K V B schreef:Adler schreef:
Het is niet de overheid die de controles doet op luchthavens.
Denk je nu werkelijk dat luchthavens en luchtvaartmaatschappijen miljoenen uitgeven enkel voor het plezier om mensen lastig te vallen ?
Ik _weet_ dat de luchthavens veel van die controles inderdaad liever kwijt zouden zijn. Ze kosten handenvol geld, en ze zijn op een triviale manier te omzeilen, dus hebben weinig nut. En in feite verhogen ze de onveiligheid. Een terrorist die een bloedbad wil aanrichten hoeft zich nog enkel maar op te blazen terwijl hij staat aan te schuiven om gescand te worden...
Let de volgende keer eens goed op wat er bij die veiligheidscontrole in de luchthaven gebeurt. Tegenwoordig neemt men daar alle vloeistoffen (boven de 20 ml) in beslag. Zogezegd omdat ze zouden gevaarlijk kunnen zijn. Maar wat doet men me die zogezegd potentieel gevaarlijke producten? Men gooit ze gewoon in een grote vuilnisbak. Een duidelijker bewijs dat de verantwoordelijken zelf niet geloven dat wat ze doen uitmaak. Anders zouden ze toch wel voorzichtiger met het spul omgaan.
En wat gebeurt er met mensen die betrapt worden met teveel vloeistoffen? Die mogen gewoon doorlopen. Dus een terrorist hoeft het eigelijk maar keer op keer te proberen tot zijn fles een keer niet ontdekt wordt.
Overigens, ben ik zelf al regelmatig "per ongeluk" met een Zwitsers zakmes door de controle geraakt. En de laatste keer dat ik met de Eurostar reisde had ik zelfs verschillende messen in mijn handbagage...
Als je die een beetje handig in je bagage verstopt dan vindt men ze doorgaans niet. Nu, als ik dat kan, denk je dat mensen met slechte bedoelingen dat niet kunnen?
Nee, de enige reden dat het in de regel goed gaat is dat er gewoon heel erg weinig mensen met slechte bedoelingen zijn. Er zijn gewoon niet veel terroristen, en ze proberen maar om de zoveel jaar iets. En soms worden ze op voorhand gepakt. Of soms worden ze op het vliegtuig gepakt. Maar op en ding kan je rekenen: ze proberen nooit twee keer het zelfde, dus maatregelen die er op gericht zijn dat te stoppen wat ze gisteren geprobeerd hebben halen niet veel uit.
De beste maatregel tegen terrorisme is je niet laten terroriseren, en vooral niet zelf je vrijheden laten afpakken. Want anders zijn wij het die nota bene hun werk doen...
En als je een controle die amper enkele minuten in beslag neemt al lastig vallen noemt, is het ver gekomen.
Ik vraag me af of jij nog buiten durft komen zonder vermomming. Je zou eens moeten gefilmd worden door een beveiligingscamera.
Het gaat niet in de eerste plaats om de tijd. (Al heb ik ook wel al eens een heel uur aan staan schuiven in Parijs) Mijn bezwaren zijn ten eerste dat het gewoon geld verspilling is. Geld dat men beter direct in de politie zou investeren. (En hetzelfde geld overigens voor de meest bewakingscameras),
Maar vooral is mijn bezwaar dat die procedure het moeilijk, en zelfs onmogelijk maakt om efficiënte treinverbindingen naar London aan te bieden vanaf meer plaatsen.
Want het is heel erg eenvoudig: Zolang die bagagescan verplicht is, zal er bijvoorbeeld nooit een Eurostar Geneve - London zijn. En dat er niet zo een trein bestaat is iets wat ik wel degelijk als "lastig" ervaar.
En ik ben heus niet de enige die de veiligheidseisen voor de tunnel overdreven vindt, en een belemmering voor het uitbreiden van de dienst. Als je de berichtgeving over de intenties van DB leest bijvoorbeeld dan wordt ook telkens weer vermeld hoe de eis om de bagage te scannen een behoorlijk obstakel is.
Zelfs in het Britse parlement vindt men ondertussen blijkbaar dat er geen reden is om de kanaaltunnel anders te behandelen dan andere tunnels:
http://www.railwaygazette.com/news/poli ... st-go.html
Another barrier the Lords want see removed is the Intergovernmental Commission which regulates the Tunnel and insists on safety standards not found in other long tunnels. They would like to see the rail safety regulators in Britain and France sharing the task. 'Safety standards used across the EU should apply in full in the Tunnel - it is not a unique safety case and does not require unique standards' they insist.