Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
Gisteren namiddag zag ik eentje van de reeks 20 passeren te Antwerpen-Berchem. Hij was ingesloten door 2 groene diesels. De laatste was een "Bollen Neus".
Ik reed op de ring dus het was niet zichtbaar welke nummers.
Ik reed op de ring dus het was niet zichtbaar welke nummers.
-
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
- Locatie: LK.
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
2 groene diesel is 6077(210.077)en 202.020. en reeks 20 is 2001.




Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
Het was de HLE 2021 (http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=160).Locomotief 5175 schreef:2 groene diesel is 6077(210.077)en 202.020. en reeks 20 is 2001.
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
Voor wanneer is de opening eigenlijk voorzien?
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
Help eens het sociale media-team van NMBS
Zij weten niet waar deze foto is genomen.
Wie weet het?
https://www.facebook.com/NMBS/posts/587949381343172:0
Stel komt in TrainWorld.

Zij weten niet waar deze foto is genomen.
Wie weet het?
https://www.facebook.com/NMBS/posts/587949381343172:0
Stel komt in TrainWorld.
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
Cfr de biblioteek in Train World, gaat het om de NMBS biblioteek die momenteel in de 'Rue de France' gelegen is ?
Ik heb nooit van een verhuis gehoord ?
Ik heb nooit van een verhuis gehoord ?
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
Er zullen wellicht stukken uit het documentatiecentrum gebruikt zijn, maar ik heb toch nergens gelezen of gehoord van een verhuis.
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
25 september, zie ook de website http://www.trainworld.be/nlsteamdriven schreef:Voor wanneer is de opening eigenlijk voorzien?
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
Inderdaad:
- op 24.09.2015 vindt de officiële inhulding plaats.
- op 25.09.2015 opent Train World zijn deuren voor het publiek.
- op 24.09.2015 vindt de officiële inhulding plaats.
- op 25.09.2015 opent Train World zijn deuren voor het publiek.
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
Zou die 0-4-0 die staat te verpieteren aan de bundel Leuven daar ook naartoe komen? Staat toch al een paar maanden buiten geparkeerd achter een gele "spoorvrachtwagen" zonder dat er iets mee gedaan wordt. Ik denk dat het een Cockeril is met een verticale ketel. Zal proberen morgen een fotootje te nemen vanuit de trein als ik Leuven binnenrijd.
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
De expositie 'Belgian Station Secrets' is van 6 augustus tot en met 2 oktober te bekijken.
De verborgen hoeken en kanten van Brusselse stations: van kamers waar een stationschef bijna aristocratisch kon wonen en twee koninklijke loges, tot gigantische verlaten hallen en afgesleten houten loketten. Brussels hobbyfotograaf Joost Fonteyn wist de NMBS te overhalen alle deuren voor hem te openen.
Een "uit de hand gelopen hobby", zo omschrijft IT-consultant Joost Fonteyn zijn allereerste fototentoonstelling, op 58-jarige leeftijd. Een opdracht als consultant voor de NMBS, waarbij hij in veel stations kwam, een fotografie-opleiding in avondschool aan Coovi én een artikel in BRUZZ met foto's van de verlaten galerijen onder Brussel-Zuid brachten hem op het idee om als een 'stations-archeoloog' verscholen en ontoegankelijke ruimtes van onder het stof te halen. Een interesse voor de spoorwegen was er al, sinds hij als tiener voor het eerst met de nachttrein vanuit Schaarbeek naar Zwitserland spoorde, en de voorloper van TrainWorld in Brussel-Noord bezocht.
Train World Heritage, de erfgoeddienst van de NMBS, ging akkoord om voor Fonteyn alle gesloten deuren te openen, op voorwaarde dat zij achteraf ook over de foto's zouden kunnen beschikken. "Ik wilde de onbekende architecturale pracht die reizigers niet kunnen zien, tonen", zegt hij donderdag bij de persvoorstelling van zijn werk.
"Daarnaast wilde ik dingen die gedoemd zijn om te verdwijnen, vastleggen. Mijn foto's in Brussel-Zuid bijvoorbeeld zijn vooral genomen in het voormalige postsorteercentrum aan de Fonsnylaan, dat binnenkort helemaal wordt leeggehaald om er het nieuwe hoofdkwartier van de NMBS in te huisvesten."
Geboren en getogen Brusselaar Fonteyn ("Aan deelgemeenten doe ik niet") zou in Brussel beginnen en daarna uitbreiden naar Vlaanderen en Wallonië. "Maar alleen al in Brussel bleek er zo veel te zien en te fotograferen, dat we ons voor deze tentoonstelling daartoe beperkt hebben."
"Natuurlijk zou ik graag ook de weelde aan stations in Vlaanderen en Wallonië in beeld brengen, maar dat vergt ook een tijdsinvestering van Jessica", zegt hij, wijzend op de medewerkster van Train World Heritage die alle voorbezoeken met hem aflegde.
