Opnieuw verlies voor NMBS
woensdag 14 mei 2014
De NMBS Groep heeft in 2013 een netto verlies geleden van 221 miljoen euro, dat is vergelijkbaar met 2012 (-224,8 miljoen). In 2011 bedroeg het netto verlies zelfs nog 348,9 miljoen euro. De NMBS groep heeft inmiddels een totale schuld van meer dan 4 miljard euro.
Enkele divisies doen het beter dan in het verleden, zoals de NMBS-Holding, maar bij de spoorwegmaatschappij NMBS stapelen de verliezen zich verder op. De omzet steeg weliswaar, maar ook de personeels- en exploitatiekosten groeiden. De vrachtdochter Logistics heeft in 2013 voor het eerst een positieve ebitda gerealiseerd.
Ook de schuld van de NMBS nam vorig jaar toe. De financiële netto schuld bedroeg eind vorig jaar 4,2 miljard euro, bijna 400 miljoen meer dan eind 2012. "Deze schuldtoename is hoofdzakelijk het gevolg van de financieringsbehoeften voor nieuw materieel, zoals de Desiro-motorstellen", meldt het persbericht van de NMBS.
In 2013 bestond de NMBS Groep uit de NMBS-Holding, NMBS (reizigersvervoer), Infrabel (spoorbeheerder) en NMBS Logistics (goederentak). Sinds 2014 is de structuur gewijzigd en zijn er twee hoofdentiteiten: NMBS en Infrabel.
Bron:Treinreiziger.nl
ps kon niet zo snel een geschikte topic hiervoor vinden, dus vandaar deze nieuwe. Hij mag eventueel wel geplaatst worden in de juiste topic.
Opnieuw verlies voor NMBS
-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
- Locatie: Oss
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Opnieuw verlies voor NMBS
Bron: NMBS.beOperationele resultaat NMBS verbeterde in 2014 - 31 maart 2015
Het operationele resultaat van NMBS is in 2014 met 5,2 miljoen EUR gestegen tot 5,7 miljoen EUR dankzij volgehouden inspanningen om de kosten onder controle te houden en ondanks een vermindering van de exploitatiedotaties met 37,0 miljoen EUR. De stiptheid is na de invoering van het nieuwe vervoersplan verder gestegen.
Tempo schuldopbouw vertraagt fors – stiptheid beter na vervoersplan
Het operationele resultaat (EBITDA cash recurrent) is een belangrijke graadmeter in het kader van het schuldbeheer. De cijfers voor 2013 zijn pro-forma cijfers op basis van een vergelijkbare activiteitenkring, aangezien op 1/1/2014 de hervorming van de NMBS-Groep in werking trad: de voormalige NMBS-Groep is sinds 1/1/2014 immers gereorganiseerd tot twee hoofdentiteiten: NMBS en Infrabel.
De omzet (los van de ontvangen dotaties) van NMBS steeg met 1,6 procent tot 1.279 miljoen EUR.
NMBS telde eind 2014 19.927 werknemers (voltijdse equivalenten), ten opzichte van 20.628 een jaar eerder. De personeelkosten zijn als gevolg van die vermindering met 45,3 miljoen EUR gedaald. Ook de daling van de energiekosten met 10 miljoen EUR heeft bijgedragen tot een algemene vermindering van de kosten.
De economische schuld steeg tot 3.189 miljoen EUR, maar de groei met 71 miljoen EUR in 2014 ligt wel fors onder de jaarlijkse groei met 200-250 miljoen EUR de jaren daarvoor. De netto financiële schuld – onderdeel van de economische schuld - steeg tot 2.874 miljoen EUR (2.648 miljoen EUR eind 2013).
De uitdaging voor de volgende jaren blijft deze schuld te kunnen stabiliseren en financieren.
Stiptheid verbetert verder
De stiptheid voor 2015 bedroeg tot op 22 maart (einde week 12) 91 procent, in vergelijking met 89,7 procent tijdens dezelfde periode vorig jaar. 2014 kende al een structurele verbetering van de stiptheid met 3 procent. Dat betekent dat de stiptheid sinds de invoering van het nieuwe vervoersplan midden-december verbeterd is.
Stijging aantal reizigers
Het binnenlandse verkeer is in 2014 met 0,8 procent gestegen tot 224,8 miljoen reizigers (9,9 miljard reizigers-kilometers), en dat ondanks zes stakingsdagen. Het aantal internationale reizigers steeg met 7,5 procent tot 10,2 miljoen. Het aantal treinkilometers bleef stabiel op 74,17 miljoen.
Ziet er al veel beter uit tegenover de vorige jaren, maar het blijft helaas nog een nettoverlies.
Cornu had het in de persconferentie over oplossingen in de toekomst zoals het verhogen van de tarieven, wat een mogelijke oplossing is maar natuurlijk niet leuk voor de reizigers, en over het verlagen van de Infrabel-tarieven, wat volgens mij eerst zou moeten geregeld worden (in de kamer van volksvertegenwoordigers). Infrabel heeft namelijk een operationele winst van 121 miljoen euro geboekt (bron: Het Nieuwsblad), een stijging van bijna 100 miljoen euro tegenover vorig jaar is dat! Daar zou toch wel iets af kunnen? ;p
Re: Opnieuw verlies voor NMBS
Daar kan juist niets af. Je zegt het zelf: Infrabel boekte een operationele winst, geen reële winst. Door het cadeautje van enkele miljarden € schulden moeten we wel een operationele winst van liefst meerdere honderden M€ boeken om het schip enigsinds drijvende te houden.trainlovertje schreef: Cornu had het in de persconferentie over oplossingen in de toekomst zoals het verhogen van de tarieven, wat een mogelijke oplossing is maar natuurlijk niet leuk voor de reizigers, en over het verlagen van de Infrabel-tarieven, wat volgens mij eerst zou moeten geregeld worden (in de kamer van volksvertegenwoordigers). Infrabel heeft namelijk een operationele winst van 121 miljoen euro geboekt (bron: Het Nieuwsblad), een stijging van bijna 100 miljoen euro tegenover vorig jaar is dat! Daar zou toch wel iets af kunnen? ;p
Die operationele winst zal men dan ook nooit laten zakken. Minder inkomsten uit rijpaden = minder investeringen en minder onderhoud. Zo simpel is het.
(Tenzij de overheid compenseert met dotaties uiteraard)
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Opnieuw verlies voor NMBS
Ik had geen idee over de nettowinst, maar ik had wel verwacht dat die positief zou zijn met zo'n hoge operationele winst (had het artikel niet helemaal gelezen ;d). En 2014 vond ik nu eigenlijk wel een jaar met veel onderhoud, investeringen weet ik niet zo.Shrek schreef:Infrabel boekte een operationele winst, geen reële winst. Door het cadeautje van enkele miljarden € schulden moeten we wel een operationele winst van liefst meerdere honderden M€ boeken om het schip enigsinds drijvende te houden.
Die operationele winst zal men dan ook nooit laten zakken. Minder inkomsten uit rijpaden = minder investeringen en minder onderhoud. Zo simpel is het.
(Tenzij de overheid compenseert met dotaties uiteraard)