stefanic schreef:Jeroen schreef:Mechels Groen-raadslid en pendelaar (Mechelen-Turnhout) Tom Kestens is op zijn
Twitter-account een actie gestart om de erbarmelijke staat van de Varkensneuzen aan te klagen.
Net gezien en gelezen: hij kan zich misschien eens de bedenking maken hoe het komt dat die toiletten er zo uitzien, dat zoveel zetels beschadigingen hebben. De bijnaam van de stellen is zeer toepasselijk voor bepaalde reizigers die ze gebruiken, en ze verdienen gvd niet meer dan dat! Voor Turnhout zouden MS75 te min zijn, maar op de IC's Antwerpen-Brussel-(Charleroi) rijden ze ook (bv. die van 9u39 en die van 9u54 uit A.Centraal richting Brussel).
Het zal niet Tom Kestens zijn, evenmin als de gemiddelde reiziger op Turnhout-Brussel, die treinstellen sloopt. Met die redenering zou er in Brussel trouwens niet veel anders dan MS75 mogen rijden; het slopen van treinen en bussen is een algemeen gekend fenomeen in onze samenleving maar de brave pendelaar is niet diegene die het openbaar vervoer vandaliseert.
De MS75, zoals ze nu rondrijden, is een rijdend wrak. Tot op de draad versleten, vooral het interieur dat inderdaad gewoon aan het wegrotten is op sommige treinen, en rijtechnisch zijn ze ook niet meer zo schitterend (het uitblijven van aandacht door de werkplaatsen laat zich voelen). En de buitenkant zit vrijwel altijd onder de graffitti. Op een paar 1ste klasse rijdende spoorwegliefhebbers na neemt geen enkele reiziger die trein graag (buiten misschien de vandalen, dan kunnen ze zich thuis voelen).
Als die stellen hun modernisering gekregen hebben (ik veronderstel dat die ze op het niveau van de gemoderniseerde MS80 zal brengen), OK. Dat men in de Kempen een verandering van M6(spits)+Break naar M4(spits)+MS75 nu als een forse degradatie beschouwd is begrijpelijk. Qua materiaal zijn deze reizigers zeker bij de verliezers te rekenen.
OK, die treinen moeten ergens rondrijden (alhoewel, er staan tweetjes aan de kant die best nog OK zijn - ik rij zelf veel liever mee in een gemoderniseerde MS66 dan in een MS75). Maar er zijn ook regio's waar het veel treinen samengesteld zijn uit M6, MS96 en I11/I10. Qua comfort is dat toch wel een heel ander verhaal.
MS75 blijkt nu gelukkig niet al te veel de IC Brussel-Turnhout te doen, maar dat is iets dat niet algemeen gekend is. De NMBS communiceert amper of niet over treintypes; als je ze niet allemaal uitprobeert of forums zoals dit bezoekt weet je niet wat er wanneer rijdt.