Iedere zaterdag staking...
Re: Iedere zaterdag staking...
Er is natuurlijk wel iets te zeggen voor hun standpunt.
Maar of ze het met staken gaan krijgen?
Weten ze immers zelf al te goed, ze willen alleen maar aandacht en belangrijk overkomen.
Er is trouwens nog méér dan het treinpersoneel dat in moeilijke omstandigheden werkt!
Maar of ze het met staken gaan krijgen?
Weten ze immers zelf al te goed, ze willen alleen maar aandacht en belangrijk overkomen.
Er is trouwens nog méér dan het treinpersoneel dat in moeilijke omstandigheden werkt!
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Iedere zaterdag staking...
Sommige dingen behoeven wel een extra punt van info. Vroeger hadden treinbestuurders ook een schaalverhoging op 12 jaar dienst. Dit werd aangepast naar 18 jaar maar het treinpersoneel in kwestie is er nooit echt van ingelicht geweest. De 2 grote bonden hebben er zelfs nooit iets van gezegd dat de regel was aangepast. Net door dit voorval (en nog ettelijke andere zaken) hebben de grote bonden bij de treinbestuurders veel leden verloren. Wat het ASTB nu dus vraagt is dat men deze regel terug aanpast naar de situatie zoals hij was. vroeger kwam je niet binnen als treinbestuurder maar als aspirant treinbestuurder met bijhorende loonschaal (lager dan treinbestuurder uiteraard).
Dit heeft men aangepast en nu komt iedereen binnen vanaf de opleiding als treinbestuurder. Men heeft echter met de grove borstel willen vegen en al de mensen die ook als treinbestuurder zijn binnengekomen gelijkgesteld. Kortweg al wie op het punt van aanpassen geen 12 jaar dienst had ondervond de de nadelen want hij was binnengekomen aan een lagere loonschaal, maar moest ineens ook veel langer wachten voor zijn schaalverandering. Je had dus drie groepen van treinbestuurders.
Bestuurder aangeworven als aspirant die nog wel de verhoging kregen aan 12 jaar
Bestuurder aangeworven als aspirant maar die de verhoging niet kregen op 12 jaar (maar dan wel op 18 jaar
Bestuurder aangeworven als treinbestuurder en schaalaanpassing op 18 jaar.
Het is dus de middelste groep treinbestuurders die benadeeld is tov de rest. Op een hele loopbaan lopen ze 1000-en euro's mis tov hun collega's door de blunder die men maakte. Men had de oude regel gewoon moeten laten uitdoven met het verlopen van de jaren.
Dit heeft men aangepast en nu komt iedereen binnen vanaf de opleiding als treinbestuurder. Men heeft echter met de grove borstel willen vegen en al de mensen die ook als treinbestuurder zijn binnengekomen gelijkgesteld. Kortweg al wie op het punt van aanpassen geen 12 jaar dienst had ondervond de de nadelen want hij was binnengekomen aan een lagere loonschaal, maar moest ineens ook veel langer wachten voor zijn schaalverandering. Je had dus drie groepen van treinbestuurders.
Bestuurder aangeworven als aspirant die nog wel de verhoging kregen aan 12 jaar
Bestuurder aangeworven als aspirant maar die de verhoging niet kregen op 12 jaar (maar dan wel op 18 jaar
Bestuurder aangeworven als treinbestuurder en schaalaanpassing op 18 jaar.
Het is dus de middelste groep treinbestuurders die benadeeld is tov de rest. Op een hele loopbaan lopen ze 1000-en euro's mis tov hun collega's door de blunder die men maakte. Men had de oude regel gewoon moeten laten uitdoven met het verlopen van de jaren.
Re: Iedere zaterdag staking...
Steven, bedankt voor de interne informatie maar wat kan een NMBS-klant hieraan veranderen ?Steven schreef:intern NMBS probleem
Niets !
Waarom richt ASTB zijn actie dan tegen de NMBS-klanten ?
De echte "schuldigen" hiervoor (directeurs etc...) worden door dit soort actie totaal niet getroffen.
Is het niet eerder zo dat ASTB zijn treinbestuurders graag wat vrije zaterdagen gunt deze zomer ?
