Gezocht: locatie voor panning Brusselse metro

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Dieselfreak

Gezocht: locatie voor panning Brusselse metro

Bericht door Dieselfreak »

Ik volg momenteel een cursus fotografie. Heb de opdracht gekregen twee foto's in te leveren waarbij de techniek "panning" gebruikt wordt: het meebewegen met of volgen van een bewegend onderwerp met een fotocamera, teneinde het onderwerp scherp te krijgen maar de achtergrond door de beweging onscherp. Omdat een metro een stuk korter is dan de gemiddelde trein en veel frequenter rijdt, moest ik ineens aan de Brusselse metro als onderwerp denken. Ik ben nu op zoek naar een geschikte locatie voor deze techniek. Het moet een plaats in de open lucht zijn, dat kan geen probleem vormen, want de Brusselse metro rijdt op redelijk wat plaatsen bovengronds. Liefst een plaats waar je van ver een vrij zicht hebt op de sporen, want om goed te kunnen pannen, zoom ik redelijk wat in. Liefst ook een locatie waar je op een redelijk stuk van de sporen zicht hebt, zodat ik de metro van ver kan zien aankomen.

Heeft iemand ideeën?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Steve

Re: Gezocht: locatie voor panning Brusselse metro

Bericht door Steve »

De metro bovengronds is inderdaad niet zo moeilijk, maar dan ook van ver een goed zicht hebben (zonder hekken of andere obstakels ertussen) wordt een stukje moeilijker.

De twee beste kandidaten:

[*] Op het dak van metrostation Beaulieu. Helemaal op het einde (je moet langs het "gebouw" gaan) heb je daar een vrij weids uitzicht over de sporen richting station Demey, met errond de E411. Je staat wel een stukje hoger dan de metro, maar hebt alle plaats om in te zoomen en te anticiperen.

[*] Tussen stations Belgica en Pannenhuis. Vlak naast de metrosporen loopt daar de verlenging van de Hoekje Grondstraat (die eigenlijk enkel dient als uitrit van de nabijgelegen Delhaize) en de De Moorstraat. Het voordeel is dat je daar echt vlak naast de sporen zit, op hetzelfde niveau als de metro, en dat je makkelijk met je lens door het hekwerk kunt (spijlen met een 10-tal centimeter tussen).

Andere:

[*] Tussen de stations Weststation en Jacques Brel (lijn 5). Vanaf de Jules Graindorlaan en de Ninoofsesteenweg zie je daar een stuk zonder al te veel gehinderd zijn. Het is wel niet zo'n extreem lang stuk, en je zit ook een stuk hoger dan de metro.

[*] De Herkoliersstraat of de Jetse Steenweg, net voor respectievelijk na station Simonis. Daar zie je een stuk meer, maar er staat wel zo'n groen hek. Je zou dus met je lens tussen de openingen ervan moeten gaan - nog net te doen voor een stilstaande foto, maar niet evident als je ook nog eens wil bewegen om de panning goed te krijgen.

[*] De omgeving van het station Heizel, bijvoorbeeld de passerelle over de sporen (tussen het parkeerterrein en Brupark).

[*] De omgeving van station Delacroix. Bijvoorbeeld de Ropsy Chaudronstraat op de brug over het kanaal, waar de metro iets verderop ook een brug heeft. Er staat wel een structuur rond, maar het kan toch leuke platen opleveren. Iets verderop kun je dichter bij de sporen (Jules Ruhlstraat) maar isvoo het misschien minder evident om goede foto's te maken, bekijk je best ter plaatse.

Veel andere plaatsen zijn er niet. Er zijn nog wel een paar stukjes waar de metro kort bovengronds te zien is (rond Delta, Erasmus, Alma, ...) maar niets interessants in dit verband.

Last but not least: ga vooral niet de zotte uithangen op de plaatsen waar je vrij dicht bij de sporen komt. Een foto nemen doorheen het hekwerk kan nog, maar je armen en toestel helemaal door het hekwerk steken (voor zover mogelijk) niet. Vergeet daarnaast niet dat je in de metrostations zelf niet zonder toestemming foto's mag maken, vanaf de openbare weg natuurlijk wel.
Dieselfreak

Steve schreef:De twee beste kandidaten:

[*] Op het dak van metrostation Beaulieu. Helemaal op het einde (je moet langs het "gebouw" gaan) heb je daar een vrij weids uitzicht over de sporen richting station Demey, met errond de E411. Je staat wel een stukje hoger dan de metro, maar hebt alle plaats om in te zoomen en te anticiperen.
Dan zie je wel de sporen in de lengterichting, toch? Het is de bedoeling de metro te fotograferen van opzij.
Steve schreef:Last but not least: ga vooral niet de zotte uithangen op de plaatsen waar je vrij dicht bij de sporen komt. Een foto nemen doorheen het hekwerk kan nog, maar je armen en toestel helemaal door het hekwerk steken (voor zover mogelijk) niet.
Het is niet de bedoeling zo dicht te komen. Het is de bedoeling op enige afstand te staan, om de metro volledig op de foto krijgen en te kunnen inzoomen.
Steve schreef:Vergeet daarnaast niet dat je in de metrostations zelf niet zonder toestemming foto's mag maken, vanaf de openbare weg natuurlijk wel.
Oei, oei, dan ben ik - en wellicht vele anderen - al heel wat keren in overtreding geweest. :?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Steven

Bericht door Steven »

Wijdse zichten langs de zijkant op de Brusselse metro mag je vergeten volgens mij. De metro heeft nu eenmaal overal afsluitingen in hoge hekkens of wanden in beton.
profke

Bericht door profke »

op heel wat landelijke TREINlijnen is anders ook wel wat verkeer en afstand.

als ik bijvoorbeeld hier kijk, L15 in nijlen, elke +/- 10 minuten een 2- 3- of 4-ledige trein in elke richting, en je kan hem makkelijk vanaf een 500meter afstand bekijken, dus makkelijk genoeg om deze bewegend in beeld te krijgen.

er zijn zo andere plaatsen ook genoeg , denk ik zo.
Shrek

Bericht door Shrek »

Zet je eens langs L36 in Nossegem, Kortenberg, Veltem,... treinen met hopen en veel open ruimte om veel panning te kunnen doen :wink:
Dieselfreak

Of misschien moet ik in plaats van de metro dan maar de tram fotograferen? Die rijdt toch niet overal achter hekken?
Steve

Bericht door Steve »

Nee, absoluut niet. Qua tram zijn de mogelijkheden bijna onbeperkt. Neem de lijnen 7 of 44: hoge gemiddelde snelheid (altijd makkelijker om te pannen), veel plaatsen met groen en open vlakten. Maar zo zijn er oneindig veel...
Dieselfreak

Steve schreef:Neem de lijnen 7 of 44: hoge gemiddelde snelheid (altijd makkelijker om te pannen), veel plaatsen met groen en open vlakten. Maar zo zijn er oneindig veel...
Bedankt voor de raad alvast.
Plaats reactie