Spartacusplan
Re: Spartacusplan
Bij de NMBS zit je nog steeds met het vervelende wafelijzer, zelfs bij prefinancieringen door de gewesten. Als er dus geen geschikt project gevonden wordt, én de bijhorende centen bij het Waals Gewest, dan mag je dat project wel vergeten. En aangezien het Waals Gewest nog minder in het geld zwemt dan het Vlaamse, zal die laatste ongetwijfeld het geld gewoon gebruiken om extra te kunnen besparen...
Re: Spartacusplan
Als men het slim en snel speelt, kan er misschien gemarchandeerd worden met de Waalse Thalys. Die laten rijden (kost de Walen niets) en de Vlaamse Thalys verzilveren door prefinanciering in de infrastructuur?groentje schreef:Bij de NMBS zit je nog steeds met het vervelende wafelijzer, zelfs bij prefinancieringen door de gewesten. Als er dus geen geschikt project gevonden wordt, én de bijhorende centen bij het Waals Gewest, dan mag je dat project wel vergeten. En aangezien het Waals Gewest nog minder in het geld zwemt dan het Vlaamse, zal die laatste ongetwijfeld het geld gewoon gebruiken om extra te kunnen besparen...
Wat gaan we trouwens anders met Railport Lanaken doen? Ook weer voor in het blunderboek...
Re: Spartacusplan
Er is in Limburg een politieke groep die geen gezichtsverlies wil lijden, het Spartacus plan moet voor hen doorgaan. Aan enkele mensen uit die groep heb ik al eens verteld dat ze voor de trein tussen Beverst en Lanaken (en Maastricht) moeten gaan. Ze hebben zich in alle bochten gewrongen om me te overtuigen (wat ze niet gelukt is).Jeroen schreef:Wat gaan we trouwens anders met Railport Lanaken doen? Ook weer voor in het blunderboek...
Onlangs nog met Marino Keulen gemaild. Hij was duidelijk dat hij dat stukje spoorlijn ook niet open krijgt hoewel hij dat wel zou willen.
Een interview op TVL van gisteren 26/02/2015 waaruit blijkt dat hij de strijd voor de heropening van de spoorlijn 20 heeft moeten opgeven en dus nu, willens nillens, verder moet met de Spartacuslijn 1: http://www.tvl.be/nl/2015-02-26/marino- ... PAbnfmG_To
Re: Spartacusplan
Hoe lang duurt het nog voor iemand met een tram-train oplossing voor de pinnen komt ?
Lijkt ideaal te combineren met het beperkte vervoer naar Lanaken en je kan vlot tot net voor het station in Maastricht komen.
Niet IN het station want dat geeft veel te veel integratieproblemen met wissels signalisatie etc.
Lijkt ideaal te combineren met het beperkte vervoer naar Lanaken en je kan vlot tot net voor het station in Maastricht komen.
Niet IN het station want dat geeft veel te veel integratieproblemen met wissels signalisatie etc.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Spartacusplan
Spartacus is al een tramtrein, maar de Belgische regelgeving volgt nog niet. Vandaar ook dat parallelle spoor tussen Diepenbeek en Bilzen, al is het ook niet slecht voor de capaciteit.
Re: Spartacusplan
Nee, juist niet! Het idee van een tramtrein is dat je wanneer je wilt de stad in kunt, maar dat je ook gebruik kunt maken van de conventionele railinfrastructuur waar nodig - inclusief stations. In Frankrijk is dat doodnormaal, en ik zie niet in waarom dat in Nederland of België niet anders zou kunnen zijn.dentheo schreef:Niet IN het station want dat geeft veel te veel integratieproblemen met wissels signalisatie etc.