(zondag niet want dan zijn er teveel premies te verdienen)
Sorry voor de scherpe toon van deze post maar mijn maat is echt vol qua stakingen dit jaar.
Laatst gewijzigd door Portbou op 06 jul 2015, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Iedere zaterdag staking...
Het ASTB is noch erkend noch aanvaard als vakbond, als ze zich willen laten opvallen moeten ze meestal wel harder uithalen dan hun collega's. In het andere geval spelen ze enkel maar een storende vlieg in het vergaderlokaal daar waar ze liever de wesp zouden zijn. De ander (lees twee grote vakbonden) zien ze liever niet komen, want dat wil zeggen dat zij leden verliezen en bijgevolg ook budgetten. Het gaat dus ook deels om het zich vestigen als vakbonden wat rood en groen met alle middelen zullen tegenwerken. De spoorwegen in België kennen geen sociale verkiezingen en rood en groen zijn er zeker geen vragende partij voor aangezien ze enkel kunnen verliezen.
Re: Iedere zaterdag staking...
Een ander probleem waarom de directie niet kan/wil onderhandelen met hun is de volgende quote "Bovendien zint het HR Rail niet dat ASTB al verschillende keren met andere cijfers en eisen komt aandraven. ‘HR Rail stelt vast dat de eisenbundel van het ASTB bij elke vraag wijzigt. De laatste aanzegging gaat over bijna 13 miljoen euro, of een verhoging van 4.200 euro per treinbestuurder’, klinkt het." Uit De Standaard
Re: Iedere zaterdag staking...
Woensdag (8 juli) schreef mobiliteitsdeskundige Kris Peeters een opmerkelijk opiniestuk in De Standaard: "De metaalmoeheid van de vakbonden bij het spoor". Ik hoop dat de vakbondsmensen van alle spoorvakbonden, erkende en niet erkende, dit aandachtig lezen.
Wie geen abonnement op De Standaard heeft, kan het stuk hier lezen: http://users.telenet.be/pk/opinie.pdf
Paul
Wie geen abonnement op De Standaard heeft, kan het stuk hier lezen: http://users.telenet.be/pk/opinie.pdf
Paul
Re: Iedere zaterdag staking...
hij doet de suggestie van een brainstorm voor alternatieve acties, maar uiteindelijk is er niemand die iets kan aanbrengen tot nu toe.
Het mag niet indruisen tegen de veiligheid.
Het moet de directie raken.
Het mag niet indruisen tegen de veiligheid.
Het moet de directie raken.
Re: Iedere zaterdag staking...
Een stiptheidsactie, zoals er al eens eerder is uitgevoerd, zou nochtans zo'n alternatief kunnen zijn. Het levert bijna gegarandeerd vertraging op, en aangezien de premies van de directie daaraan gelinkt zijn, snij je daarmee in hun vel. Je werkt gegarandeerd veilig, en je bent volkomen in je recht. Een beetje vreemd dat dat voorstel deze keer niet werd bovengehaald...
Re: Iedere zaterdag staking...
Met het opzettelijk oplopen van vertraging tref je de klanten evenzeer...groentje schreef:Een stiptheidsactie, zoals er al eens eerder is uitgevoerd, zou nochtans zo'n alternatief kunnen zijn. Het levert bijna gegarandeerd vertraging op, en aangezien de premies van de directie daaraan gelinkt zijn, snij je daarmee in hun vel. Je werkt gegarandeerd veilig, en je bent volkomen in je recht. Een beetje vreemd dat dat voorstel deze keer niet werd bovengehaald...
Re: Iedere zaterdag staking...
Klopt, maar je klanten geraken tenminste wel ter bestemming, wat niet gegarandeerd is met een staking, zelfs een gedeeltelijke. En aangezien de treinen gewoon rijden, kan je als reiziger gewoon een vertragingsattest indienen, wat bij een aangekondigde staking nogal gemakkelijk met 'overmacht' vertikaal wordt geklasseerd.
Re: Iedere zaterdag staking...
