http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... tion.dhtml
Luchthaven Charleroi krijgt geen eigen treinstation; het wordt een snelbus vanaf Charleroi Sud
Bedenking hierbij: zou een directe snelbus vanaf Luttre station niet sneller zijn voor de reizigers uit Brussel & Vlaanderen?
Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charleroi
Re: Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charle
Er zijn vandaag al snelbussen uit Brussel-Zuid, die zijn sowieso al sneller volgens mij.
Hopelijk is dit een eerste aanzet tot afblazen van het tunnelproject in Charleroi...
Hopelijk is dit een eerste aanzet tot afblazen van het tunnelproject in Charleroi...
Re: Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charle
Het blijft wel jammer dat er op amper 2 km van het terminalgebouw (in vogelvlucht) een dubbelsporige, geëlektrificeerde lijn ligt met bovendien heel wat plaats om een mooi station uit te bouwen. Of eventueel, met weliswaar grote kosten maar veel minder dan die van het voorgestelde project om de hoofdlijn Brussel - Charleroi om te leiden, een mogelijkheid om die lijn om te buigen via de luchthaven en dan ter hoogte van Villers-la-Ville weer op het bestaande traject te laten aansluiten.
Belangrijkste nadeel is dat je op een nevenlijn zit - vanuit Charleroi-Zuid zou je er vrij snel staan (maar niet veel sneller dan met een goede busverbinding) maar vanuit Brussel en de meeste andere delen van het land totaal niet.
Belangrijkste nadeel is dat je op een nevenlijn zit - vanuit Charleroi-Zuid zou je er vrij snel staan (maar niet veel sneller dan met een goede busverbinding) maar vanuit Brussel en de meeste andere delen van het land totaal niet.
Re: Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charle
Of nog zo eentje: aan de andere kant van de luchthaven (westen) loopt de fameuze "metro"lijn M3 van de TEC, via de chaussée de Bruxelles. Afhankelijk van het gekozen tracé zouden zo'n 3,5 km sporen volstaan om de luchthaventerminal te bereiken, wat spreekwoordelijke peanuts zou kosten in vergelijking met om het even welk "heavy" spoorproject. Ter illustratie: om die lijn M3 te (her)activeren, heeft men zo'n 6 km spoor volledig opnieuw gelegd.
Re: Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charle
Of nog dit: Charleroi airport draait om één luchtvaartmaatschappij die er niet voor terugdeinst op enkele jaren tijd een luchthaven te laten groeien en weer ineen te laten storten.
Is het wel verstandig om zeer zware investeringen in spoorwegen te doen met het reële risico dat het opeens overbodig wordt?
Is het wel verstandig om zeer zware investeringen in spoorwegen te doen met het reële risico dat het opeens overbodig wordt?
Re: Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charle
De stad Charleroi en de voorsteden zullen vooral eerst moeten laten zien dat ze zware investeringen waard zijn.
Gezien het vandalisme lijkt me dat voor het eerst niet zo; wie wil nu geld steken in een bodemloze put...
Gezien het vandalisme lijkt me dat voor het eerst niet zo; wie wil nu geld steken in een bodemloze put...
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charle
De verbinding met Charleroi was sowieso met een bocht van lijn 140, in de plannen. Maar een bocht zie ik toch ook niet zitten, te duur en zoals je zegt, geen hoofdlijn.
Dan zie ik meer in een verlenging van lijn M3, al dan niet doorgetrokken tot Luttre. Ik weet niet of het sneller zou zijn dan de huidige navettes tussen Brussel-Zuid en BSCA, het is wel een project waar ik brood in zie.
Dan zie ik meer in een verlenging van lijn M3, al dan niet doorgetrokken tot Luttre. Ik weet niet of het sneller zou zijn dan de huidige navettes tussen Brussel-Zuid en BSCA, het is wel een project waar ik brood in zie.
Re: Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charle
nochtans is een verbinding tussen lijn124 (Luttre) via de luchthaven naar lijn 140 (Lodelinsart) de enige oplossing waarbij de reguliere IC treinen van de dienst Antwerpen Brussel Charleroi zonder noemenswaardige reistijdverlenging de luchthaven kunnen bedienen, zodat de bediening van deze luchthaven geen extra treinen vereist en dus geen extra OPEX voor NMBS betekent.Steve schreef:... Of eventueel, met weliswaar grote kosten maar veel minder dan die van het voorgestelde project om de hoofdlijn Brussel - Charleroi om te leiden, een mogelijkheid om die lijn om te buigen via de luchthaven en dan ter hoogte van Villers-la-Ville weer op het bestaande traject te laten aansluiten...
Dit vergt natuurlijk een enorme investering (CAPEX) voor Infrabel, geld dat er niet is...
aangezien het Waalse gewest via een aantal constructies nog steeds de grootste (enige?) aandeelhouder en begunstigde van deze luchthaven is, zou eigenlijk de Waalse regering dit geld moeten leveren, maar zij...
-zitten ook zonder geld;
-hebben andere prioriteiten;
-zien geen positief verhaal in de businesscase (kosten-baten)
dus het afvoeren (of in de diepvries stoppen) van dit project lijkt de beste keuze
informatief:
lengte van zo'n verbindingsspoor ongeveer 10 km (waarvan een substantieel gedeelte in een tunnel zal zitten)
reistijdverlenging Charleroi - Brussel geschat op 5 minuten (traject Charleroi - Luttre via L124 = 14 km; traject Charleroi Luttre via L140/luchthaven/L124 = 16 km)
Laatst gewijzigd door pietmol op 19 sep 2014, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charle
terechte opmerking...Shrek schreef:Of nog dit: Charleroi airport draait om één luchtvaartmaatschappij die er niet voor terugdeinst op enkele jaren tijd een luchthaven te laten groeien en weer ineen te laten storten.
Is het wel verstandig om zeer zware investeringen in spoorwegen te doen met het reële risico dat het opeens overbodig wordt?