Steven schreef:idd een zwitsers en belgisch loon vergelijken is lastig omdat de kosten in beide landen zo verschillend zijn.
Daar ik in beide landen gewoon heb kan ik eea. wel vergelijken. Wat betreft levensduurte is Europa overigens Zwitserland aan het inhalen. Het leven is momenteel in Zwitserland ongeveer 15% a 20% duurder dan het EU gemiddelde.
Dankzij het goede OV bijvoorbeeld (en het uitstekende autodeelsysteem) kan ik hier prima zonder auto leven. DE 6% BTW maakt dat vele zaken hier zelfs goedkoper zijn...
Met een Zwitsers loon is het hier goed leven .
Maar terug naar de spoorwegen. Het verbaast mij nog steeds dat de SBB ongeveer de dubbele output presteert met een pak minder personeel dan de NMBS (28000 effectieven over de hele holding).
En ik heb het daarbij niet over aantallen reizigers maar treinen, want het aantal reizigers is ook afhankelijk van factoren waar het spoorbedrijf zelf geen invloed over heeft.
misschien komt dat ook deels door het aanbod op zich bij ons zijn er twee grote blokken de ochtend en avondspits, waar alle verkeer op gericht is daartussen en erna is het wat koffiedik kijken om het zo te zeggen waardoor het niet zo eenvoudig is om uw personeel vlot 100% nuttig te gebruiken, terwijl de zwitsers een aanbod hebben dat bijna heel de dag door idem is, waardoor je uw personeel ook optimaler kan gebruiken, bij ons zijn redelijk wat lege ritten stel ik vast daar waar ik die in zwitserland nog niet veel ben tegengekomen.
Steven schreef:misschien komt dat ook deels door het aanbod op zich bij ons zijn er twee grote blokken de ochtend en avondspits, waar alle verkeer op gericht is daartussen en erna is het wat koffiedik kijken om het zo te zeggen waardoor het niet zo eenvoudig is om uw personeel vlot 100% nuttig te gebruiken, terwijl de zwitsers een aanbod hebben dat bijna heel de dag door idem is, waardoor je uw personeel ook optimaler kan gebruiken, bij ons zijn redelijk wat lege ritten stel ik vast daar waar ik die in zwitserland nog niet veel ben tegengekomen.
Mischien moet men in België ook het aanbod meer over de hele dag spreiden. Gewoon een basis halfuursdienst (met goede overstapmogelijkheden), en tijdens de spits de capaciteit verhogen.
Ik vindt het vrijwel onbegrijpelijk dat sommige stoptreinverbindingen in de omgeving van Antwerpen op zaterdag een tweeuursdienst hebben.
De meeste stoptreinen hier rijden elke half uur. Ook op zaterdag en zondag. Wel is het zo dat er doorgaans geen conducteur op deze treinen zit, wat het wel goedkoper maakt. Mischien moet de NMBS gewoon een aantal treinbegeleiders tot machinist omscholen, en stoptreinen ook met eenmansbediening doen.
tja da klopt wel, de zwitsers kennen niet echt onderscheid tussen week en weekenddienst op een paar treinen na die eventueel niet rijden.
Doch de invoering met 1 man durven ze hier niet, de discipline in belgie is er niet groot genoeg voor volgens mij. Doch nog even vermelden dat je ook bij 1 mansbediening coltrole kan hebben. zelf voor gehad op het lijntje goppenstein brig
Een verhoging van het aanbod op zaterdag zou al een mooie tussenoplossing kunnen zijn. Voor velen is zaterdag gewoon een werkdag, hé.
Eenmansbediening is volgens mij mogelijk, maar niet meteen haalbaar door het werk van de vakbonden. Bovendien zijn de landen waar er eenmansbediening is, vaak een systeem met toegangspoortjes of moet je op andere wijze betalen om op het perron te mogen. Toch een verschil met België...
groentje schreef:Een verhoging van het aanbod op zaterdag zou al een mooie tussenoplossing kunnen zijn. Voor velen is zaterdag gewoon een werkdag, hé.
Eenmansbediening is volgens mij mogelijk, maar niet meteen haalbaar door het werk van de vakbonden. Bovendien zijn de landen waar er eenmansbediening is, vaak een systeem met toegangspoortjes of moet je op andere wijze betalen om op het perron te mogen. Toch een verschil met België...
Zwitserland werkt met "selbstkontrolle". Letterlijk, zo staat het aangeschreven in de voertuigen. Stations zijn gewoon open, en voorzien van biljetautomaten (Die goed funktioneren). Je kaartje dien je te kopen voor je opstapt.