Een filmpje van Pays de la Loire, waar sinds 1 jaar een door Alstom gebouwde tramtrein rijdt:

Re: Spartacusplan
Ik denk dat men dat hier niet wil omdat treinverkeer een federale aangelegenheid is en een tram voor de gewesten.AlexNL schreef:Nee, juist niet! Het idee van een tramtrein is dat je wanneer je wilt de stad in kunt, maar dat je ook gebruik kunt maken van de conventionele railinfrastructuur waar nodig - inclusief stations. In Frankrijk is dat doodnormaal, en ik zie niet in waarom dat in Nederland of België niet anders zou kunnen zijn.dentheo schreef:Niet IN het station want dat geeft veel te veel integratieproblemen met wissels signalisatie etc.
Re: Spartacusplan
Veruit het handigst is het gebruik te maken van een weinig gebruikte spoorweg en net voor de stad of gemeente er terug uit te springen, dit laat ook toe het centrum beter te bedienen.
Goederentreinen enkel toegelaten buiten de rij-uren tram is veruit goedkoopste, ideaal voor Lanaken Maastricht.
Dat vermijd een boel interferentie, detectie en signalisatieproblemen, trams die moeten aansluiten op een perron van 79cm hoog etc.etc.
Alles KAN technisch, maar het kost miljoenen en duurt meestal jaren langer voor het klaar is.
En een tram VOOR het station is ook niet gek.
Goederentreinen enkel toegelaten buiten de rij-uren tram is veruit goedkoopste, ideaal voor Lanaken Maastricht.
Dat vermijd een boel interferentie, detectie en signalisatieproblemen, trams die moeten aansluiten op een perron van 79cm hoog etc.etc.
Alles KAN technisch, maar het kost miljoenen en duurt meestal jaren langer voor het klaar is.
En een tram VOOR het station is ook niet gek.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Spartacusplan
Ik denk eerder dat Infrabel geen andere railvoertuigen duldt maar enkel treinen.Bibke schreef:Ik denk dat men dat hier niet wil omdat treinverkeer een federale aangelegenheid is en een tram voor de gewesten.AlexNL schreef:Nee, juist niet! Het idee van een tramtrein is dat je wanneer je wilt de stad in kunt, maar dat je ook gebruik kunt maken van de conventionele railinfrastructuur waar nodig - inclusief stations. In Frankrijk is dat doodnormaal, en ik zie niet in waarom dat in Nederland of België niet anders zou kunnen zijn.dentheo schreef:Niet IN het station want dat geeft veel te veel integratieproblemen met wissels signalisatie etc.
Re: Spartacusplan
Ik denk niet dat het zo letterlijk ergens geformuleerd staat. Er heeft gewoon nog nooit iemand een tram of lightrail aangeboden.apestaart schreef:Ik denk eerder dat Infrabel geen andere railvoertuigen duldt maar enkel treinen.
Als dat voertuig aan de veiligheidsvereisten voldoet zal dat wel mogen rijden hoor.
Re: Spartacusplan
Vooral omdat het hier slechts op een industrieaansluiting is zonder dienstregelingstreinen, lijkt het mij een ideale proeflocatie.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Spartacusplan
gistern de nieuwe lijn 8 in antwerpen uitgetest. lange tunnel, mooie stations zegel en astrid. ter info: de perrons in astrid zijn niet dezelfde als deze voor lijn 2 3 5 en 6, het is een andere koker. grts o
Re: Spartacusplan
Maar die zitten niet in het Spartacusplan.ostbahnhof schreef:gistern de nieuwe lijn 8 in antwerpen uitgetest. lange tunnel, mooie stations zegel en astrid. ter info: de perrons in astrid zijn niet dezelfde als deze voor lijn 2 3 5 en 6, het is een andere koker. grts o
Re: Spartacusplan
Kan het gewest spoorlijnen over kopen van de NMBS. Moet toch kunnen? Dan kan De Lijn zelf treinen laten rijden, of die aanbesteden. Ik denk dat er wel een paar lijnen zijn die daarvoor in aanmerking komen.Bibke schreef: Ik denk dat men dat hier niet wil omdat treinverkeer een federale aangelegenheid is en een tram voor de gewesten.
Dat regionale overheden eigendom zijn van spoorweginfrastructuur, en daar dan zelf over beslissen, is iets dat zo ongeveer in elke Europees land voorkomt.