Net gehoord dat de homologatie eindelijk rond zou zijn. Aanpassingen aan de locs zouden op korte termijn beginnen.Steven schreef:ETCS zit er nog niet in. Heb net navraag gedaan. Naast aanpassing aan de software moet er ook nog een hardware aanpassing gebeuren. Op de stuurtafel gaat de snelheidsmeter TBL2 er uit en er komt een scherm in de plaats. Er zijn tot nu toe maar 2 stuks HLE18 voorzien van dat derde extra scherm. Dit zijn de twee locomotieven die tot nu toe als testloc hebben gediend.
De nieuwe loks reeks 18
Re: De nieuwe loks reeks 18
Re: De nieuwe loks reeks 18
En nog nieuws over de 18: toelating voor Aken zou gelijk met de ETCS komen. Als dat zo is komt een IC Oostende-Aken via L2 en L3 opeens wel heel dichtbij 

Re: De nieuwe loks reeks 18
Uit technisch oogpunt... maar wordt dat uit commercieel/operationeel/concurrentieel (cf. Thalys/ICE) überhaupt overwogen? Als ik zie dat men sinds de nieuwe dienstregeling zelfs de laatste rechtstreekse "klassieke" verbinding tussen Luik en Aken heeft doorgeknipt (na ze eerst al een pak minder aantrekkelijk te hebben gemaakt dan vroeger), heb ik daar toch grote twijfels bij.Shrek schreef:En nog nieuws over de 18: toelating voor Aken zou gelijk met de ETCS komen. Als dat zo is komt een IC Oostende-Aken via L2 en L3 opeens wel heel dichtbij
Re: De nieuwe loks reeks 18
De spoorvisie van de minister spreekt toch over het opwaarderen van klassieke internationale verbindingen. En de NMBS is uitdrukkelijk vragende partij om de 18 zo snel mogelijk naar Aken te kunnen sturen.Steve schreef:Uit technisch oogpunt... maar wordt dat uit commercieel/operationeel/concurrentieel (cf. Thalys/ICE) überhaupt overwogen? Als ik zie dat men sinds de nieuwe dienstregeling zelfs de laatste rechtstreekse "klassieke" verbinding tussen Luik en Aken heeft doorgeknipt (na ze eerst al een pak minder aantrekkelijk te hebben gemaakt dan vroeger), heb ik daar toch grote twijfels bij.Shrek schreef:En nog nieuws over de 18: toelating voor Aken zou gelijk met de ETCS komen. Als dat zo is komt een IC Oostende-Aken via L2 en L3 opeens wel heel dichtbij
Re: De nieuwe loks reeks 18
Als ze er zo'n sterke wil aanwezig is, wat houdt ze dan tegen om voorlopig een snelle dienst aan te bieden met pakweg HLE 27 of een treinstel? Of beter nog HLE 13, die perfect over HSL 2 kan (even niet zeker ivm HSL 3)?
Het zou mooi zijn, maar ik heb hier een sterke "eerst zien en dan geloven" bij...
Het zou mooi zijn, maar ik heb hier een sterke "eerst zien en dan geloven" bij...
Re: De nieuwe loks reeks 18
Dat lijkt me inderdaad niet onmogelijk, hoewel ik zelf niet meteen zie waarom dat zo'n grote winst zou opleveren. Via lijn 3 betekent dat je Verviers niet meer kan bedienen, toch een een flinke 50 000 inwoners én een belangrijk OV-knooppunt voor zowat heel de oostkant van provincie Luik. Ik vermoed dat er een pak meer dagelijkse reizigers zijn van Brussel en verder naar Verviers en omgeving, dan naar Aken en verder. Al zitten ze natuurlijk wel in een zetel, vandaag, met 2 IC-verbindingen naar Welkenraedt. 1 trein over de lijn 3 sturen zou de bediening iets minder goed maken, maar niet onbruikbaar, en Eupen zou wel zijn verbinding met Brussel behouden. Voorlopig ben ik nog altijd meer te vinden voor een verbinding over Verviers naar Aken, om en om met een verbinding naar Eupen.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: De nieuwe loks reeks 18
Ik weet niet als mijn visie (veel?) té optimistisch is, maar hoe ik het altijd heb bekeken, is dat ze sinds de nieuwe dienstregeling de IC Kortrijk - Welkenraedt nu net hebben ingevoerd om in de toekomst een Oostende - Aken te voorzien. Dan zou het eigenlijk over enkele jaren weer zoals vroeger verlopen op L37: Welkenraedt en Verviers weer elk 1 verbinding per uur richting Brussel, wat dus een Eupen - Kortrijk zal worden die dan ook elk uur zal rijden. Trouwens: Hergenrath en Welkenreadt moeten natuurlijk wel een verbinding met Aken behouden, die die stoptrein zal ook gewoon moeten blijven rijden (zal wel weer om de 2u worden, vermoed ik).
Nogmaals: dit is slechts mijn visie, hoe ik hoop dat het zal worden.
Dan nog een vraagje over de HLE18: tegen die tijd zal die dan onder 15kV AC moeten kunnen rijden, want ik dacht dat DB beslist had alles tot aan de grens op die spanning te zetten? En dat zal dan nog wel tot voorbij Hergenrath doorgetrokken worden zeker, zodat men niet 2x kort achter elkaar moet wisselen van spanning?
Nogmaals: dit is slechts mijn visie, hoe ik hoop dat het zal worden.
