Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... oden.dhtmlIn het Franse Eckwersheim, dichtbij Straatsburg, is vanmiddag een hogesnelheidstrein ontspoord tijdens een testrit. De trein vatte vuur en verschillende mensen zouden om het leven gekomen zijn, zo meldt Le Parisien.
Volgens eerste berichten zouden 5 mensen omgekomen zijn. Omdat het om een testrit ging, waren er geen passagiers aan boord. De prefectuur maakt ook melding van zeven gewonden. Enkele daarvan werden met helikopters naar het ziekenhuis overgebracht.
Het ongeval met de trein wordt niet gelinkt aan de aanslagen van gisteren in Parijs.
Hogesnelheidstrein ontspoort in Frankrijk
-
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
- Locatie: Aalter
Hogesnelheidstrein ontspoort in Frankrijk
Nu de wereld met vol afschuw en verdriet naar de gebeurtenissen kijkt in Parijs is er een testtrein ontspoort in Eckwersheim... Waarbij er 5 mensen het leven lieten...



Re: Hogesnelheidstrein ontspoort in Frankrijk
Het bestreft stel 744 dat speciale kleuren heeft ter gelegenheid van het testen LGV-EST fase 2 die gepalant staat voor opening april 2016 . Begin deze week reed het stel nog 340 km/h op het traject om binnenkort 360 km/h te bereiken ivm veiligheidsmarge van 20 % op de LGV in te bouwen.
Dit is dus het dodelijkste ongeval met een tgv.
Het verbaast me wel dat de brokstukken zover van de sporen gelegen zijn. In het verleden zijn al tgv's ontspoort tegen 300 per uur zonder dodelijke afloop.
Dit is dus het dodelijkste ongeval met een tgv.
Het verbaast me wel dat de brokstukken zover van de sporen gelegen zijn. In het verleden zijn al tgv's ontspoort tegen 300 per uur zonder dodelijke afloop.
Laatst gewijzigd door kristofvt op 14 nov 2015, 21:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Hogesnelheidstrein ontspoort in Frankrijk
Lijkt mij sterk op overdreven snelheid in en bocht, dan kiepert de trein uit het spoor, is iets anders dan ontsporen....
Wat dat betreft lijkt het op Spanje, alleen stond hier geen betonnen muur, maar lag het spoor op een dijk en verdween een stuk van de trein in het kanaal.
Wat dat betreft lijkt het op Spanje, alleen stond hier geen betonnen muur, maar lag het spoor op een dijk en verdween een stuk van de trein in het kanaal.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Hogesnelheidstrein ontspoort in Frankrijk
http://www.cheminots.net/forum/topic/40 ... ce/?page=1
Op een foto daar is te zien het loopt het spoor daar in een een bocht die de LGV aansluit op het klassieke spoor enkele km verderop. Toegestane snelheid is daar idd een stuk lager dan de 320 km/h.
Hoewel de trein een testtrein was hebben sommige techniekers blijkbaar familie en kinderen meegenomen hoewel dit volgens de SNCF niet toegelaten was.
Een mogelijk gevolg van dit ongeval is dat de openingsdatum van 3 april 2016 mogelijk niet gehaald gaat worden.
Op een foto daar is te zien het loopt het spoor daar in een een bocht die de LGV aansluit op het klassieke spoor enkele km verderop. Toegestane snelheid is daar idd een stuk lager dan de 320 km/h.
Hoewel de trein een testtrein was hebben sommige techniekers blijkbaar familie en kinderen meegenomen hoewel dit volgens de SNCF niet toegelaten was.
Een mogelijk gevolg van dit ongeval is dat de openingsdatum van 3 april 2016 mogelijk niet gehaald gaat worden.
Re: Hogesnelheidstrein ontspoort in Frankrijk
Nu zou ik het van SNCF wel een beetje naïef vinden om de snelheidsbewaking ook af te schakelen op die laatste kilometers voor de aansluiting.
Midden in het tracé zal dat wel moeten, want men moet toch 10 % over-snelheid rijden om te "valideren" ?
