Ah ? En wat doet L2676 uit Lokeren A. 06h42 dan ?Eimai schreef:Die wordt stoptrein naar Dendermonde. Dat is overigens één sprintertje, zou leuk worden op dat uur.Portbou schreef:Wat doet de P7290 uit Sint-Niklaas na zijn aankomst in Antwerpen Centraal om 07h12 ?
Kan die eventueel niet herbenuttigd worden voor een rit naar de Luchthaven ?
Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Het gaat me hier niet om reismogelijkheden tussen Brussel en de Luchthaven, maar wel om reismogelijkheden tussen de Luchthaven en Mechelen-Antwerpen.Shrek schreef:En er gaan zeker geen treinkm bijkomen voor een verbinding die niet persé nodig is. Na 20u45 geraak je van Brussel nog in de luchthaven met andere treinen,
Het is toch compleet onlogisch dat er vanuit alle belangrijke steden in het land van 's morgens vroeg tot 's avonds laat een halfuurfrequentie (evt. met overstap) naar de Luchthaven voorzien is... behalve vanuit Antwerpen, nochtans de tweede stad van het land ?voor 7u20 geraak je ook uit Antwerpen in de luchthaven. Als die andere treinen nu heel vol zouden zitten zou het wel eens kunnen dat er toch een extra trein komt, maar voor zover ik weet is die van 6u45 uit Antwerpen niet zwaar overbezet.
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Voor de doorsnee reiziger lijkt dat misschien onlogisch, maar wie iets kent van spoorwegen begrijpt dat die ene trein inleggen veel meer kost dan alle andere treinen. Dus zo onlogisch is het helemaal niet.Portbou schreef:Het is toch compleet onlogisch dat er vanuit alle belangrijke steden in het land van 's morgens vroeg tot 's avonds laat een halfuurfrequentie (evt. met overstap) naar de Luchthaven voorzien is... behalve vanuit Antwerpen, nochtans de tweede stad van het land ?
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Zolang exploitatie-logica voorrang heeft op commerciële logica zal de NMBS verlieslatend blijven.Shrek schreef:Voor de doorsnee reiziger lijkt dat misschien onlogisch, maar wie iets kent van spoorwegen begrijpt dat die ene trein inleggen veel meer kost dan alle andere treinen. Dus zo onlogisch is het helemaal niet.Portbou schreef:Het is toch compleet onlogisch dat er vanuit alle belangrijke steden in het land van 's morgens vroeg tot 's avonds laat een halfuurfrequentie (evt. met overstap) naar de Luchthaven voorzien is... behalve vanuit Antwerpen, nochtans de tweede stad van het land ?
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Commerciële logica? Je kunt er donder op zeggen dat zo'n vroege trein naar de luchthaven verlies zal maken (net zoals vele andere treinen), dus met een commerciële logica zal die er zéker nooit komen. Een trein moet al bijna vol zitten voor hij min of meer rendabel kan worden genoemd.Portbou schreef:Zolang exploitatie-logica voorrang heeft op commerciële logica zal de NMBS verlieslatend blijven.Shrek schreef:Voor de doorsnee reiziger lijkt dat misschien onlogisch, maar wie iets kent van spoorwegen begrijpt dat die ene trein inleggen veel meer kost dan alle andere treinen. Dus zo onlogisch is het helemaal niet.Portbou schreef:Het is toch compleet onlogisch dat er vanuit alle belangrijke steden in het land van 's morgens vroeg tot 's avonds laat een halfuurfrequentie (evt. met overstap) naar de Luchthaven voorzien is... behalve vanuit Antwerpen, nochtans de tweede stad van het land ?
De enige logica zou eentje zijn van loutere klantvriendelijkheid, maar dan wel ten koste van die commerciële logica, evenals de exploitatie-logica, en uiteindelijk het geld van de belastingbetaler dat momenteel z'n plafond bereikt heeft.
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Commerciële logica vraagt aanvankelijk wel een investering !Steve schreef:Commerciële logica? Je kunt er donder op zeggen dat zo'n vroege trein naar de luchthaven verlies zal maken (net zoals vele andere treinen), dus met een commerciële logica zal die er zéker nooit komen. Een trein moet al bijna vol zitten voor hij min of meer rendabel kan worden genoemd.Portbou schreef: Zolang exploitatie-logica voorrang heeft op commerciële logica zal de NMBS verlieslatend blijven.
De enige logica zou eentje zijn van loutere klantvriendelijkheid, maar dan wel ten koste van die commerciële logica, evenals de exploitatie-logica, en uiteindelijk het geld van de belastingbetaler dat momenteel z'n plafond bereikt heeft.
Voor verplaatsingen tussen Antwerpen, Mechelen en de Luchthaven heeft de NMBS met de diabolo een enorm voordeel qua tijd(kortste weg) en betrouwbaarheid(files) in handen.
Het enige dat NMBS moet doen is zorgen voor een
* betrouwbaar (dus onafhankelijk van Benelux)
* frequent (minstens ieder halfuur tussen 05u en 00u)
* "makkelijk leesbaar" (= klokvast zonder gaten)
treinaanbod.
Dat zou dermate aantrekkelijk zijn dat reizigers op niet al te lange termijn zelfs niet meer zouden denken aan de alternatieven met bus of auto.
(Als de NMBS in 1996 ook zo aarzelend zou geweest zijn met het inleggen van Thalystreinen dan vlogen er vandaag nog altijd vliegtuigen tussen BRU en CDG...)
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
in 1996? toen en nu, maar het is nog steeds de sncf die daar het meeste te zeggen heeft hoor.
