Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: ... Indien de treinverbinding frequent en betrouwbaar zou zijn zou volgens mij niemand die bus nog nemen.
Een halfuursfrequentie is op zich zeker goed genoeg voor die verbinding. De betrouwbaarheid is een ander paar mouwen natuurlijk.
trainlovertje
Berichten: 2716
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door trainlovertje »

Portbou schreef:We zouden ook een "péage" kunnen zetten op de A201 en iedere auto een diabolotaks aanrekenen ?
Dan zou het verkeer in de dorpskern van Zaventem zowat compleet vast komen te zitten denk ik. Het beste alternatief is (volgens mij) gewoon de toeslag meerekenen in de luchthaventaksen die inbegrepen zijn in de vliegtickets.
kika
Berichten: 2866
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door kika »

groentje schreef:Zeer zeker dat die bestaan, maar het aantal niet-spoorgebonden grote luchthavens is wel zeer beperkt, althans in Europa. Dublin is er een van, en Lissabon, bijvoorbeeld, maar voor de rest heeft bijna heel West-Europa een spoorverbinding met haar belangrijkste luchthavens.
En wat vooral van belang is, onze belangrijkste concurrenten hebben een spoorwegverbinding: CDG, Schiphol, Duisburg, Frankfurt, Heathrow...
Heathrow concurrentie? Duisburg een spoorverbinding? Zaventem is grotendeels een luchthaven voor de omgeving.Naar Londen vliegen velen al. Je moet ook kijken naar de bereikbaarheid vanuit een bepaalde locatie, zo is (de luchthaven van) München niet zo goed bereikbaar vanuit het noorden. Duisburg (Weeze), heeft een busservice vanuit Duisburg, maar om daar vanuit Antwerpen of Mechelen te geraken (daarover gaat het hier uiteindelijk), neem je de auto. Vanuit Keulen kijk je misschien naar vliegtuigtickets uit Düsseldorf, Keulen, Zaventem, Frankfurt en Weeze, maar die Diabolo, daar merk je dus niets van. Eindhoven is misschien ook een concurrent, maar ook die is niet ideaal met het OV bereikbaar vanuit Mechelen/Antwerpen.

Er zijn nog voorbeelden zoals Palma de Mallorca, Glasgow, Alicante of Sabiha Gökçen die het helemaal zonder rails doen, bij Savyolovsky mag je meestal nog een stukje met de bus tot aan het station. 'Rails' is geen toverwoord, maar het gaat over hoe vaak, hoe duur en hoe gemakkelijk. Mechelen met veel bagage. 1 betrouwbare trein per uur uit Antwerpen. Tickets met zonder diabolo? Jan Modaal laat zich dan graag autorijden. En als je heel veel geld in sporen steekt, is het maar raar dat je die onderbenut laat door zowel de prijszetting als een gebrekkig aanbod.

Verder sluit ik me aan bij wat o.a. Shrek voorstelt: algemeen meer treinkms bekostigen. En er zijn nog verbindingen waar je er meer aan hebt om die uit te bouwen. En ja, zulke verbindingen mogen gerust betaald worden met luchthavengelden, zonder individuele extra toeslagen. Uiteindelijk, is die luchthaven ook een beetje een concurrent van het spoor.
groentje
Berichten: 7517
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door groentje »

Yep, niet Duisburg, maar Düsseldorf, sorry voor de verwarring. En ik had zelf ook al enkele voorbeelden gegeven, ik weet dus ook wel dat er andere zijn, maar de meeste succesvolle West-Europese luchthavens hebben wel een behoorlijk goede spoorverbinding, op zijn minst met de stad waarop ze zijn gericht. Ik ga helemaal niet tegenspreken dat de verbinding beter kan, of dat de diabolotoeslag des duivels is, en veel beter met een veel lagere toeslag op de vliegtickets zou worden betaald, ik wou gewoon Merijn ietwat nuanceren dat België het zo slecht nog niet deed, en aantonen dat de voornaamste concurrenten het vaak minstens even goed doen, en we dus niet op onze lauweren kunnen rusten.
TB_worden
Berichten: 322
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door TB_worden »

Er staan enkele flinke projecten op stapel op de luchthaven, te beginnen met twee kantoorgebouwen (Delloite en KPMG) en een waarschijnlijke uitbreiding van de A-pier. Bovendien wil de luchthaven zich multidisciplinair ontwikkelen en meer en meer een zakenhub worden, dan louter een luchthaven.

