Twee jaar geleden ofzo was het nog 2x/u een IC Maastricht-Amsterdam/Alkmaar. Die werd dan in Sittard gesplitst en gecombineerd met een treindeel van/naar Heerlen, en 2x/u een Sprinter tussen Tilburg-Weert vv. Tegenwoordig rijdt de vroegere IC Schiphol-Eindhoven door naar Heerlen, en uiteraard de IC van/naar Maastricht rijdt nog. Die wordt niet meer gesplitst en gecombineerd in Sittard. Volgens mij elke dag tot en met een uur of 21 een kwartiersdienst met IC's.
Sprinters rijden nog steeds 2x/u.
Shrek schreef:Bij de reizigerstreinen Weert-Hamont hebben beide landen te winnen.
Wat heeft België daar bij te winnen?
Weert lijkt mij toch een handig overstappunt waardoor voor veel verplaatsingen Kempen-Nederland de trein een aantrekkelijker alternatief wordt. Vandaag is de trein daar, zelfs voor mensen die het graag zouden willen, gewoon geen optie.
Wat hier in opvalt is dat men in België opnieuw een studie besteld en dat de Nederlanders al subsidies aangevraagd hebben voor Antwerpen-Hamont-Weert.
De Nederlanders pakken tenminste de koe de horens.
Straks wordt België weeral iets opgelegd vanuit Europa en begrijpt men niet hoe het komt.
De politiek wil wel meer Europa maar als het erop aankomt dan komt de wafelijzerpolitiek weer naar boven waardoor alles weer blokkeert en/of er Europese boetes volgen.
9 kilometer spoor, staat er... maar dat ligt er toch al, en is bovendien in behoorlijke staat (cf. het min of meer regelmatige goederenverkeer)? Zijn er qua infrastructuur nog grote belemmeringen om tot Weert door te rijden?
9 kilometer spoor, staat er... maar dat ligt er toch al, en is bovendien in behoorlijke staat (cf. het min of meer regelmatige goederenverkeer)? Zijn er qua infrastructuur nog grote belemmeringen om tot Weert door te rijden?
TBL1+ lijkt mij wel een must, maar op dat vlak beweegt er wel wat bij Prorail.
Nog een belemmering als ik het goed voor heb, is dat men geen dieseltreinen wil in Nederland. Men moet daar ook door een natuurgebied "Weerter bergen" en blijkbaar mogen er in Nederland geen dieseltreinen door natuurgebied rijden.
Maar wie weet gaat men hier, al dan niet, die regel tijdelijk op zij zetten.
Bibke schreef:Nog een belemmering als ik het goed voor heb, is dat men geen dieseltreinen wil in Nederland. Men moet daar ook door een natuurgebied "Weerter bergen" en blijkbaar mogen er in Nederland geen dieseltreinen door natuurgebied rijden.
Maar wie weet gaat men hier, al dan niet, die regel tijdelijk op zij zetten.
Is dat iets recents? Het is nog niet zo lang geleden dat er goederentreinen via Neerpelt werden omgeleid. Of geldt het alleen voor "nieuw" verkeer, waar dan een reizigersdienst natuurlijk onder zou vallen?
Bijna pal naast de spoorlijn ligt daar een zinkfabriek. Die twee dieseltreinen per uur moeten daar echt het probleem niet zijn. Er zal daar wel weer iemand proberen de treinen uit zijn of haar achtertuin te weren.