Of zou men de beveiliging in de testtrein zelf afschakelen ?
Midden in het tracé zal dat wel moeten, want men moet toch 10 % over-snelheid rijden om te "valideren" ?
Of zou men de beveiliging in de testtrein zelf afschakelen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Hogesnelheidstrein ontspoort in Frankrijk
Het zijn de veiligheden in de trein die men uit zet. In de trein zitten verschillende extra sensoren en computers om alles op te volgen.
Re: Hogesnelheidstrein ontspoort in Frankrijk
Ik bemerk nu ook brandjes aan beide zijden van de brug, die kan ik niet zo snel "verstaan".
Zouden de schijfremmen gloeiend staan en een brandje veroorzaken ?
In de Franse pers maakt men het nu ook bond, de trein zou eerst de brug geraakt hebben en dan pas ontspoort....
Dat kan volgens mij alleen als de motrice al ontspoord was...
Zouden de schijfremmen gloeiend staan en een brandje veroorzaken ?
In de Franse pers maakt men het nu ook bond, de trein zou eerst de brug geraakt hebben en dan pas ontspoort....
Dat kan volgens mij alleen als de motrice al ontspoord was...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34
Re: Hogesnelheidstrein ontspoort in Frankrijk
Bij Drehscheibe-Online (topic) wordt vermoed dat het om brandende transformator-olie gaat.
Re: Hogesnelheidstrein ontspoort in Frankrijk
Dre brandjes komen van de voorste lokomotief die is vol tegen die brugrand gevlogen en volledig verwoest met brand tot gevolg. de achterste locomotief is degene in het het water lag.
Beveiligingssystemen zouden niet volledig afstaan zo zou men nog info krijgen van de TVM. Men is nu nog volop bezig met het onderzoek zo wordt alle data uitgelezen en hoopt men binnen enkele dagen de oorzaak te kennen wat juist de oorzaak is van deze ontsporing.
Beveiligingssystemen zouden niet volledig afstaan zo zou men nog info krijgen van de TVM. Men is nu nog volop bezig met het onderzoek zo wordt alle data uitgelezen en hoopt men binnen enkele dagen de oorzaak te kennen wat juist de oorzaak is van deze ontsporing.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Hogesnelheidstrein ontspoort in Frankrijk
Naargelang de testen worden de ZLIMVIT/ZCOVIT en ZKVB afgezonderd. En dat kan niet in en uitgeschakeld worden tijdens de rit. Soms ook VACMA.Heb duizenden uren test gereden in tunnel en Velim, je moet altijd geconcentreerd blijven en de extremen van de lijn/baanvak respecteren.Daarom ben je nooit alleen als bestuurder maar samen met een chef d'essai en/of een TTA of test track agent.dentheo schreef:Nu zou ik het van SNCF wel een beetje naïef vinden om de snelheidsbewaking ook af te schakelen op die laatste kilometers voor de aansluiting.
Midden in het tracé zal dat wel moeten, want men moet toch 10 % over-snelheid rijden om te "valideren" ?
Of zou men de beveiliging in de testtrein zelf afschakelen ?
Re: Hogesnelheidstrein ontspoort in Frankrijk
http://www.sncf.com/ressources/rapport_ ... e_2015.pdf
volgens een eerste onderzoek zou de trein daar 243 km/h gereden hebben daar waar volgens de test maar 176km/h was toegelaten.
http://www.sncf.com/ressources/shema_des_vitesses.jpg.
De Remming zou volgens deze curve een 10 tal seconden later ingezet zijn dan voorzien. Mogelijk door afleiding van de bestuurder aangezien er meerdere personen in de bestuurderscabine aanwezig waren tijdens de test.
volgens een eerste onderzoek zou de trein daar 243 km/h gereden hebben daar waar volgens de test maar 176km/h was toegelaten.
http://www.sncf.com/ressources/shema_des_vitesses.jpg.
De Remming zou volgens deze curve een 10 tal seconden later ingezet zijn dan voorzien. Mogelijk door afleiding van de bestuurder aangezien er meerdere personen in de bestuurderscabine aanwezig waren tijdens de test.