Ze zal dus met enorme uitdagingen geconfronteerd worden. Parkings zijn eivol en files zijn, zeker in de zomer, dagelijkse kost. Momenteel staat de uitbreiding (verdubbeling) van Front Park 3 (de modernste parking) op de agenda, maar ook die zal rap verzadigd zijn...

Het is dus van enorm belang dat het openbaar vervoer opgewaardeerd wordt op de luchthaven. De triestige busparking verdient een apart topic, en heeft niks met treinen te maken, maar ook het treinstation kan een upgrade zeker gebruiken.

Eerst en vooral kan het station uitgebreid worden naar 5 sporen en een extra perroneiland. Dat is zo voorzien bij het ontwerp en je ziet dat men er ook rekening mee heeft gehouden in het ontwerp van het wisselcomplex stationszijde in het Diaboloproject.

Nu, mensen die de luchthaven wat kennen, weten dat er eigenlijk 2,5 stations zijn.

Je hebt eerst het oudste treinstation, onder Front Park 2 waar vroeger de blauwe klassiekjes 'Airport Express' stopten. De spoorinrichting en de sporen naar lijn 36 zijn gesloopt, maar de basale infrastructuur ligt er nog, ideaal om - bijvoorbeeld - de tramlijn die nu stopt thv de NAVO door te trekken naar de luchthaven. De perrons zijn veel te kort voor hedendaagse treinen, maar nog steeds voldoende voor trams.
De lokettenzaal van dit station is nog steeds toegankelijk en voorzien van liften en roltrappen naar het huidige station uit 1998 die evenwel afgesloten zijn owv de Diabolotaks. Voor luchthavengebonden activiteiten ligt het huidige station in de Diamant uitermate gunstig, met een rechtstreekse aansluiting op zowel vertrek als aankomst én de busparking, maar ook met het oog op een toekomstige nieuwe terminal 2 (haaks op de huidige terminal). Daar hoeft dus niks aan te veranderen.

Als echter het businessgebeuren op de luchthaven op volle toeren draait, is het ook niet slecht om ook voor dat personeel dat met de trein komt iets te voorzien, en daarvoor is het oude, nu desolate station (eigenlijk lokettenhal) uitermate handig. Niet alleen zou je in dat gedeelte een transferfunctie kunnen voorzien tussen trein en tram, via het oude station, maar de ligging ervan en de aansluiting op de oude terminal uit 1958 zou ideaal zijn om de kantoorgebonden activiteiten te ontsluiten. Passagiers krijgen dan de keuze, of richting luchthaven via het huidige station. Of richting tram of kantoorgebouwen via het gerenoveerde oude station. De liften en roltrappen tussen de perrons en de oude lokettenhal liggen er, zoals gezegd, al. En vanuit de oude lokettenzaal heb je een snelle verbinding met het busstation én met de oude terminal via een hal die nu ingenomen is door daklozen.

Door creatiever om te springen met de Diabolotaks kan je het station van de luchthaven en de hele Diabolo een pak interessanter en rendabeler maken.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door Portbou »

trainlovertje schreef:
Portbou schreef:We zouden ook een "péage" kunnen zetten op de A201 en iedere auto een diabolotaks aanrekenen ?
Dan zou het verkeer in de dorpskern van Zaventem zowat compleet vast komen te zitten denk ik.
Wat heeft de dorpskern van Zaventem met de A201 te maken ? Ik kan niet volgen.
Het beste alternatief is (volgens mij) gewoon de toeslag meerekenen in de luchthaventaksen die inbegrepen zijn in de vliegtickets.
Ik vind dat geen goed alternatief want daardoor wordt Brussels Airport voor de airlines duurder en minder aantrekkelijk.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door Portbou »

kika schreef:'Rails' is geen toverwoord, maar het gaat over hoe vaak, hoe duur en hoe gemakkelijk. Mechelen met veel bagage. 1 betrouwbare trein per uur uit Antwerpen. Tickets met zonder diabolo? Jan Modaal laat zich dan graag autorijden. En als je heel veel geld in sporen steekt, is het maar raar dat je die onderbenut laat door zowel de prijszetting als een gebrekkig aanbod.
+1. Dat is precies wat ik bedoel.
Eimai
Berichten: 859
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door Eimai »

