Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door dentheo »

OK gesnapt.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Stijn82 schreef:Ja dat of 18+M6 :)

Eigenlijk komt het er op neer dat M5 gewoon niet het meest geschikte rijtuig is op dit traject gezien de beperkte tractiemogelijkheden.

Heeft een 3 x Desiro samenstelling trouwens niet ongeveer evenveel zitplaatsen dan een ram M5?

De laatste weken lijkt er trouwens wel een verbetering te zijn in stiptheid van de 3328. Lijkt er op dat ze hem toch voorrang geven in Antwerpen als hij daar iets te laat toekomst uit essen.
Mja, dat verplaatst het probleem grotendeels, want die M5-stam zal érgens terecht moeten kunnen met z'n trage HLE 21. En omwisselen met M6 op een P-trein is niet mogelijk, omdat dat bijna niet meer bestaat.

Als je de 21 vervangt door 2x 18 komende van een van de vele M4-stammen op P-treinen, zal er weinig nadelig effect zijn. Er zijn zelfs P-treinen met een M4-stam die door liefst 2x 18 omkaderd worden, daar kun je dus gerust 1 of 2x 21 inzetten...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Steve schreef:
Stijn82 schreef:Ja dat of 18+M6 :)

Eigenlijk komt het er op neer dat M5 gewoon niet het meest geschikte rijtuig is op dit traject gezien de beperkte tractiemogelijkheden.

Heeft een 3 x Desiro samenstelling trouwens niet ongeveer evenveel zitplaatsen dan een ram M5?

De laatste weken lijkt er trouwens wel een verbetering te zijn in stiptheid van de 3328. Lijkt er op dat ze hem toch voorrang geven in Antwerpen als hij daar iets te laat toekomst uit essen.
Mja, dat verplaatst het probleem grotendeels, want die M5-stam zal érgens terecht moeten kunnen met z'n trage HLE 21. En omwisselen met M6 op een P-trein is niet mogelijk, omdat dat bijna niet meer bestaat.

Als je de 21 vervangt door 2x 18 komende van een van de vele M4-stammen op P-treinen, zal er weinig nadelig effect zijn. Er zijn zelfs P-treinen met een M4-stam die door liefst 2x 18 omkaderd worden, daar kun je dus gerust 1 of 2x 21 inzetten...
Maar dan moet je ook rekening houden met de omloop van de locs. zodanig dat hun grafiek klopt of je kan eindeloos ritten beginnen inleggen van losse locs om hun volgende trein te slepen. Wat zeker niet de bedoeling is.
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn82 »

Als de NMBS die lijn echt stipt wil krijgen, zullen ze toch _iets_ moeten veranderen aan de samenstellingen.
Op andere lijnen is de combinatie HLE21+M5 veel minder problematisch, als dat bv. een IC of P trein betreft die minder vaak stopt of niet op een steile helling moet.
Op de 33xx reeks zit je ook nog eens met een vrij krappe keertijd in essen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

De beste oplossing is meestal de uurregeling aan de samenstelling aanpassen of het materieel aan de uurregeling, beide zijn momenteel vrij lastig aan te passen, ik vermoed dat we daarom nog effe met dat probleem blijven zitten. Eens men de M5 volwaardig op mux heeft overgezet zijn er wel opties omdat dan de HLE21 kan vervangen worden door een HLE27 of in extremis zelfs door een HLE18
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door dentheo »

Worden er op dit moment stuurrijtuigen M5 omgebouwd ? of wordt er alleen maar over nagedacht ?
Misschien wil men ook ineens naar ECTS ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Men is bezig met aanpassingen aan zowel M4 als M5 naar mux, ikzelf heb tot nu toe enkel de M4 mux gezien. Het staat nog niet volledig op punt dus dat zal nog even duren.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door dentheo »

Wil dat zeggen dat men aan "een prototype" werkt, of dat men de ombouw van de reeks al begonnen is ?

Lijkt mij belangrijker dan ombouw MS75 ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Wil dat zeggen dat men aan "een prototype" werkt, of dat men de ombouw van de reeks al begonnen is ?

