kika schreef:Er is een bepaalde verbinding mogelijk, maar niet de volledige dienstregeling. We zitten met een bepaalde infrastructuur vandaag die onhandig is voor Brussel-Gent (en aansluiting richting Eeklo). Logisch dat NMBS en Infrabel om de tafel zitten met deze en andere puzzelstukken. Er wordt iets gevraagd, dat niet geleverd kan worden. Wat is er dan mis met een NMBS die zegt: 'jammer, met dit punt zijn we het niet eens.' Formuliertje in 3-voud invullen. En - maar misschien droom ik nu - mocht er ooit een minister met OV in de portefeuille zitten die dat ook serieus neemt, kan die relatief eenvoudig zeggen 'we hebben zoveel miljoen nodig voor die en die knooppunten.' Of 'laten we nieuwe grootschalige stationsvernieuwingen een kleiner budget toekennen, en meer richting knelpunten vloeien.'
Het is niet zo simpel, de infra is onhandig voor Brussel-Gent-Kortrijk. Niet voor Brussel-Gent-Brugge.
In de landen waar de spoorwegen beter draaien dan hier creëert men hoofdassen (bijvoorbeeld Kortrijk-Antwerpen en Brugge-Brussel) en laat men de mensen gewoon overstappen in zo'n station. De verbinding Brussel-Gent-Kortrijk verbeteren zou enorm veel geld kosten en eigenlijk niet veel toevoegen: vandaag is er al een vertakking die daarvoor gebruikt kan worden, wat men in het nieuwe plan ook doet.
Gelukkig snappen de mensen bij de NMBS ook dat voor die 2 minuutjes winst een investering van verschillende honderden miljoenen gewoon buitensporig is. Eender hoeveel papiertjes er ingevuld worden, die investering zal er nooit komen.
Trouwens, enkel in de huidige dienstregeling kan je daarmee iets winnen (voor een beperkt aantal mensen). In de toekomst is die aangepast infra misschien compleet overbodig.
Maar dus: dat snappen ze ook bij de NMBS, dus is er eigenlijk geen probleem.
Trouwens: papiertjes invullen is tijdsverlies voor beide kanten wanneer je al samen rond de tafel zit.