Hij praat over de bouwvakkers van het Hiltonhotel die onder Brussel-Centraal logeerden, in een ruimte waarin zich ook een model-hotelkamer van Hilton bevond, over de chique kamer van de stationschef in Jette, over oude stationsbuffetten en de werkplaats voor diesellocomotieven op Schaarbeek-Vorming, die begin 2000 werd uitgerangeerd. "Er zit altijd een 'petite histoire' achter, er is zeker genoeg materiaal voor een boek."
Intussen heeft hij contact met de gemeente Hoeilaart, om het station van Groenendaal te kunnen fotograferen.
Sowieso is een interesse in de "onzichtbare vergankelijkheid" van gebouwen in Fonteyn gewekt. Hij wil, als ex-medewerker van Belgacom, contact opnemen met Proximus om ook daar foto's te kunnen nemen. "En zeker ook Bpost, de post heeft zeer veel kwaliteitsvolle architectuur.
https://www.bruzz.be/culture/cultural-n ... ns-2022-08
(met enkele afbeeldingen: het stationsbuffet van Brussel-Kapellekerk, de Koninklijke Loge in Brussel-Centraal, de werkplaats waar oude diesellocomotieven werden gerepareerd op Schaarbeek-Vorming)
De verborgen hoeken en kanten van Brusselse stations: van kamers waar een stationschef bijna aristocratisch kon wonen en twee koninklijke loges, tot gigantische verlaten hallen en afgesleten houten loketten. Brussels hobbyfotograaf Joost Fonteyn wist de NMBS te overhalen alle deuren voor hem te openen.
Een "uit de hand gelopen hobby", zo omschrijft IT-consultant Joost Fonteyn zijn allereerste fototentoonstelling, op 58-jarige leeftijd. Een opdracht als consultant voor de NMBS, waarbij hij in veel stations kwam, een fotografie-opleiding in avondschool aan Coovi én een artikel in BRUZZ met foto's van de verlaten galerijen onder Brussel-Zuid brachten hem op het idee om als een 'stations-archeoloog' verscholen en ontoegankelijke ruimtes van onder het stof te halen. Een interesse voor de spoorwegen was er al, sinds hij als tiener voor het eerst met de nachttrein vanuit Schaarbeek naar Zwitserland spoorde, en de voorloper van TrainWorld in Brussel-Noord bezocht.
Train World Heritage, de erfgoeddienst van de NMBS, ging akkoord om voor Fonteyn alle gesloten deuren te openen, op voorwaarde dat zij achteraf ook over de foto's zouden kunnen beschikken. "Ik wilde de onbekende architecturale pracht die reizigers niet kunnen zien, tonen", zegt hij donderdag bij de persvoorstelling van zijn werk.
"Daarnaast wilde ik dingen die gedoemd zijn om te verdwijnen, vastleggen. Mijn foto's in Brussel-Zuid bijvoorbeeld zijn vooral genomen in het voormalige postsorteercentrum aan de Fonsnylaan, dat binnenkort helemaal wordt leeggehaald om er het nieuwe hoofdkwartier van de NMBS in te huisvesten."
Geboren en getogen Brusselaar Fonteyn ("Aan deelgemeenten doe ik niet") zou in Brussel beginnen en daarna uitbreiden naar Vlaanderen en Wallonië. "Maar alleen al in Brussel bleek er zo veel te zien en te fotograferen, dat we ons voor deze tentoonstelling daartoe beperkt hebben."
"Natuurlijk zou ik graag ook de weelde aan stations in Vlaanderen en Wallonië in beeld brengen, maar dat vergt ook een tijdsinvestering van Jessica", zegt hij, wijzend op de medewerkster van Train World Heritage die alle voorbezoeken met hem aflegde.
Hij praat over de bouwvakkers van het Hiltonhotel die onder Brussel-Centraal logeerden, in een ruimte waarin zich ook een model-hotelkamer van Hilton bevond, over de chique kamer van de stationschef in Jette, over oude stationsbuffetten en de werkplaats voor diesellocomotieven op Schaarbeek-Vorming, die begin 2000 werd uitgerangeerd. "Er zit altijd een 'petite histoire' achter, er is zeker genoeg materiaal voor een boek."
Intussen heeft hij contact met de gemeente Hoeilaart, om het station van Groenendaal te kunnen fotograferen.
Sowieso is een interesse in de "onzichtbare vergankelijkheid" van gebouwen in Fonteyn gewekt. Hij wil, als ex-medewerker van Belgacom, contact opnemen met Proximus om ook daar foto's te kunnen nemen. "En zeker ook Bpost, de post heeft zeer veel kwaliteitsvolle architectuur.
https://www.bruzz.be/culture/cultural-n ... ns-2022-08
(met enkele afbeeldingen: het stationsbuffet van Brussel-Kapellekerk, de Koninklijke Loge in Brussel-Centraal, de werkplaats waar oude diesellocomotieven werden gerepareerd op Schaarbeek-Vorming)