OK, als je het zo ziet is het een betere vorm van actie.groentje schreef:Klopt, maar je klanten geraken tenminste wel ter bestemming, wat niet gegarandeerd is met een staking, zelfs een gedeeltelijke. En aangezien de treinen gewoon rijden, kan je als reiziger gewoon een vertragingsattest indienen, wat bij een aangekondigde staking nogal gemakkelijk met 'overmacht' vertikaal wordt geklasseerd.
Maar het blijft even goed een actie waarmee OOK de klanten getroffen worden.
Ik denk dat ik voor 99% van de klanten spreek als ik aangeef GEEN interesse te hebben in een vertragingsattest waarmee ik een deel van mijn centen terugkrijg maar WEL in een betrouwbare dienstverlening die me op tijd brengt waar ik moet zijn.
Ondertussen lacht de autolobby in zijn vuistje. Met een dergelijk onbetrouwbaar openbaar vervoer zijn we nog veraf van politici die aan de bedrijfswagen zullen durven raken. Want het argument dat mensen de trein toch kunnen gebruiken wordt weggelachen met al die stakingen.
Re: Iedere zaterdag staking...
zo hard moet de autolobby nu ook ni lachen in België, met wegen die steeds meer dichtslibben is de auto in de buurt van de grote steden noch zelden een degelijk alternatief. Als ik overdag dan toch met de auto naar het werk wil doe ik er gemiddeld 45 min over een afstand van 31 km en elk jaar komen daar minuten bij. Daarbij zijn de minuten die ze bij de treinritten voegen niets.
Re: Iedere zaterdag staking...
Voor wat de vakbond zelf betreft heb ik vernomen dat de vakbond aan zijn leden geen stakingsvergoeding geeft in tegenstelling tot alle andere vakbonden.
Re: Iedere zaterdag staking...
Tja, werknemers hebben het recht om actie te voeren voor wat zij beschouwen als hun rechten. Een staking is voor mij misplaatst, omdat nog niet alle andere actiemiddelen zijn uitgeput, en sowieso geen jobs op het spel staan. Bovendien is het strategisch gewoon lomp, de regering smeekt gewoon om nog meer redenen om eindelijk de minimumdienst te kunnen invoeren, en de ASTB geeft ze hen met plezier.
Want hoewel staken een recht is, vergeet het ASTB (en de meeste vakbonden met hen), dat je maar resultaten boekt, als je ook gelijk krijgt van de publieke opinie. En als die bij gewone spoorstakingen al behoorlijk negatief is, hier is bijna niemand die hen steunt. De NMBS zal dus ook niet geneigd zijn om toe te geven. Dus waarom wordt er gestaakt? Ik vermoed dat het vooral is, om hun leden een dagje extra rust te gunnen, omdat er een tekort is aan bestuurders. Ik kan hen begrijpen, maar dat hadden ze anders moeten en kunnen oplossen. Zoals de seinhuizen in Duitsland, die zo zwaar onderbemand waren, dat ze allemaal hun wettelijk recht op verlof opnamen, waarbij er flink werd geknipt in de dienstregeling, en de bal terecht kwam daar waar het hoort: bij de directie die jarenlang heeft nagelaten om voldoende personeel aan te werven of het werk haalbaar te maken met minder personeel...
Want hoewel staken een recht is, vergeet het ASTB (en de meeste vakbonden met hen), dat je maar resultaten boekt, als je ook gelijk krijgt van de publieke opinie. En als die bij gewone spoorstakingen al behoorlijk negatief is, hier is bijna niemand die hen steunt. De NMBS zal dus ook niet geneigd zijn om toe te geven. Dus waarom wordt er gestaakt? Ik vermoed dat het vooral is, om hun leden een dagje extra rust te gunnen, omdat er een tekort is aan bestuurders. Ik kan hen begrijpen, maar dat hadden ze anders moeten en kunnen oplossen. Zoals de seinhuizen in Duitsland, die zo zwaar onderbemand waren, dat ze allemaal hun wettelijk recht op verlof opnamen, waarbij er flink werd geknipt in de dienstregeling, en de bal terecht kwam daar waar het hoort: bij de directie die jarenlang heeft nagelaten om voldoende personeel aan te werven of het werk haalbaar te maken met minder personeel...