Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties
Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties
Long time lurker, first time poster.
Ik zit met een probleem. Ik moet morgen van Leuven naar Gentbrugge (Zone Gent). Dus ik zoek dat even op via de railtime app. Die zegt dat ik probleemloos van Leuven naar Gentbrugge geraak via deze treinen
Leuven -> Gent Sint Pieters (IC1530 -> Knokke)
Gent Sint Pieters -> Gent Dampoort (IC730 -> A'pen Centraal)
Gent Dampoort - > Gentbrugge (L780 -> Ronse)
Ik bekijk net even via de computer via de site belgianrail, en die stelt dezelfde route voor, met dezelfde treinen, met naarnaast een , zeggende "Tip: Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs. (Meer info)". "Meer Info" leert me dat "de algemene voorwaarden zijn van toepassing", en that's it.
Dus de vraag is: kan ik überhaupt met een gewoon weekendticket van Leuven naar Gentbrugge via deze route? Daar zal dan opstaan dat mijn bestemming "Zone Gent" is. Of ben ik dan zware illegale dingen aan het doen met "voorbijrijden", aangezien IC730 wel voorbij Gentbrugge rijdt, maar er niet stopt.
Ik zit met een probleem. Ik moet morgen van Leuven naar Gentbrugge (Zone Gent). Dus ik zoek dat even op via de railtime app. Die zegt dat ik probleemloos van Leuven naar Gentbrugge geraak via deze treinen
Leuven -> Gent Sint Pieters (IC1530 -> Knokke)
Gent Sint Pieters -> Gent Dampoort (IC730 -> A'pen Centraal)
Gent Dampoort - > Gentbrugge (L780 -> Ronse)
Ik bekijk net even via de computer via de site belgianrail, en die stelt dezelfde route voor, met dezelfde treinen, met naarnaast een , zeggende "Tip: Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs. (Meer info)". "Meer Info" leert me dat "de algemene voorwaarden zijn van toepassing", en that's it.
Dus de vraag is: kan ik überhaupt met een gewoon weekendticket van Leuven naar Gentbrugge via deze route? Daar zal dan opstaan dat mijn bestemming "Zone Gent" is. Of ben ik dan zware illegale dingen aan het doen met "voorbijrijden", aangezien IC730 wel voorbij Gentbrugge rijdt, maar er niet stopt.
-
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties
Ook al vertelt de website dat de reisweg niet is toegelaten, is ze dat wel, omdat je met een biljet naar een zone dat biljet binnen die zone mag gebruiken als dagkaart. Je kan dus eindeloos vaak pendelen tussen de stations behorende tot die zone. (Art 52, §3 in de vervoersvoorwaarden). De NMBS zoekmachine is niet op de hoogte van de uitzonderingen op de regel waarbij je een station meermaals voorbijrijdt.
Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties
Achzo. Nu nog hopen dat de TBG dat ook weet, maareh, ik schrijf het alvast allemaal op. Ontzettend bedankt!
Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties
Voor dit traject is er inderdaad geen probleem, maar is het niet nogal een vrije interpretatie dat een biljet naar een zone dan meteen een dagkaart is? Ik interpreteer het meer als "je mag binnen de reizen reizen hoe je wil voor het begin/einde van je traject en hoeft je dus niets aan te trekken van specifieke regeltjes zoals het twee keer voorbij rijden van een station"...
De vervoersvoorwaarden zeggen het volgende:
De vervoersvoorwaarden zeggen het volgende:
Vervoerbewijzen van en/of naar een zone laten toe vrij te reizen binnen een zone.
Verplaatsingen tussen twee stations van de zone via een station gelegen buiten de zone zijn
niet toegelaten.
-
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties
Als je het mij vraagt is 'vrij reizen' hetzelfde als: reizen zoveel je zelf wil op welke manier dan ook
Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties
dat is in tegenspraak met wat er dan wel verder op uw biljet staat, namelijk een HEEN en Terugrit. Je bent dus vrij om te reizen langs waar je wil in die zone maar wel met de beperking tot een HEEN en TERUGRIT.
Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties
Ik volg Steven. Al blinken de Voorwaarden op dit punt nu niet bepaald in duidelijkheid uit...
Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties
Daarin kan ik je volgen. Duidelijke taal is het niet altijd.Steve schreef:Ik volg Steven. Al blinken de Voorwaarden op dit punt nu niet bepaald in duidelijkheid uit...
Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties
Niet echt van toepassing op deze reiziger (wegens uitzondering voorzien voor de zones), maar volgens mij spreken §2 en §4 van art. 52 zichzelf tegen
Volgens art. 76 § 1 zou je een via-biljet moeten kopen.
(" Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs." wil volgens mij zeggen dat je nooit of te nimmer, met welk vervoersbewijs dan ook, deze reisweg mag nemen. Taalkundig correcter zou zijn: "Niet alle vervoerbewijzen zijn toegestaan voor deze reisweg"; of iets vlotter: "voor deze reisweg heb je een specifiek vervoerbewijs nodig").
Een voorbeeld: Dendermonde - Schellebelle in het weekend kan enkel met een overstap in Wetteren. Je schendt hierbij §4, maar het mag wel van §2.Art. 52. Reisweg
§2. De reiziger mag dezelfde lijn of hetzelfde baanvak slechts tweemaal berijden om een snellere aansluiting te bekomen, indien op de plaats waar twee lijnen samenkomen de treinen geen aansluiting geven.
§4. Een reiziger mag zich niet van zijn vertrekpunt verwijderen om er later terug langs te reizen, noch het station van bestemming voorbijrijden om er daarna terug te keren. Deze bepaling is niet van toepassing voor de stations binnen eenzelfde zone.
Volgens art. 76 § 1 zou je een via-biljet moeten kopen.
Maar voor Key Cards wordt er wel expliciet een uitzondering voorzien voor dergelijke gevallenDe reiziger mag, op dezelfde lijn, zich niet van zijn vertrekpunt verwijderen om er later terug langs te reizen, of zijn bestemmingspunt voorbijrijden om er daarna terug te keren. Indien de reiziger dit traject effectief wil afleggen, dient hij een Via-biljet aan te kopen.
(deze uitzondering wordt trouwens niet vermeld op de link waar de routeplanner naar verwijst.isArt. 88 §4. In uitzonderlijke omstandigheden (minder frequente dienstregeling in de daluren of tijdens het weekend) is het toegelaten te reizen via een aansluitingsstation dat buiten het geldigheidsgebied ligt, op voorwaarde dat dit de enige mogelijkheid is om op zijn bestemming (station dat deel uitmaakt van het geldigheidsgebied van het vertrekstation van de Key Card) te raken
(" Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs." wil volgens mij zeggen dat je nooit of te nimmer, met welk vervoersbewijs dan ook, deze reisweg mag nemen. Taalkundig correcter zou zijn: "Niet alle vervoerbewijzen zijn toegestaan voor deze reisweg"; of iets vlotter: "voor deze reisweg heb je een specifiek vervoerbewijs nodig").
Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties
Haha, als ik de "laatste omnibus" zou missen in Roosendaal, kan ik dus met de Benelux en Antwerpen naar Kalmthout ?
Dat lijkt mij nogal heftig, maar NMBS site suggereert het ook...
Dat lijkt mij nogal heftig, maar NMBS site suggereert het ook...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties
Nee, omdat je dan je bestemmingsstation passeert om er later terug te komen. Dat is enkel met een "via"-biljet toegestaan. Zoals hierboven aangehaald kan het enkel in zeer specifieke omstandigheden met een Key Card, en dat is hier duidelijk niet van toepassing.dentheo schreef:Haha, als ik de "laatste omnibus" zou missen in Roosendaal, kan ik dus met de Benelux en Antwerpen naar Kalmthout ?
Dat lijkt mij nogal heftig, maar NMBS site suggereert het ook...
Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties
Spijtig genoeg gaat keycard niet over de grens...
Omgekeerd wel, want ik kan met mijn keycard perfect Antwerpen-Kalmthout.
Dus met de Benelux naar Roosendaal en terug naar Kalmthout zou mogen "tarieftechnisch", NA de laatste stoptrein uit Antwerpen ?
(Spijtig genoeg lukt het in praktijk niet gezien de dienstregeling)
Blijft wel eigenaardig dat men met een keycard dingen "mag" die je met een duur ticket dan weer NIET mag.
Wat steekt daar achter ?
Omgekeerd wel, want ik kan met mijn keycard perfect Antwerpen-Kalmthout.
Dus met de Benelux naar Roosendaal en terug naar Kalmthout zou mogen "tarieftechnisch", NA de laatste stoptrein uit Antwerpen ?
(Spijtig genoeg lukt het in praktijk niet gezien de dienstregeling)
Blijft wel eigenaardig dat men met een keycard dingen "mag" die je met een duur ticket dan weer NIET mag.
Wat steekt daar achter ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties
Vraagje, zou dit dan wel kunnen ?
Ik neem e-ticket Roosendaal-Kalmthout en steek Keycard ook in mijn zak.
Ik mis laatste stoptrein in Roosendaal, gebruik mijn e-ticket + keycard voor de laatste benelux naar Antwerpen.(of mag dit ook niet ? trein stopt niet in Kalmthout)
Ik gebruik mijn keycard voor Antwerpen-Kalmthout.
Resultaat anderhalf uur later thuis, 4 euro weg op keycard, maar wel een stuk goedkoper dan taxi 40 euro.
Ik neem e-ticket Roosendaal-Kalmthout en steek Keycard ook in mijn zak.
Ik mis laatste stoptrein in Roosendaal, gebruik mijn e-ticket + keycard voor de laatste benelux naar Antwerpen.(of mag dit ook niet ? trein stopt niet in Kalmthout)
Ik gebruik mijn keycard voor Antwerpen-Kalmthout.
Resultaat anderhalf uur later thuis, 4 euro weg op keycard, maar wel een stuk goedkoper dan taxi 40 euro.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties
Ik zie niet in hoe dat zou kunnen, want de uitzondering geldt enkel voor trajecten die doenbaar zijn met de Key Card en dat is niet het geval voor Roosendaal - Kalmthout. Dus aan de basisvoorwaarde is al niet voldaan.
In de praktijk kun je misschien op een begripvolle TBG stuiten, maar reglementair lijkt het me helemaal niet te kunnen. In de praktijk zou het er ook gewoon op neerkomen dat iedereen die een late verplaatsing wil maken van Roosendaal naar Antwerpen voldoende zou hebben aan een veel biljetje Roosendaal - Essen, onder het voorwendsel dat ze de stoptrein gemist hebben... en niemand die natuurlijk kan controleren of ze in Antwerpen dan daadwerkelijk nog de stoptrein nemen in de terugrichting.
(overigens valt een dergelijke situatie voor mij niet eens onder die uitzondering die gemaakt is voor de Key Card... het gaat dan eerder over situaties zoals rdv die beschreven heeft, zoals Dendermonde - Schellebelle in het weekend)
In de praktijk kun je misschien op een begripvolle TBG stuiten, maar reglementair lijkt het me helemaal niet te kunnen. In de praktijk zou het er ook gewoon op neerkomen dat iedereen die een late verplaatsing wil maken van Roosendaal naar Antwerpen voldoende zou hebben aan een veel biljetje Roosendaal - Essen, onder het voorwendsel dat ze de stoptrein gemist hebben... en niemand die natuurlijk kan controleren of ze in Antwerpen dan daadwerkelijk nog de stoptrein nemen in de terugrichting.
(overigens valt een dergelijke situatie voor mij niet eens onder die uitzondering die gemaakt is voor de Key Card... het gaat dan eerder over situaties zoals rdv die beschreven heeft, zoals Dendermonde - Schellebelle in het weekend)
Re: Leuven - Gentbrugge, weekendbiljet. En contradicties
Mag ik nog een voorbeeld geven:
De weekenddienstregeling tussen Beveren en Antwerpen 's morgens vroeg.
Eerste vertrek vanuit Beveren naar Antwerpen = 7:34
Eerste vertrek vanuit Beveren richting Oostende = 5:26 (en vervolgens 6:26)
Het is wel mogelijk om een half uur vroeger aan te komen in Antwerpen door eerst naar Sint-Niklaas te reizen en dan met de IC uit Poperinge/Lille naar Antwerpen te gaan.
Je rijdt dan uiteraard Beveren voorbij zonder te stoppen.
Uit klantvriendelijkheid zou je zeggen dat je hiervoor géén extra ticket nodig zou moeten hebben, het is immers de snelste (en eerstmogelijke) reisweg op dat moment.
Maar de algemene reisvoorwaarden spreken dit dus tegen.
Of is er hiervoor een uitzondering die ik nog niet gevonden heb?
De weekenddienstregeling tussen Beveren en Antwerpen 's morgens vroeg.
Eerste vertrek vanuit Beveren naar Antwerpen = 7:34
Eerste vertrek vanuit Beveren richting Oostende = 5:26 (en vervolgens 6:26)
Het is wel mogelijk om een half uur vroeger aan te komen in Antwerpen door eerst naar Sint-Niklaas te reizen en dan met de IC uit Poperinge/Lille naar Antwerpen te gaan.
Je rijdt dan uiteraard Beveren voorbij zonder te stoppen.
Uit klantvriendelijkheid zou je zeggen dat je hiervoor géén extra ticket nodig zou moeten hebben, het is immers de snelste (en eerstmogelijke) reisweg op dat moment.
Maar de algemene reisvoorwaarden spreken dit dus tegen.
Of is er hiervoor een uitzondering die ik nog niet gevonden heb?