Valt daar ergens meer uitleg over te vinden?twist297 schreef:Toonfrequente spoorstroomkringen die dienen voor treindetectie hebben niks te maken met smeerders.
Deze spoorstroomkringen hebben elektrische voegen => kort en simpel uitgelegd : de ontvanger van de 1e blokkeert de zendfrequentie van de 2e.
spoortaal ....blokken etc secties ???
Re: spoortaal ....blokkken etc secties ???
Re: spoortaal ....blokken etc secties ???
Ja, 'k wil er ook wel meer over weten. SK's en assentellers komen wel aan bod in de opleiding van treinbestuurder, maar van toonfrequente SK's heb ik nog nooit gehoord 

Je kan stellen dat (bijna) alle PLP posten deze SK's hebben, hoeveel km durf ik niet zeggen.dentheo schreef:Hoeveel kilometer spoor in België heeft dat al ? En heeft dat systeem een officiële NMBS afkorting ?
SKfq![]()
?
All-relais posten werken nog met meerdere soorten (kort samengevat) :
* 50hz SK's
* Prikspannings SK's : voor weinig bereden sporen => hogere spanning, wordt zeer zelden nog gebruikt
* Monorail SK's : komt ook nog zelden voor, 1 rail onder stroom, andere is geïsoleerde rail
* Korte SK's : bijvoorbeeld op OW voor vervroegde vrijmaking, deze wordt "op" een 50Hz SK gelegd. Kan ook voor aankondiging van OW dienen. Tegenwoordig worden assentellers ook als aankondig gebruikt (ZAX DUO noemt dit).
Nederlands => TFSK (Toonfrequente SpoorstroomKring)
Frans => CVJE (Conduite Voie Joint Electrique) van conduite ben ik niet zeker

Re: spoortaal ....blokkken etc secties ???
Toelichting 5Jeroen schreef:Valt daar ergens meer uitleg over te vinden?twist297 schreef:Toonfrequente spoorstroomkringen die dienen voor treindetectie hebben niks te maken met smeerders.
Deze spoorstroomkringen hebben elektrische voegen => kort en simpel uitgelegd : de ontvanger van de 1e blokkeert de zendfrequentie van de 2e.

Worden TFSK dan ook als ZAX OW gebruikt?
de C staat voor circuit
de C staat voor circuit

De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Zelden? Heel Luik ligt ermee voltwist297 schreef: * Prikspannings SK's : voor weinig bereden sporen => hogere spanning, wordt zeer zelden nog gebruikt