Enkele voorbeelden, vergeleken met de dienstregeling van 30 jaar geleden:
- Brussel-Zuid - Aarlen, toen 2u38, nu 2u55, een stijging van 11% (allez, dat gaat nog voor zo'n lange afstand

- Antwerpen - Kortrijk, toen 1u15, nu 1u25, een stijging van 13%
- Sint-Niklaas - Leuven, toen 0u58, nu 1u05, een stijging van 12 %, in het weekend mét overstap 1u22, een stijging van 41 % !!
- Antwerpen - Oostende, toen 1u26, nu 1u47, een stijging van 24% !
- Antwerpen - Hasselt, toen 0u49 (rechtstreekse IC-trein alle twee uur), nu 1u18 met overstap, plus 59 % !!, zonder overstap 1u43, stijging 110 % !!!
Ik kan er goed inkomen dat men buffertijden inplant voor het pendelverkeer naar Brussel en voor het voorstadsverkeer, om dat vlot en stipt te laten verlopen. Maar als de trein concurrentieel wil zijn met de auto, dan moet er ook ingezet worden op snelle interstedelijke verbindingen over langere afstand.