Klopt, ze hebben toch locs genoeg beweren ze, dus ze kunnen perfect enkele van die versleten varkensneuzen (ondanks ze nog meer charme hebben dan die 280 desiro's samen) vervangen door i6 rijtuigen..EC 91 schreef: 2/ Waarom men kiest om recent gerenoveerde treinen aan de kant te zetten terwijl men de verschrikkelijk verouderde AM75 nog jaren wil gebruiken en zelfs wil beginnen renoveren: daar heb ik tot nu toe geen zinnig antwoord op gekregen. Iemand bij NMBS heeft die AM75 blijkbaar heel heel graag...
De langst levende klassiekjes
Re: De langst levende klassiekjes
Re: De langst levende klassiekjes
Een poging tot een zinnig antwoord: de I6 rijtuigen zijn makkelijker te verhuren/verkopen dan de MS75
Re: De langst levende klassiekjes
Dus moeten wij maar blijven rijden met die 800'en tot ze letterlijk uiteen vallen? Er is verdorie al een bestuurder door de vloer van de stuurpost gezakt...Merijn schreef:Een poging tot een zinnig antwoord: de I6 rijtuigen zijn makkelijker te verhuren/verkopen dan de MS75
Re: De langst levende klassiekjes
Off topic: je kan mooie treinen samenstellen voor IC-diensten tijdens de daluren met (nog dienstvaardige) I6- en I100-rijtuigen (Liège-Luxembourg niet bijgerekend), dan IC-diensten te rijden met 'varkensneuzen' of 'klassiekjes'.
Voor wat gebruikt men in godsnaam nog steeds 'varkensneuzen' en 'klassiekjes' voor IC-diensten en (I6-) I10-rijtuigen enkel tijdens de spits? Bureaucratie door pipo's die nooit de trein nemen?
Voor wat gebruikt men in godsnaam nog steeds 'varkensneuzen' en 'klassiekjes' voor IC-diensten en (I6-) I10-rijtuigen enkel tijdens de spits? Bureaucratie door pipo's die nooit de trein nemen?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: De langst levende klassiekjes
Volgens mij is Roosendaal een factor geweest om de varkens te houden. Maar die dingen zouden inderdaad niet meer op onze sporen mogen rijden, hoogstens als spitsversterking.
Re: De langst levende klassiekjes
Hoi,
nahoj,
Zijn de Klassiekske's die zich momenteel in Bundel M in Leuven bevinden definitief buiten dienst gesteld?
Lukas
nahoj,
Zijn de Klassiekske's die zich momenteel in Bundel M in Leuven bevinden definitief buiten dienst gesteld?
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Re: De langst levende klassiekjes
Strikt genomen hebben ze nog de status "geparkeerd". Maar het verschil met "definitief buiten dienst" is in dit geval praktisch nihil.Lukas schreef:Hoi,
nahoj,
Zijn de Klassiekske's die zich momenteel in Bundel M in Leuven bevinden definitief buiten dienst gesteld?
Lukas
Re: De langst levende klassiekjes
Er is een goede reden om bij voorkeur gesleeptje treinen in te zetten voor P-treinen en motorstellen voor IC-diensten, met name de eenvoudige keerbaarheid van een motorstel. Bij een gesleepte trein moet je een stuurrijtuig meehebben (en daar zijn er niet zo veel van) of twee locomotieven gebruiken (en dat kost meer geld, en zò veel locomotieven zijn er niet op overschot) of de locomotief rond zetten (en dat kost tijd en een geschikte infrastructuur, twee zaken die bij P-treinen juist ten overvloede beschikbaar zijn).LML schreef:Off topic: je kan mooie treinen samenstellen voor IC-diensten tijdens de daluren met (nog dienstvaardige) I6- en I100-rijtuigen (Liège-Luxembourg niet bijgerekend), dan IC-diensten te rijden met 'varkensneuzen' of 'klassiekjes'.
Voor wat gebruikt men in godsnaam nog steeds 'varkensneuzen' en 'klassiekjes' voor IC-diensten en (I6-) I10-rijtuigen enkel tijdens de spits? Bureaucratie door pipo's die nooit de trein nemen?
Re: De langst levende klassiekjes
Een loc voor en achter een stam rijtuigen kost inderdaad meer, maar hoeveel stammen rijden er zo rond op het Belgische net? Heel wat...nahoj schreef:Er is een goede reden om bij voorkeur gesleeptje treinen in te zetten voor P-treinen en motorstellen voor IC-diensten, met name de eenvoudige keerbaarheid van een motorstel. Bij een gesleepte trein moet je een stuurrijtuig meehebben (en daar zijn er niet zo veel van) of twee locomotieven gebruiken (en dat kost meer geld, en zò veel locomotieven zijn er niet op overschot) of de locomotief rond zetten (en dat kost tijd en een geschikte infrastructuur, twee zaken die bij P-treinen juist ten overvloede beschikbaar zijn).
