het heeft natuurlijk wel enkele jaren geduurd ??? 7-8 ?FLV-FGSP schreef:Op het moment dat de plannen voor de heropening werden opgesteld, wilde Sappi nog papier met de trein vervoeren. Die vraag is er inmiddels niet meer.
Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Nog een ongebruikte lijn erbij, in het mooie landschap. Waarom ook niet...Bibke schreef:De lijn Lanaken en Bilzen moet inderdaad gereactiveerd worden.
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Lanaken was beter aangesloten in Bilzen dan in Maastricht op het spoornet , nu moet alles via NL
in de praktijk geeft dat het volgende probleem
bv een trein Lanaken-Bestemming in Duitsland of Antwerpen ,
1) Machine en Bestuurder moet in de 3 landen toelating hebben D-B-NL ( hoewel er geen seinen zijn in Lanaken moet de bestuurder en Machine van Infabel wel zijn voledige bevoegdheid voor Belgie bezitten)
2)voor naar Antwerpen en Duitsland te rijden kop maken in Vise en nog is in Aken West voor verder duitsland in , of in Maastricht via Heerlen is ook nog een optie (tijd verlies)
3) terminal is kort , bij een normale Hucepacktrein van lengte moet de trein opgesplitst worden om hem voledig binnen te zetten dat bezet de sporen , dwz de terminal moet eerst leeg zijn voor je een trein kan aanvoeren , aan en afvoer tegelijk kan niet voor een lange trein (extra rangeer kost en tijd verlies )
verders denk ik te kort bij de terminals van genk en Luik die een goede dienstregeling hebben op de dag van vandaag
in de praktijk geeft dat het volgende probleem
bv een trein Lanaken-Bestemming in Duitsland of Antwerpen ,
1) Machine en Bestuurder moet in de 3 landen toelating hebben D-B-NL ( hoewel er geen seinen zijn in Lanaken moet de bestuurder en Machine van Infabel wel zijn voledige bevoegdheid voor Belgie bezitten)
2)voor naar Antwerpen en Duitsland te rijden kop maken in Vise en nog is in Aken West voor verder duitsland in , of in Maastricht via Heerlen is ook nog een optie (tijd verlies)
3) terminal is kort , bij een normale Hucepacktrein van lengte moet de trein opgesplitst worden om hem voledig binnen te zetten dat bezet de sporen , dwz de terminal moet eerst leeg zijn voor je een trein kan aanvoeren , aan en afvoer tegelijk kan niet voor een lange trein (extra rangeer kost en tijd verlies )
verders denk ik te kort bij de terminals van genk en Luik die een goede dienstregeling hebben op de dag van vandaag
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Is dat niet het echte probleem? Wie zat er op zo een terminal in Lanaken te wachten?ijzeren rijn 82 schreef:verders denk ik te kort bij de terminals van genk en Luik die een goede dienstregeling hebben op de dag van vandaag
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Sluiting dreigt voor Railterminal Lanaken
Het goederenstation Railport Lanaken wordt met de sluiting bedreigd. Sinds de officiële inhuldiging eind 2011 is er - buiten enkele plechtige openingsritten - geen enkele trein vertrokken. "Als dit volgend jaar nog zo is, stoppen we ermee", zegt Railport-directeur Jurgen Gobyn, zo melden het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad. De treinterminal kostte de overheid 32 miljoen euro.
Actievoerders van Comité Lijn 20 protesteerden gisteren in Lanaken en vroegen een betere ontsluiting van het overslagstation, dat bedoeld was om vracht van het Albertkanaal en de weg over te laden op het spoor. Probleem is dat het goederenstation enkel bereikbaar is via Maastricht en niet aangesloten is op het Belgische spoorwegnet. Volgens het actiecomité moet spoorlijn 20 tussen Bilzen en Lanaken dringend worden gereactiveerd zodat Railport Lanaken een directe verbinding krijgt met de Belgische zeehavens.
Krant HLN
terminal sluiten terwijl die nog nooit echt open is geweest
Het goederenstation Railport Lanaken wordt met de sluiting bedreigd. Sinds de officiële inhuldiging eind 2011 is er - buiten enkele plechtige openingsritten - geen enkele trein vertrokken. "Als dit volgend jaar nog zo is, stoppen we ermee", zegt Railport-directeur Jurgen Gobyn, zo melden het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad. De treinterminal kostte de overheid 32 miljoen euro.