Lijkt mij belangrijker dan ombouw MS75 ??
Bij de reeks stuurrijtuigen M4 is men al begonnen maar heb het nog niet feilloos zien werken, doch waar ik van spreek is ook al weer geleden van november vorig jaar. Dat kan dus al veranderd zijn maar daar ben ik niet van op de hoogte.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Nieuwigheden die je hieruit kunt afleiden vanaf december:

- Een van de beide L's tussen Leuven en Brussel wordt omgeleid via L26, Schuman, opnieuw L26 en dan zo naar Eigenbrakel

- De L Aalst - Denderleeuw - Jette - Schuman rijdt in de plaats daarvan niet meer naar Eigenbrakel, maar rijdt vanaf Etterbeek naar L26 noord (Delta - Merode - Bordet) tot Vilvoorde (!)

- De IC Dinant - Schaarbeek wordt vanaf Schuman omgeleid naar de luchthaven, de "IC" Charleroi - Luxemburg wordt via Schuman ook verlengd naar de luchthaven - grote kans dat beide aan elkaar gekoppeld zullen worden

- Opening stations "Tour & Taxis" (wellicht gewoon waar nu Pannenhuis is) op L28 en Mouterij op L161 (wel enkel met verbindingen richting Schuman/L26 en dus niet naar de NZV)

- Op het plan lijkt het er ook op dat er nog maar één verbinding zou overblijven tussen Nijvel en Mechelen (via NZV), die nog steeds volgens het plan slechts tot Mechelen zou rijden. Benieuwd dan met welke frequentie (ik hoop frequenter dan om het uur?), en wat er dan tussen Mechelen en Antwerpen zou rijden als stoptrein.

- Ietwat dezelfde vraag voor de overblijvende L 's-Gravenbrakel - Leuven: ik mag hopen dat die om het halfuur zou rijden, want anders wordt de frequentie wel erg drastisch verlaagd in alle stations tussen 's-Gravenbrakel en Brussel, en ook op de kleinere stations tussen Brussel en Leuven waar de nieuwe L via Schuman niet zou stoppen.

- Nog steeds volgens het plan zou de verbinding Dendermonde - Jette - Brussel - Denderleeuw - Zottegem - Oudenaarde opnieuw ingekort worden tot Zottegem. Geen idee of het klopt.

Enfin, ondanks de communicatiecampagne bepaald geen revolutie maar wel een goede en logische evolutie naar aanleiding van de indienststelling van Schuman-Josaphat.

Al blijf ik wel op m'n honger zitten voor één iets in het bijzonder: bijna alle "nieuwe" verbindingen doen een soort lusje in dezelfde vijver. De IC Dinant - Luchthaven zou gewoon terugkeren als Luchthaven - Charleroi. De L Dendermonde - Vilvoorde via Jette, Schuman en Merode is ook zo'n kronkelend geval, niemand zal die nemen voor iets langere afstand.
En er waren al zoveel bestaande voorbeelden als de L Dendermonde - Jette - West - Zuid - Noord - Aalst, de IC Oostende - Kortrijk - Brussel - Luchthaven - Brussel - Brugge, de IC Mons - Brussel - Luchthaven - Brussel - Doornik, de IC Lokeren - Brussel - Gent in het weekend enzovoort.
Volgens mij wordt er hier een zeer grote kans gemist om meer doorgaande verbindingen te creëren (waarom vanaf Namen/Charleroi via Luchthaven niet verder richting Antwerpen??). Zo forceer je vrijwel iedereen om over te stappen in de nu al erg drukke Brusselse stations.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door dentheo »

Nieuw draadje openen Dienstregeling 2015 ???
Theo
Groeten vanop de Heide
rdv
Berichten: 1328
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rdv »

En dat allemaal met dalende budgetten?
Volgens mij hebben ze dat persbericht een week te vroeg verstuurd :lol:

Opmerkelijk is dat er ook geen L- maar S-treinen zullen rijden. De CR zijn definitief verbannen.
En Oud-Heverlee ligt toch wel zeer dicht bij Stokkel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Nieuw draadje openen Dienstregeling 2015 ???
Komt in orde.
LHOON
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door LHOON »

Welke diensten maken er eigenlijk vandaag de dag precies gebruik van het zuidelijk gedeelte van L25N ?
Plaats reactie