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Het aantal reizigers voor de luchthaven stijgt nu al zeer snel, dus zo slecht is de NMBS toch niet bezigPortbou schreef: Commerciële logica vraagt aanvankelijk wel een investering !
Voor verplaatsingen tussen Antwerpen, Mechelen en de Luchthaven heeft de NMBS met de diabolo een enorm voordeel qua tijd(kortste weg) en betrouwbaarheid(files) in handen.
Het enige dat NMBS moet doen is zorgen voor een
* betrouwbaar (dus onafhankelijk van Benelux)
* frequent (minstens ieder halfuur tussen 05u en 00u)
* "makkelijk leesbaar" (= klokvast zonder gaten)
treinaanbod.
Dat zou dermate aantrekkelijk zijn dat reizigers op niet al te lange termijn zelfs niet meer zouden denken aan de alternatieven met bus of auto.
(Als de NMBS in 1996 ook zo aarzelend zou geweest zijn met het inleggen van Thalystreinen dan vlogen er vandaag nog altijd vliegtuigen tussen BRU en CDG...)

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Met een troef als de diabolo in handen moet de NMBS veel gulziger zijn !Shrek schreef:Het aantal reizigers voor de luchthaven stijgt nu al zeer snel, dus zo slecht is de NMBS toch niet bezigPortbou schreef: Commerciële logica vraagt aanvankelijk wel een investering !
Voor verplaatsingen tussen Antwerpen, Mechelen en de Luchthaven heeft de NMBS met de diabolo een enorm voordeel qua tijd(kortste weg) en betrouwbaarheid(files) in handen.
Het enige dat NMBS moet doen is zorgen voor een
* betrouwbaar (dus onafhankelijk van Benelux)
* frequent (minstens ieder halfuur tussen 05u en 00u)
* "makkelijk leesbaar" (= klokvast zonder gaten)
treinaanbod.
Dat zou dermate aantrekkelijk zijn dat reizigers op niet al te lange termijn zelfs niet meer zouden denken aan de alternatieven met bus of auto.
(Als de NMBS in 1996 ook zo aarzelend zou geweest zijn met het inleggen van Thalystreinen dan vlogen er vandaag nog altijd vliegtuigen tussen BRU en CDG...)
Niet alleen maar vaststellen dat het aantal reizigers stijgt en op je lauweren rusten... maar streven naar 100% marktaandeel om dan voor het eerst sinds lang nog eens te kunnen uitpakken met een treindienst die winstgevend is.
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Dus je bedoelt dat het dankzij de SNCF is dat Thalys een succes werd ?Steven schreef:in 1996? toen en nu, maar het is nog steeds de sncf die daar het meeste te zeggen heeft hoor.
En dat als het aan NMBS gelegen had het geen succes geworden was ?
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Ik bedoel dat je gewicht van de NMBS iets hoger inschat dan nodig in dat verhaal.
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
OK.Steven schreef:Ik bedoel dat je gewicht van de NMBS iets hoger inschat dan nodig in dat verhaal.
Voor mijn stelling maakt het uiteindelijk niet uit of het SNCF dan wel NMBS was die aan de basis lag van het succes.
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Is dat 'commerciële' dan zo gewenst? Zaken als een vlotte dienstverlening, goede omgang met klanten, beperkte bureaucratie, aantrekkelijk aanbod, hoeven niet per sé onder de noemer 'commerciële logica' geschaard te worden. Noem het fatsoenlijke mobiliteit voor het volk ofzo. En ik weet niet of tussen 05 en middernacht om het half uur te verantwoorden is. Neem het geld voor 2 vroege en 3 late treinen en steek het in andere (broodnodige) ritten, dan heb je al een zeer fatsoenlijk aanbod tussen pakweg 5:50 en 21:30 en acceptabele reismogelijkheden erna.Portbou schreef: Commerciële logica vraagt aanvankelijk wel een investering !
* frequent (minstens ieder halfuur tussen 05u en 00u)
Da's mooi om te horen. Vooral reizigers of forenzen?Shrek schreef:Het aantal reizigers voor de luchthaven stijgt nu al zeer snel.
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Leeg naar Sint-Niklaas om van daar piekuurtrein naar Leuven te doen.Portbou schreef:Ah ? En wat doet L2676 uit Lokeren A. 06h42 dan ?
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
100%? Realistische streefdoelen lijken me fijner werken. Hoeveel meer reizigers, hoeveel % van de verplaatsingen naar de luchthaven wil je op het spoor? En hoeveel geld wil je daarin steken om hoeveel mogelijk te maken? 100% ruikt naar pamfletleuzen.Portbou schreef: Voor verplaatsingen tussen Antwerpen, Mechelen en de Luchthaven heeft de NMBS met de diabolo een enorm voordeel qua tijd(kortste weg) en betrouwbaarheid(files) in handen.
Jullie praten over files alsof het regen is: het lijkt er altijd te zijn, maar soms is het ook droog met wolken. Of droog tussen 2 buien. Hoeveel mensen wonen er op 10 minuten van een station tussen de Luchthaven en Mechelen/Antwerpen? En hoeveel op 10 minuten van een oprit van een snelweg? Voor hoeveel (potentiële) reizigers klopt die som? En enkel tussen 7 en 9:30 en tussen 16:15 en 18:45 van maandag tot vrijdag? Serieus bedoelde vragen.Portbou schreef: Niet alleen maar vaststellen dat het aantal reizigers stijgt en op je lauweren rusten... maar streven naar 100% marktaandeel om dan voor het eerst sinds lang nog eens te kunnen uitpakken met een treindienst die winstgevend is.