Hetzelfde geld in het stadsvervoer, waar een kaartje kopen in het voertuig niet eens mogelijk is.
Controle is dmv. mobiele controleteams. De helft hiervaan worden gevormd door de spoorwegpolitie.
BRUSSEL - Op amper een week tijd hebben al meer dan 5.300 kandidaten via de nieuwe jobsite van de Spoorwegen gesolliciteerd voor een job bij het spoor.
Het grootste deel van de kandidaten is Franstalig.
Vorige week lanceerde de NMBS-Groep een grootschalige aanwervingscampagne.
In de periode 2006-2007 wil het spoor 2.500 mensen aanwerven.
Sommige dagen werd de startpagina meer dan 50.000 keren aangeklikt. Vrijdagmiddag hadden ook al meer dan 5.300 kandidaten online een formulier ingevuld en doorgestuurd.
Ingenieurs
De belangstelling voor de site gaat gelijk op aan beide zijden van de taalgrens, maar het aantal Franstalige kandidaturen ligt duidelijk hoger dan de Vlaamse: 3.380 tegen 1.984.
Er zijn sollicitaties voor allerlei profielen. Meer dan 1.300 mensen zien een job als onderstationschef duidelijk zitten, voor de functie van gespecialiseerd veiligheidsagent stuurden 1.450 kandidaten een sollicitatieformulier door.
Een kleine 1.000 technici schreef zich in en bijna 600 mensen gaven zich afgelopen week op als kandidaat-treinbegeleider.
Ook hoog-geschoolden, onder wie 400 ingenieurs, voelen zich aangesproken.
Ik vindt het vrijwel onbegrijpelijk dat sommige stoptreinverbindingen in de omgeving van Antwerpen op zaterdag een tweeuursdienst hebben.
Enkel de stoptrein verbinding Antwerpen-Sint-Niklaas heeft in het weekend een tweeuurdienst. De andere stoptreinen rijden ieder uur.
Ik weet niet of je in het weekend de stoptrein Sint-Niklaas-Antwerpen al genomen hebt, maar daar zit amper volk op.
Ik zou het dan ook enorm nutteloos vinden om die ieder uur te laten rijden. Trouwens de IC Antwerpen-Oostende stopt in het weekend in Beveren (dat het meeste reizigers heeft als stopplaats).
Melsele ligt om slechts 1 km van Beveren.
Nieuwkerken op slechts 2 km van Sint-Niklaas.
Zwijndrecht heeft dan een zeer goede tramverbinding met Antwerpen.
** Dus in die 3 stopplaatsen staat nooit volk in't weekend.
Mischien moet de NMBS gewoon een aantal treinbegeleiders tot machinist omscholen, en stoptreinen ook met eenmansbediening doen.
In België moet elke trein voorzien zijn van een treinbegeleider.
Staat zelfs zo in het staatsblad.
Omdat die instaat voor de veiligheid van de reizigers op de trein.
Dus deze regel zullen ze (gelukkig maar) nooit veranderen.
Er heeft nog nooit een trein gereden in't weekend op Boom-Puurs.
Maar er zou sprake van zijn, om die ooit als tweeuurverbinding te laten rijden in't weekend.
Puurs heeft nu in het weekend enkel de verbinding Sint-Niklaas-Mechelen/Leuven, en die trein heeft wel succes.
Was die er vroeger niet? Ik dacht dat er voor 1984 wel treinen op reden...
Overigens, dat er zo weinig volk op die treinen zit, heeft misschien ook wel een klein beetje te maken met het feit dat er maar om de twee uur een trein rijdt. Niet meteen handig om eens te gaan shoppen, of zo, dan, hé?
Steven schreef:idd een 2u verbinding is niet echt uitnodigend voor de meeste mensen
Inderdaad.
Rond de stad Bern (125000 inwoners) rijden de stoptreinen doorgaans een halfuurdienst, elke dag van de week. De RBS smalspoorlijnen rijden zelfs een kwartierdienst. (en tijdens de spits zelfs elke 7.5 minuut, en dat over enkel spoor!)
De enige manier waarop je zoiets kan doen zonder dat de kosten de spuigaten uitlopen is door eenmansbediening.
Het aanbod wordt ook gebruikt. 50% van het woonwerkverkeer in de agglomeratie Bern gebeurt met het OV, en zelfs 60% van het winkelverkeer op zaterdag.
(Ikzelf heb sinds ik in Zwitserland woon niet eens meer een auto. Verkocht nadat ie een maand lang niet meer van zijn plaats gekomen was.)