdige contractbreuk kan men 150000euro terug betalen.
14.09.2006
,,NMBS zoekt nieuwe Belgen''
BRUSSEL - De NMBS-groep is in de regio Antwerpen driftig op zoek naar rangeermachinisten, machinisten, treinbegeleiders, technici en onderstationchefs. In het bijzonder mikt de groep op Antwerpenaars van allochtone afkomst met de Belgische nationaliteit, zo schrijft Gazet van Antwerpen donderdag.
De personeelsdirecteur bij de NMBS-holding, Tony Van den Berghen, beseft dat veel allochtonen de spoorwegen nog altijd zien als een overheidsbedrijf waar ze niets te zoeken hebben. Hij benadrukt dat allochtonen met de Belgische nationaliteit en een diploma middelbaar onderwijs in aanmerking komen voor een opleiding tot bijvoorbeeld treinbegeleider. Er is ook een grote behoefte aan technici.
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 2742060914
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland