Dienstregeling december 2015
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Dienstregeling december 2015
nog altijd jammer dat de S1 in mechelen zo slecht aansluiting geeft naar de luchthaven.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Dienstregeling december 2015
De uitbreiding van L124 ligt nu al geruime tijd stil en dat zal nog even duren ook waarschijnlijk, maar net voor Linkebeek en net na Braine L'Alleud (richting Nijvel) liggen daar ook nog twee perrons te wachten. Kent iemand de oorspronkelijke plannen daarvoor?
Re: Dienstregeling december 2015
Dat zijn GEN-perrons. Linkebeek wordt verplaatst, Braine-Alliance wordt een nieuwe halte.Klassiekje schreef:De uitbreiding van L124 ligt nu al geruime tijd stil en dat zal nog even duren ook waarschijnlijk, maar net voor Linkebeek en net na Braine L'Alleud (richting Nijvel) liggen daar ook nog twee perrons te wachten. Kent iemand de oorspronkelijke plannen daarvoor?
Maar wanneer het allemaal in dienst komt? Niemand weet het...
-
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
- Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)
Re: Dienstregeling december 2015
Een niet gebruikt perron verslijt niet hoor ! Kijk maar naar Pannenhuis: 30 jaar gesloten, nu een hogedrukspuit erop, wat onkruidverdelger en het is klaar.
Re: Dienstregeling december 2015
Inderdaad, het 'nieuwe' Linkebeek zou daardoor wellicht ook binnen de MTB-zone vallen, en dus goedkoper te bereiken worden voor reizigers van en naar Brussel, al dan niet met een herdoping naar Moensberg (Moensberg-Linkebeek, iemand?)
Ik vind het overigens wel spijtig dat ook Baulers niet in het plaatje voorkomt...
Ik vind het overigens wel spijtig dat ook Baulers niet in het plaatje voorkomt...
Re: Dienstregeling december 2015
Meer rechtstreekse treinen tussen Kortrijk en Oostende
Met de nieuwe dienstregeling die vanaf 14 december ingaat, zullen meer treinen sporen tussen Kortrijk en Oostende. Op werkdagen worden de twee West-Vlaamse steden zeven keer per dag extra verbonden met een rechtstreekse trein. Die zal het traject ook sneller afleggen, aldus de NMBS.
Met de nieuwe dienstregeling die vanaf 14 december ingaat, zullen meer treinen sporen tussen Kortrijk en Oostende. Op werkdagen worden de twee West-Vlaamse steden zeven keer per dag extra verbonden met een rechtstreekse trein. Die zal het traject ook sneller afleggen, aldus de NMBS.
Re: Dienstregeling december 2015
Bij mijn weten wordt Linkebeek niet afgeschaft. Het station Moensberg komt er gewoon extra bij op lijn 124.
Re: Dienstregeling december 2015
geen verwarring met Moensberg op lijn 26? ligt dit er naast?Eimai schreef:Bij mijn weten wordt Linkebeek niet afgeschaft. Het station Moensberg komt er gewoon extra bij op lijn 124.
Re: Dienstregeling december 2015
Het wordt een overstapstation met perrons op beide lijnen (124 en 26).LHOON schreef:geen verwarring met Moensberg op lijn 26? ligt dit er naast?Eimai schreef:Bij mijn weten wordt Linkebeek niet afgeschaft. Het station Moensberg komt er gewoon extra bij op lijn 124.
Re: Dienstregeling december 2015
Ik weet er het fijne niet van, maar een verplaatsing van het huidige station Linkebeek naar de locatie ter hoogte van Moensberg zou alvast een vrij grote consequentie hebben: de treinen afkomstig van lijn 124 op weg naar lijn 26 zouden er niet kunnen stoppen, en zouden dus geen enkele halte hebben tussen Sint-Genesius-Rode (of in het beste geval Holleken) en Sint-Job. Verwaarloosbaar is dat aanbod niet: op dit moment gaat het om de Charleroi-Luxemburg, vanaf december Charleroi - Luchthaven en ook nog eens de Eigenbrakel - Leuven, en in de verdere toekomst ongetwijfeld nog meer.
Alleen al daarom lijkt het me zeer twijfelachtig dat men het huidige station Linkebeek, dat niet alleen de gelijknamige gemeente maar ook de nabijgelegen wijken van Ukkel of zelfs Beersel bedient, zomaar zou afschaffen. Schaduwzijde is natuurlijk wel dat je dan twee stations zou hebben op minder dan een kilometer van elkaar, maar die situatie zou nu ook niet uniek zijn, en in dit geval ook wel te rechtvaardigen aangezien het om overstapstations/knooppunten gaat.
Alleen al daarom lijkt het me zeer twijfelachtig dat men het huidige station Linkebeek, dat niet alleen de gelijknamige gemeente maar ook de nabijgelegen wijken van Ukkel of zelfs Beersel bedient, zomaar zou afschaffen. Schaduwzijde is natuurlijk wel dat je dan twee stations zou hebben op minder dan een kilometer van elkaar, maar die situatie zou nu ook niet uniek zijn, en in dit geval ook wel te rechtvaardigen aangezien het om overstapstations/knooppunten gaat.
Re: Dienstregeling december 2015
Inderdaad, beide stations blijven open. Linkebeek krijgt zelfs nieuwe perrons.
Maar wanneer? Het zal zeker niet voor de dienstregeling van december 2015 zijn
Maar wanneer? Het zal zeker niet voor de dienstregeling van december 2015 zijn

Re: Dienstregeling december 2015
Oela, Moensberg-L124 krijgt zelfs 4 sporen! Als beide stations dan als één beschouwd worden, krijgen we zelfs een station met 6 sporen! Wie had dat kunnen denken van een ooit (en eigenlijk nog steeds) behoorlijk bescheiden stopplaatsje waar sommige treinen zelfs niet volledig aan het perron passen... 

Re: Dienstregeling december 2015
Dat wist ik niet. Goed nieuws, in elk geval, ook al wordt de stoptrein daardoor een paar minuutjes trager. Ik had misschien nog gedacht aan perrons op de fly-overs en -unders van de lijn 26/5, daar lijkt voldoende ruimte voor te bestaan, maar dit is ook een oplossing.
Re: Dienstregeling december 2015
Tiens, over welke treinen gaat dat juist? Ik vind niks terug in de planner hierover.Zorba schreef:Meer rechtstreekse treinen tussen Kortrijk en Oostende
Met de nieuwe dienstregeling die vanaf 14 december ingaat, zullen meer treinen sporen tussen Kortrijk en Oostende. Op werkdagen worden de twee West-Vlaamse steden zeven keer per dag extra verbonden met een rechtstreekse trein. Die zal het traject ook sneller afleggen, aldus de NMBS.
Re: Dienstregeling december 2015
De stoptreinen van de reeks 8** worden in de spits doorgetrokken naar Oostende. Over rechtstreekse treinen is dus geen spraken. Enkel de 10min stilstand in Lichtervelde is er niet...Shrek schreef:Tiens, over welke treinen gaat dat juist? Ik vind niks terug in de planner hierover.Zorba schreef:Meer rechtstreekse treinen tussen Kortrijk en Oostende
Met de nieuwe dienstregeling die vanaf 14 december ingaat, zullen meer treinen sporen tussen Kortrijk en Oostende. Op werkdagen worden de twee West-Vlaamse steden zeven keer per dag extra verbonden met een rechtstreekse trein. Die zal het traject ook sneller afleggen, aldus de NMBS.