Actievoerders van Comité Lijn 20 protesteerden gisteren in Lanaken en vroegen een betere ontsluiting van het overslagstation, dat bedoeld was om vracht van het Albertkanaal en de weg over te laden op het spoor. Probleem is dat het goederenstation enkel bereikbaar is via Maastricht en niet aangesloten is op het Belgische spoorwegnet. Volgens het actiecomité moet spoorlijn 20 tussen Bilzen en Lanaken dringend worden gereactiveerd zodat Railport Lanaken een directe verbinding krijgt met de Belgische zeehavens.
Krant HLN
terminal sluiten terwijl die nog nooit echt open is geweest

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Lijn 20 heractiveren, desnoods gewoon een lijn met vereenvoudigde exploitatie van maken tussen Bilzen en Lanaken is volgens mij zeker nodig, want anders zal men te Lanaken de boeken mogen toedoen, aangezien aan Nederlandse kant de terminal te Geleen veel interessanter is.
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Zal spijtig genoeg niet gebeuren. Ik heb al betrokken politici hierover aangesproken en gezegd dat er maar één oplossing is (de reactivatie van de spoorlijn 20 tussen Beverst en Lanaken) maar dit traject is voorzien voor het Spartacusproject. De politici achter dit project willen geen gezichtsverlies hebben en vinden dat de plannen voor de Spartacuslijn 1 veel te ver gevorderd zijn. Anderzijds berusten de politici, die de spoorlijn graag gereactiveerd gezien hadden, in het feit dat er niets meer aan te doen is. Deze laatste wisten me wel te verzekeren dat de spoorlijn naar het noorden (in Limburg en dus de spoorlijn 18 bedoeld wordt) wel degelijk gereactiveerd zal worden. Hopelijk reactiveerd men dan ook het stuk Genk-Goederen - Zonhoven.Hobbes schreef:Lijn 20 heractiveren, desnoods gewoon een lijn met vereenvoudigde exploitatie van maken tussen Bilzen en Lanaken is volgens mij zeker nodig, want anders zal men te Lanaken de boeken mogen toedoen, aangezien aan Nederlandse kant de terminal te Geleen veel interessanter is.
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Als dat zo is mag men ineens de boel opdoeken, Genk verliest nu al trafiek aan de terminal te Geleen, dus waarom zou men al die moeite doen om naar Lanaken te rijden via Nederland. Jammer dat zulke beslissingen genomen worden door mensen die niet gehinderd zijn door enige kennis van zaken.Bibke schreef:Zal spijtig genoeg niet gebeuren. Ik heb al betrokken politici hierover aangesproken en gezegd dat er maar één oplossing is (de reactivatie van de spoorlijn 20 tussen Beverst en Lanaken) maar dit traject is voorzien voor het Spartacusproject. De politici achter dit project willen geen gezichtsverlies hebben en vinden dat de plannen voor de Spartacuslijn 1 veel te ver gevorderd zijn. Anderzijds berusten de politici, die de spoorlijn graag gereactiveerd gezien hadden, in het feit dat er niets meer aan te doen is. Deze laatste wisten me wel te verzekeren dat de spoorlijn naar het noorden (in Limburg en dus de spoorlijn 18 bedoeld wordt) wel degelijk gereactiveerd zal worden. Hopelijk reactiveerd men dan ook het stuk Genk-Goederen - Zonhoven.Hobbes schreef:Lijn 20 heractiveren, desnoods gewoon een lijn met vereenvoudigde exploitatie van maken tussen Bilzen en Lanaken is volgens mij zeker nodig, want anders zal men te Lanaken de boeken mogen toedoen, aangezien aan Nederlandse kant de terminal te Geleen veel interessanter is.
En heractivering L18? Eerst zien en dan geloven, zeker in deze budgettair krappe tijden...
