kika schreef:Wat die zware boodschappen betreft: voor hoeveel mensen doe jij inkopen en hoe vaak? Misschien is het zinvol even te kijken of je geen drinkwater uit de kraan kan krijgen en melk van de melkboer (of bestaat dat niet meer bij jullie?). Of een ander fietsrekje, fietstassen, grote rugzak? Het is pas wanneer ik veel of omvangrijke dingen nodig heb (gipskartonplaten ofzo), dat ik een bakfiets leen of m'n partner laat rijden.
Treinenman schreef:Voor er auto's bestonden geraakten de mensen toch ook overal, hoe deden ze het toen?
Door 'overal' te herdefiniëren. En tijd. Mijn overgrootvader werkte in de kolenmijnen bij Charleroi in de buurt. Die ging maar 1x per week naar huis. Je ziet ook veel minder cafés met bed, herbergen en co. Nu staat er ergens een Formule1 hotel troosteloos te zijn.
Er was ook veel meer zelfvoorzienendheid. Kijk eens naar je favoriete dorp of in je familie: wie kan je aanspreken als je morgen zonder supermarkt en bouwmarkt zit en je moet je woning heropbouwen? Vergeet dan ook geen biertje te brouwen voor de mensen die je helpen, dat hoeft niet helemaal uit Jupille te komen

Hier een boodschappenlijstje, is hier wekelijks nodig, of om de twee weken, voor drie personen:
-een doos waspoeder of wasmiddel
-een pak melk (Aldi)
-2 tot 4 pakken flesjes water (Aldi)
-1 tot 3 flessen limonade
-1 tot 3 zakken aardappelen
Dit is wel wat en te veel om met de fiets mee te krijgen.
Maar zoals eerder gezegd spreekt het me niet aan om auto te leren rijden. Het is (te) duur naast de gegeven redenen. Ik zoek er nog oplossingen voor.
Voor andere zaken als dagtrips is geen enkel probleem. Ik doe alleen deze die met OV bereikbaar zijn of met de fiets.
De trein is altijd een beetje reizen.