De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Terminus

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Terminus »

Afgelopen maandag stonden er in Leuven een 13tal witte klassiekjes "op kant", daar waar soms ook het nieuwe Eurostartreinstel staat. Allemaal overbodig en op weg naar ...?
pietmol

Bericht door pietmol »

nahoj schreef:
De enige reden voor buiten-dienst-stelling is dat ze overbodig zijn geworden, .

nochtans heeft NMBS een chronisch te kort aan materieel...
Laatst gewijzigd door pietmol op 05 feb 2015, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Steve

Bericht door Steve »

Ik vind het ook wat moeilijk uit te leggen aan de reizigers van nogal wat overvolle treinen dat er tegelijkertijd treinstellen uit dienst worden genomen die nog prima de nodige jaren zouden kunnen meegaan... is het niet verstandiger om ze tenminste in goede conditie als reserve te houden, temeer daar de reizigersaantallen nog steeds stijgen, en de M7 nu ook niet meteen voor morgen is?
Shrek

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Ik vind het ook wat moeilijk uit te leggen aan de reizigers van nogal wat overvolle treinen dat er tegelijkertijd treinstellen uit dienst worden genomen die nog prima de nodige jaren zouden kunnen meegaan... is het niet verstandiger om ze tenminste in goede conditie als reserve te houden, temeer daar de reizigersaantallen nog steeds stijgen, en de M7 nu ook niet meteen voor morgen is?
Ik zie wel niet in hoe extra klassiekjes die overvolle treinen kunnen remediëren. Maar inderdaad, als reserve zijn die klassieken zeker nog goed.
Steve

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
Steve schreef:Ik vind het ook wat moeilijk uit te leggen aan de reizigers van nogal wat overvolle treinen dat er tegelijkertijd treinstellen uit dienst worden genomen die nog prima de nodige jaren zouden kunnen meegaan... is het niet verstandiger om ze tenminste in goede conditie als reserve te houden, temeer daar de reizigersaantallen nog steeds stijgen, en de M7 nu ook niet meteen voor morgen is?
Ik zie wel niet in hoe extra klassiekjes die overvolle treinen kunnen remediëren. Maar inderdaad, als reserve zijn die klassieken zeker nog goed.
Niet altijd rechtstreeks uiteraard, maar wel via een doorschuifeffect. Neem een trein die nu bijvoorbeeld met 2 Desiro's rijdt => zet daar 3 gemoderniseerde klassiekjes op in en voilà, je hebt 2 Desiro's over om bestaande (volle) Desiro-treinen te kunnen versterken met een extra stel.

Ook volle treinen met MS75 (en dat zijn er toch een pak, bv. in en rond de Kempen) kunnen rechtstreeks met dergelijke klassiekjes versterkt worden.
Shrek

Bericht door Shrek »

Steve schreef:
Shrek schreef:
Niet altijd rechtstreeks uiteraard, maar wel via een doorschuifeffect. Neem een trein die nu bijvoorbeeld met 2 Desiro's rijdt => zet daar 3 gemoderniseerde klassiekjes op in en voilà, je hebt 2 Desiro's over om bestaande (volle) Desiro-treinen te kunnen versterken met een extra stel.

Ook volle treinen met MS75 (en dat zijn er toch een pak, bv. in en rond de Kempen) kunnen rechtstreeks met dergelijke klassiekjes versterkt worden.
Maar volgens mij is er ook geen tekort aan Desiro's, dus dat doorschuiven is niet echt nodig.
En die volle treinen in de Kempen, zitten die nog niet aan hun maximale lengte?
Steve

Bericht door Steve »

Shrek schreef: Maar volgens mij is er ook geen tekort aan Desiro's, dus dat doorschuiven is niet echt nodig.
Het was een voorbeeld, Shrek... met een beetje creativiteit zijn er volgens mij mogelijkheden genoeg om die klassiekjes rechtstreeks of indirect tot hun recht te laten komen.
Shrek

Bericht door Shrek »

Steve schreef:
Shrek schreef: Maar volgens mij is er ook geen tekort aan Desiro's, dus dat doorschuiven is niet echt nodig.
Het was een voorbeeld, Shrek... met een beetje creativiteit zijn er volgens mij mogelijkheden genoeg om die klassiekjes rechtstreeks of indirect tot hun recht te laten komen.
Ik denk eigenlijk dat die mogelijkheden er niet zijn. Die enkele overbezette treinen die er zijn rijden al met dubbeldekkers of op maximale lengte. Daar kan extra enkeldeksmaterieel niets aan veranderen.
Terminus

Bericht door Terminus »

Ik kan anders wel enkele treinen noemen die b.v. met 1 break rijden en een tweede kunnen gebruiken, b.v. op de lijn Leuven-Sint-Niklaas.

Of een ander voorbeeld: 's morgens valt een benelux uit. De terugrit naar België rijdt ook niet. En de volgende heen- en terugrit (late namiddag en avond) rijdt ook niet. Dat kan toch niet! Uiteraard kan die niet met klassiekjes verzekerd worden, maar hier zou men toch ook kunnen doorschuiven zodat er b.v. een 800 vrijkomt om de trein tot Roosendaal te verzekeren. (Lijkt me ook al een eeuwigheid geleden dat een afgeschafte Benelux nog vervangen werd door een Brussel-Luxemburg).