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Hobbes, ik kan u enkel maar gelijk geven.Hobbes schreef:Als dat zo is mag men ineens de boel opdoeken, Genk verliest nu al trafiek aan de terminal te Geleen, dus waarom zou men al die moeite doen om naar Lanaken te rijden via Nederland. Jammer dat zulke beslissingen genomen worden door mensen die niet gehinderd zijn door enige kennis van zaken.Bibke schreef:Zal spijtig genoeg niet gebeuren. Ik heb al betrokken politici hierover aangesproken en gezegd dat er maar één oplossing is (de reactivatie van de spoorlijn 20 tussen Beverst en Lanaken) maar dit traject is voorzien voor het Spartacusproject. De politici achter dit project willen geen gezichtsverlies hebben en vinden dat de plannen voor de Spartacuslijn 1 veel te ver gevorderd zijn. Anderzijds berusten de politici, die de spoorlijn graag gereactiveerd gezien hadden, in het feit dat er niets meer aan te doen is. Deze laatste wisten me wel te verzekeren dat de spoorlijn naar het noorden (in Limburg en dus de spoorlijn 18 bedoeld wordt) wel degelijk gereactiveerd zal worden. Hopelijk reactiveerd men dan ook het stuk Genk-Goederen - Zonhoven.Hobbes schreef:Lijn 20 heractiveren, desnoods gewoon een lijn met vereenvoudigde exploitatie van maken tussen Bilzen en Lanaken is volgens mij zeker nodig, want anders zal men te Lanaken de boeken mogen toedoen, aangezien aan Nederlandse kant de terminal te Geleen veel interessanter is.
En heractivering L18? Eerst zien en dan geloven, zeker in deze budgettair krappe tijden...
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Het zou zeker niet de eerste terminal zijn die nooit gebruikt is. Sint Katelijne waver heeft zo ook een terminal gehad, ooit.
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Amsterdam heeft jarenlang een peperdure containerterminal gehad die niet gebruikt werd. Pas sinds een jaar of wat rijdt er soms een trein. Het gebeurt overal, dit soort prestigegeneuzel.Shrek schreef:Het zou zeker niet de eerste terminal zijn die nooit gebruikt is. Sint Katelijne waver heeft zo ook een terminal gehad, ooit.
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Of de fameuze trimodale terminal in Willebroek, waar het aansluitingsspoor thans is opgebroken.deadlock schreef:Amsterdam heeft jarenlang een peperdure containerterminal gehad die niet gebruikt werd. Pas sinds een jaar of wat rijdt er soms een trein. Het gebeurt overal, dit soort prestigegeneuzel.Shrek schreef:Het zou zeker niet de eerste terminal zijn die nooit gebruikt is. Sint Katelijne waver heeft zo ook een terminal gehad, ooit.
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Ik vond dat die aansluiting (onverantwoord?) snel werd opgebroken ... waarom was dat eigenlijk ?LHOON schreef:Of de fameuze trimodale terminal in Willebroek, waar het aansluitingsspoor thans is opgebroken.deadlock schreef:Amsterdam heeft jarenlang een peperdure containerterminal gehad die niet gebruikt werd. Pas sinds een jaar of wat rijdt er soms een trein. Het gebeurt overal, dit soort prestigegeneuzel.Shrek schreef:Het zou zeker niet de eerste terminal zijn die nooit gebruikt is. Sint Katelijne waver heeft zo ook een terminal gehad, ooit.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Op lijn 52 aan de brug over de Rupel in Boom heeft men een paar jaar geleden ook een nieuwe aansluiting, met de nodige kunstwerken(bruggetje) aangelegd richting de kaaien tussen de Rupel en het Zeekanaal.
De voorziene aansluitingswissel ligt al jaren in de bedding naast het hoofdspoor te roesten, blijkbaar is er geen interesse/geld/... om deze aansluiting te gaan gebruiken, maar dat moet toch ook handenvol geld gekost hebben.
De voorziene aansluitingswissel ligt al jaren in de bedding naast het hoofdspoor te roesten, blijkbaar is er geen interesse/geld/... om deze aansluiting te gaan gebruiken, maar dat moet toch ook handenvol geld gekost hebben.
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Nog daar in de buurt, het verbindingsspoor Boom-Willebroek, mooi geëlektrificeerd en alles, maar nooit gebruikt. Zou nochtans van nut kunnen zijn.Hobbes schreef:Op lijn 52 aan de brug over de Rupel in Boom heeft men een paar jaar geleden ook een nieuwe aansluiting, met de nodige kunstwerken(bruggetje) aangelegd richting de kaaien tussen de Rupel en het Zeekanaal.
De voorziene aansluitingswissel ligt al jaren in de bedding naast het hoofdspoor te roesten, blijkbaar is er geen interesse/geld/... om deze aansluiting te gaan gebruiken, maar dat moet toch ook handenvol geld gekost hebben.
De aansluiting van Prayon daar wordt toch nog gebruikt?