mja
vingers kruisen dat ik er volgend jaar met mijn diplom ingeraak

Goed gezegt BartBart schreef:Toen ik 4 jaar geleden bij de nmbs begon, moest je gewoon een A2 diploma hebben. De richting speelde toen geen enkele rol. Ik ben mijn 3 examens probleemloos doorlopen, en heb in die 4 jaar al redelijk wat pannes gehad die ik telkens zonder probleem heb kunnen oplossen, dit zonder ooit mechanica of elektriciteit gezien te hebben op de schoolbanken.
Om een schakelaar te verdraaien moet je heus geen 6 jaar op de schoolbanken zitten, nog voor een mes te verplaatsen in de hoogspanningskast. We zijn 4 jaar geleden in onze klas begonnen met rond de 30 personen, bij X1 zijn er 10 afgevallen waarvan de meeste in het bezit waren van een A2 elektriciteit. Niet het diploma telt, maar de motivatie.
Ooit zal de nmbs dit nog wel eens inzien, en de vacatures weer openzetten voor iedereen. Want zoals Leen Uyterhoeven al zei, ze zitten te vissen in een vijver waar er veel op zitten te vissen, en waar ze zeer moeilijk bijten. Dus als ze slim zijn gooien ze hun vislijn eens uit in een andere vijver
4500 lijkt me eigenlijk best wel veel. De NMBS produceert (als ik het mij niet vergis) zo'n 77 miljoen reizigerstreinkm per jaar. Klopt dit cijfer?Steven schreef:momenteel zijn wij met iets van een 4500 treinbestuurders en een kleine 3000 treinbegeleiders voor zover ik weet, de opslitsing voor de bestuurders maken tussen cargo en reizigers is heel lastig omdat er momenteel nog geen 100% zuivere splitsing is, er zijn nog steeds bestuurders die met beide rond krossen door het land.
Bwa, als machinist een beetje variatie is toch leuk!Steven schreef:momenteel zijn wij met iets van een 4500 treinbestuurders en een kleine 3000 treinbegeleiders voor zover ik weet, de opslitsing voor de bestuurders maken tussen cargo en reizigers is heel lastig omdat er momenteel nog geen 100% zuivere splitsing is, er zijn nog steeds bestuurders die met beide rond krossen door het land.
sbb heeft een totaal ander netwerk dan nmbs, niet vergeten dat je nog meer als 20 andere spoorwegfirma's hebt. ik vermoed ook dat de gemiddelde sbb trein iets beter bezet is. je zou het haast kunnen uitdrukken in hoeveel passagiers elke bestuurder mee heeftK V B schreef:4500 lijkt me eigenlijk best wel veel. De NMBS produceert (als ik het mij niet vergis) zo'n 77 miljoen reizigerstreinkm per jaar. Klopt dit cijfer?Steven schreef:momenteel zijn wij met iets van een 4500 treinbestuurders en een kleine 3000 treinbegeleiders voor zover ik weet, de opslitsing voor de bestuurders maken tussen cargo en reizigers is heel lastig omdat er momenteel nog geen 100% zuivere splitsing is, er zijn nog steeds bestuurders die met beide rond krossen door het land.
Ter vergelijking: SBB reizigers produceert met 2300 machinisten 125 miljoen treinkm. per jaar.
Waar het mij om gaat is het aantal treinkilometer per machinist. Dat is niet afhankelijk van de gemiddelde bezetting van een trein. Wel is dat afhankelijk van hoe efficient machinisten ingezet worden, en van de gemiddeld snelheid van de treinen.Steven schreef:sbb heeft een totaal ander netwerk dan nmbs, niet vergeten dat je nog meer als 20 andere spoorwegfirma's hebt. ik vermoed ook dat de gemiddelde sbb trein iets beter bezet is. je zou het haast kunnen uitdrukken in hoeveel passagiers elke bestuurder mee heeftK V B schreef:4500 lijkt me eigenlijk best wel veel. De NMBS produceert (als ik het mij niet vergis) zo'n 77 miljoen reizigerstreinkm per jaar. Klopt dit cijfer?Steven schreef:momenteel zijn wij met iets van een 4500 treinbestuurders en een kleine 3000 treinbegeleiders voor zover ik weet, de opslitsing voor de bestuurders maken tussen cargo en reizigers is heel lastig omdat er momenteel nog geen 100% zuivere splitsing is, er zijn nog steeds bestuurders die met beide rond krossen door het land.
Ter vergelijking: SBB reizigers produceert met 2300 machinisten 125 miljoen treinkm. per jaar.
hoe kan dat nu? Je hebt toch je diploma elektro - mechanica? En zo rap ga je niet buiten gesmeten worden bij de NMBS, als je je werk goed doet toch.Shrek schreef:treinbestuurder lijkt me wel iets leuk, maar als je ooit buitengezet wordt bij de nmbs heb je alleen je diploma als treinbestuurder, en daar ben je dan niets meer mee
ik heb een ASO diplomaTBbart schreef:hoe kan dat nu? Je hebt toch je diploma elektro - mechanica? En zo rap ga je niet buiten gesmeten worden bij de NMBS, als je je werk goed doet toch.Shrek schreef:treinbestuurder lijkt me wel iets leuk, maar als je ooit buitengezet wordt bij de nmbs heb je alleen je diploma als treinbestuurder, en daar ben je dan niets meer mee
Even verder nuanceren:Teach2 schreef:Even een kleine nuance: de vergelijking tussen de SBB en de NMBS gaat hier eigenlijk niet op: het aantal voor de SBB is, zoals gezegd, voor SBB reizigers, dat van de NMBS is voor de volledige NMBS, dus ook voor cargo én rangeerdiensten. De vergelijking van de getallen gaat dus eigenlijk helemaal niet op.