Wel een goed voorbeeld: Op de lijn Turnhout-Binche is in december enkele keren een M4-stam uitgevallen en vervangen door 4 klassiekjes.
pietmol

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
Steve schreef: ... met een beetje creativiteit zijn er volgens mij mogelijkheden genoeg om die klassiekjes rechtstreeks of indirect tot hun recht te laten komen.
Ik denk eigenlijk dat die mogelijkheden er niet zijn. Die enkele overbezette treinen die er zijn rijden al met dubbeldekkers of op maximale lengte. Daar kan extra enkeldeksmaterieel niets aan veranderen.

tja zolang het voor NMBS "not done is" om treinen te laten rijden die deels bestaan uit dubbeldek rijtuigen en deels uit enkeldek rijtuigen, zal men met te veel bruikbaar enkeldek materieel zitten en toch tegen de reiziger moeten zeggen dat er geen materieel beschikbaar is...

bv een trein met 8 rijtuigen M6 (1027 zitplaatsen) zou met 5x M6 (607 zitplaatsen) en 4x M4 (416 zitplaatsen; dus een totaal van 1023 zitplaatsen) kunnen rijden
Shrek

Bericht door Shrek »

pietmol schreef: tja zolang het voor NMBS "not done is" om treinen te laten rijden die deels bestaan uit dubbeldek rijtuigen en deels uit enkeldek rijtuigen, zal men met te veel bruikbaar enkeldek materieel zitten en toch tegen de reiziger moeten zeggen dat er geen materieel beschikbaar is...

bv een trein met 8 rijtuigen M6 (1027 zitplaatsen) zou met 5x M6 (607 zitplaatsen) en 4x M4 (416 zitplaatsen; dus een totaal van 1023 zitplaatsen) kunnen rijden
Niet als je perrons maar 8 rijtuigen aankunnen. En ook: de reële capaciteit aan zitplaatsen in een M4 is lager, want de meeste mensen gaan niet per 3 op een 3zit. Daardoor zal de trein sneller overvol lijken en is het een enorme achteruitgang tegenover de 8xM6.
Shrek

Bericht door Shrek »

Terminus schreef:Ik kan anders wel enkele treinen noemen die b.v. met 1 break rijden en een tweede kunnen gebruiken, b.v. op de lijn Leuven-Sint-Niklaas.

Of een ander voorbeeld: 's morgens valt een benelux uit. De terugrit naar België rijdt ook niet. En de volgende heen- en terugrit (late namiddag en avond) rijdt ook niet. Dat kan toch niet! Uiteraard kan die niet met klassiekjes verzekerd worden, maar hier zou men toch ook kunnen doorschuiven zodat er b.v. een 800 vrijkomt om de trein tot Roosendaal te verzekeren. (Lijkt me ook al een eeuwigheid geleden dat een afgeschafte Benelux nog vervangen werd door een Brussel-Luxemburg).

Wel een goed voorbeeld: Op de lijn Turnhout-Binche is in december enkele keren een M4-stam uitgevallen en vervangen door 4 klassiekjes.
Voor het reservematerieel ben ik volledig eens: daarvoor kunnen deze klassiekjes perfect dienen. Maar de overbezette break lijkt mij meer een probleem van niet doorgeven van de overbezetting.
Steven

Bericht door Steven »

pietmol schreef:
Shrek schreef:
Steve schreef: ... met een beetje creativiteit zijn er volgens mij mogelijkheden genoeg om die klassiekjes rechtstreeks of indirect tot hun recht te laten komen.

tja zolang het voor NMBS "not done is" om treinen te laten rijden die deels bestaan uit dubbeldek rijtuigen en deels uit enkeldek rijtuigen, zal men met te veel bruikbaar enkeldek materieel zitten en toch tegen de reiziger moeten zeggen dat er geen materieel beschikbaar is...

Die treinen hebben al gereden. Op Brussel Zuid - Luxemburg heeft er lange tijd een samenstelling rondgereden van M6 met i6. Deze trein bestond in totaal uit 5-6 rijtuigen.
nahoj

Bericht door nahoj »

Er zijn 16 klassiekjes definitief langs de kant gezet de afgelopen maand. Er volgen er binnenkort nog een aantal.

Er zijn ondertussen meer dan 280 Desiro's geleverd, en in de plaats een handvol I6-rijtuigen en een kleine 100 rode klassiekjes buiten dienst gegaan. Netto dus een enorme toename in zitplaatsen.
Er zijn de afgelopen jaren geen trein-km bijgekomen, wegens geen budget.
Waarom men in sommige kringen dus spreekt van te weinig materieel voor de uit te voeren treinen, is me een raadsel.
EC 91

Bericht door EC 91 »

nahoj schreef:Er zijn 16 klassiekjes definitief langs de kant gezet de afgelopen maand. Er volgen er binnenkort nog een aantal.

Er zijn ondertussen meer dan 280 Desiro's geleverd, en in de plaats een handvol I6-rijtuigen en een kleine 100 rode klassiekjes buiten dienst gegaan. Netto dus een enorme toename in zitplaatsen.
Er zijn de afgelopen jaren geen trein-km bijgekomen, wegens geen budget.
Waarom men in sommige kringen dus spreekt van te weinig materieel voor de uit te voeren treinen, is me een raadsel.
Wat me een raadsel is:
1/ Volgens bovenstaande redenering zouden er dus geen overvolle treinen mogen zijn, tenzij ze op maximale samenstelling rijden voor de betreffende lijn / treintype. Maar die overvolle treinen zijn een feit (en niet op maximale samenstelling). Dit is dus niet te wijten aan tekort van materieel, waaraan dan wel?
2/ Waarom men kiest om recent gerenoveerde treinen aan de kant te zetten terwijl men de verschrikkelijk verouderde AM75 nog jaren wil gebruiken en zelfs wil beginnen renoveren: daar heb ik tot nu toe geen zinnig antwoord op gekregen. Iemand bij NMBS heeft die AM75 blijkbaar heel heel graag...
Plaats reactie