Dat bekijk ik helemaal anders: er rijdt nu om het uur een trein, en die sluit dan ook nog wel eens aan op de IC naar zowel Luik, Leuven, Brussel, Gent, Brugge en Oostende. Dat is nu net veel aantrekkelijker, want vroeger kon je wel rechtstreeks tot Luik, maar moest je daar een half uur wachten op de IC naar Oostende. Naar mijn persoonlijke ervaring, schat ik zelfs een tamelijke stijging in het aantal reizigers op de klassieke verbinding tussen België en Aken sinds december 2014 (idem voor de HST trouwens).Steve schreef:Uit technisch oogpunt... maar wordt dat uit commercieel/operationeel/concurrentieel (cf. Thalys/ICE) überhaupt overwogen? Als ik zie dat men sinds de nieuwe dienstregeling zelfs de laatste rechtstreekse "klassieke" verbinding tussen Luik en Aken heeft doorgeknipt (na ze eerst al een pak minder aantrekkelijk te hebben gemaakt dan vroeger), heb ik daar toch grote twijfels bij.
Dan nog een vraagje over de HLE18: tegen die tijd zal die dan onder 15kV AC moeten kunnen rijden, want ik dacht dat DB beslist had alles tot aan de grens op die spanning te zetten? En dat zal dan nog wel tot voorbij Hergenrath doorgetrokken worden zeker, zodat men niet 2x kort achter elkaar moet wisselen van spanning?
Re: De nieuwe loks reeks 18
Neen, de bovenleiding blijft voorlopig zoals het is. De 18 zal onder 3kV rijden tot Aken, zoals de 27 dat nu doet.trainlovertje schreef: Dan nog een vraagje over de HLE18: tegen die tijd zal die dan onder 15kV AC moeten kunnen rijden, want ik dacht dat DB beslist had alles tot aan de grens op die spanning te zetten? En dat zal dan nog wel tot voorbij Hergenrath doorgetrokken worden zeker, zodat men niet 2x kort achter elkaar moet wisselen van spanning?
Re: De nieuwe loks reeks 18
De enige nuttige bijkomende dienst naar Aken is de doortrekking van een IC uit Brussel, al de rest is weggegooid geld. De 13 mag bij mijn weten helemaal niet naar Aken, dus een IC Brussel-Aken via L2 is tot de homologatie van de HLE18 onmogelijk.Steve schreef:Als ze er zo'n sterke wil aanwezig is, wat houdt ze dan tegen om voorlopig een snelle dienst aan te bieden met pakweg HLE 27 of een treinstel? Of beter nog HLE 13, die perfect over HSL 2 kan (even niet zeker ivm HSL 3)?
Het zou mooi zijn, maar ik heb hier een sterke "eerst zien en dan geloven" bij...
Re: De nieuwe loks reeks 18
Kijk, dat is nog eens goed nieuws. Ik zou alleen zeggen: via lijn en lijn 37.Shrek schreef:En nog nieuws over de 18: toelating voor Aken zou gelijk met de ETCS komen. Als dat zo is komt een IC Oostende-Aken via L2 en L3 opeens wel heel dichtbij
Re: De nieuwe loks reeks 18
Dat is ook nog niet voor meteen. Ten vroegste 2018.260689 schreef:Is er ook al nieuws over de homologatie voor het Luxemburgse net?
Re: De nieuwe loks reeks 18
Ik wil toch wat tegengas geven. De Oostende - Keulen van destijds was een van de rotste treinen op het net, ik zit echt niet te hunkeren naar zijn terugkeer. Hij zat met zijn beperkte samenstelling altijd wel ergens verkeerd: ze hoorden gewoon niet thuis in de Belgische ochtend- of avondspits, en ik wil wel eens zien hoe men erin slaagt een beurtregeling op te stellen waarin de korte treinen altijd op de zwakke momenten rijden. En zijn die er eigenlijk nog wel?Shrek schreef:De enige nuttige bijkomende dienst naar Aken is de doortrekking van een IC uit Brussel, al de rest is weggegooid geld. De 13 mag bij mijn weten helemaal niet naar Aken, dus een IC Brussel-Aken via L2 is tot de homologatie van de HLE18 onmogelijk.Steve schreef:Als ze er zo'n sterke wil aanwezig is, wat houdt ze dan tegen om voorlopig een snelle dienst aan te bieden met pakweg HLE 27 of een treinstel? Of beter nog HLE 13, die perfect over HSL 2 kan (even niet zeker ivm HSL 3)?
Het zou mooi zijn, maar ik heb hier een sterke "eerst zien en dan geloven" bij...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: De nieuwe loks reeks 18
Wie zegt dat dat korte treinen gaan zijn. De treinen van nu zijn die niet van toen. Niet vergeten dat het om een andere loc gaat dan toen. De HLE 18 en 16 van toen hadden wat beperkingen die aan de huidige generatie Hle 18 niet toe te schrijven zijn. Dus de enige beperking in lengte zou ontstaan omdat Aachen te korte perrons zou hebben wat ik betwijfel (weet iemand de juiste nuttige lengte van die perrons?).
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: De nieuwe loks reeks 18
Als de IC01 dan via lijn 3 gaat rijden, neem ik aan dat de IC12 dan binnen x aantal jaar ook weekenddiensten gaat rijden via lijn 37 en lijn 49. 