Portbou schreef:
Het beste alternatief is (volgens mij) gewoon de toeslag meerekenen in de luchthaventaksen die inbegrepen zijn in de vliegtickets.
Ik vind dat geen goed alternatief want daardoor wordt Brussels Airport voor de airlines duurder en minder aantrekkelijk.
Het blijft afwegen zeker? Als je bijvoorbeeld naar het Sportpaleis gaat zit er ook een klein deeltje in voor het openbaar vervoer, in plaats van juist meer te betalen daarvoor. Maakt dat het Sportpaleis minder interessant voor artiesten?
groentje
Berichten: 7517
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door groentje »

Om eenzelfde opbrengst te hebben als met de Diabolotoeslag, zou er om en bij 1 euro per vliegticket moeten bijkomen. Op een ticketprijs van pakweg 100 euro en meer is dat echt niet wat de reizigers zal wegjagen, en het zijn zij die de luchthaventaks betalen...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door Portbou »

Maakt dat het Sportpaleis minder interessant voor artiesten?
Is toch niet hetzelfde ? Een artiest KRIJGT geld om naar het Sportpaleis te komen, een Airline BETAALT om op Zaventem te landen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelenssa

Bericht door Portbou »

groentje schreef:Om eenzelfde opbrengst te hebben als met de Diabolotoeslag, zou er om en bij 1 euro per vliegticket moeten bijkomen. Op een ticketprijs van pakweg 100 euro en meer is dat echt niet wat de reizigers zal wegjagen, en het zijn zij die de luchthaventaks betalen...
Neen dat klopt niet. Het is de Airline die de luchthaventaks betaalt. Hoe minder taks er betaald moet worden hoe aantrekkelijker de Airline de ticketprijs voor de eindgebruiker (de passagier) kan maken.

En de passagier kijkt naar de totaalprijs, niet naar de onderdelen.

Kijk naar Ryanair die bij iedere verhoging van taksen dreigt naar een andere luchthaven uit te wijken "zodat zij hun klanten de laagst mogelijke prijs kunnen blijven bieden"
groentje
Berichten: 7517
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door groentje »

Dan nog, het zou de luchthaventoeslag voor een ticket met hoop en al een euro doen stijgen. De luchtvaartmaatschappijen zouden dat kunnen doorrekenen, de doorsnee reiziger zou dat echt niet merken... Hij merkt het wél als hij een toeslag van 5 euro moet betalen als hij met de trein komt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door Steven »

Het gaat om wat de klant betaald. In uw ticket voor het sportpaleis zit een extra om u openbaar vervoer inclusief aan te bieden. Als uw diabolotoeslag in elk vliegticket zit is dat ook de klant die betaald en en niet de vliegtuigmaatschappij.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door Portbou »

groentje schreef:De luchtvaartmaatschappijen zouden dat kunnen doorrekenen
...of ze zouden kunnen beslissen om naar een andere luchthaven te vliegen. Ze zijn vrij.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door Portbou »

Steven schreef:Als uw diabolotoeslag in elk vliegticket zit is dat ook de klant die betaald en en niet de vliegtuigmaatschappij.
Nog één keer : het is de luchtvaartmaatschappij die de luchthaventaks betaalt. De klant betaalt een totaalprijs waarvan hij de onderdelen niet kent.

Als dat niet zo zou zijn zou Ryanair zich niet weren als een duivel in een wijwatervat iedere keer als er luchthaventaksen dreigen te verhogen. En Ryanair is de grootste luchtvaartmaatschappij in Europa dus die weten waarom...
Plaats reactie