Het ging eigenlijk enerzijds over het comfort en anderzijds over de doorstroming:
+ I6 en I10: hoger comfort, moderner materieel (coupétjes van 6, 2+1 in 1ste, 2+2 in 2de)
- I6 en I10: smalle buitendeuren, slechte doorstroming bij drukke treinen
+ klassiekjes en varkensneuzen: dubbele buitendeuren, dus betere doorstroming bij drukke treinen
- klassiekjes en varkensneuzen: comfort is niet meer van deze tijd (zowel voor reizigers als NMBS-perosneel)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: De langst levende klassiekjes
Jouw argumenten hebben uiteraard ook hun waarde (behalve misschien dat I6 "moderner materieel" is), maar de mijne werken in de huidige omstangheden denk ik doorslaggevend.LML schreef:Een loc voor en achter een stam rijtuigen kost inderdaad meer, maar hoeveel stammen rijden er zo rond op het Belgische net? Heel wat...nahoj schreef:Er is een goede reden om bij voorkeur gesleeptje treinen in te zetten voor P-treinen en motorstellen voor IC-diensten, met name de eenvoudige keerbaarheid van een motorstel. Bij een gesleepte trein moet je een stuurrijtuig meehebben (en daar zijn er niet zo veel van) of twee locomotieven gebruiken (en dat kost meer geld, en zò veel locomotieven zijn er niet op overschot) of de locomotief rond zetten (en dat kost tijd en een geschikte infrastructuur, twee zaken die bij P-treinen juist ten overvloede beschikbaar zijn).
Het ging eigenlijk enerzijds over het comfort en anderzijds over de doorstroming:
+ I6 en I10: hoger comfort, moderner materieel (coupétjes van 6, 2+1 in 1ste, 2+2 in 2de)
- I6 en I10: smalle buitendeuren, slechte doorstroming bij drukke treinen
+ klassiekjes en varkensneuzen: dubbele buitendeuren, dus betere doorstroming bij drukke treinen
- klassiekjes en varkensneuzen: comfort is niet meer van deze tijd (zowel voor reizigers als NMBS-perosneel)
I6 en I10 is gekocht in een tijd dat er nog veel klassieke internationale treinen reden. In het huidige tijdperk passen ze niet meer zo goed; IC-treinen moeten op bepaalde tijdstippen namelijk ook voldoende capaciteit en doorstroming bieden, net zoals P-treinen. (Hoewel ik persoonlijk toch graag in een I6 reis.)
Geef ons geld voor M7, en we zijn van die discussie af (omkeerbaarheid, doorstroming, capaciteit èn een aanvaardbaar comfortniveau in één!).
Re: De langst levende klassiekjes
Al de klassiekjes (600 - 700 reeks) die al bijna 2 weken in Oostende staan in de Bundel thv Zandvoorde, staan die ook te wachten op hun doodvonnis?
Re: De langst levende klassiekjes
Ja.
Volgende 26 stellen zijn in januari en februari definitief geparkeerd te Leuven en Oostende: 635, 645, 661, 672, 691, 694, 696, 698, 704, 741, 743, 753, 755, 761, 762, 764, 771, 774, 775, 776, 777, 778, 779, 780, 781, 782.
Deze vervoegen dus de 6 die vorig jaar reeds geparkeerd waren (in Oostende en Stockem): 692, 754, 758, 759, 763, 766.
Er zijn er nog 147 in dienst.
Volgende 26 stellen zijn in januari en februari definitief geparkeerd te Leuven en Oostende: 635, 645, 661, 672, 691, 694, 696, 698, 704, 741, 743, 753, 755, 761, 762, 764, 771, 774, 775, 776, 777, 778, 779, 780, 781, 782.
Deze vervoegen dus de 6 die vorig jaar reeds geparkeerd waren (in Oostende en Stockem): 692, 754, 758, 759, 763, 766.
Er zijn er nog 147 in dienst.
Re: De langst levende klassiekjes
Ok bedankt voor de info..nahoj schreef:Ja.
Volgende 26 stellen zijn in januari en februari definitief geparkeerd te Leuven en Oostende: 635, 645, 661, 672, 691, 694, 696, 698, 704, 741, 743, 753, 755, 761, 762, 764, 771, 774, 775, 776, 777, 778, 779, 780, 781, 782.
Deze vervoegen dus de 6 die vorig jaar reeds geparkeerd waren (in Oostende en Stockem): 692, 754, 758, 759, 763, 766.
Er zijn er nog 147 in dienst.
Eigenlijk zonde .. nog zo 'netjes' gerenoveerd enkele jaren terug en toch naar de prullenbak verwezen

Re: De langst levende klassiekjes
32 stellen dus die met een kleine revisie weer goed zijn. Oftewel: al 16 MS75 die niet meer gerenoveerd zouden moeten worden...nahoj schreef:Ja.
Volgende 26 stellen zijn in januari en februari definitief geparkeerd te Leuven en Oostende: 635, 645, 661, 672, 691, 694, 696, 698, 704, 741, 743, 753, 755, 761, 762, 764, 771, 774, 775, 776, 777, 778, 779, 780, 781, 782.
Deze vervoegen dus de 6 die vorig jaar reeds geparkeerd waren (in Oostende en Stockem): 692, 754, 758, 759, 763, 766.
Er zijn er nog 147 in dienst.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: De langst levende klassiekjes
Ik meen te weten dat de klassiekjes niet geschikt waren geacht om van ETCS voorzien te worden, en dat dat wel mogelijk is in de MR75.
Ik vermoedde al dat ik dat hier eens gelezen zou hebben, maar kan het niet terugvinden.
Kan het ook niet vinden op mijn pc.
Anderzijds zou Shrek die belemmering dan vermoedelijk ook kennen ...
Ik vermoedde al dat ik dat hier eens gelezen zou hebben, maar kan het niet terugvinden.
Kan het ook niet vinden op mijn pc.
Anderzijds zou Shrek die belemmering dan vermoedelijk ook kennen ...