vraagske

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
frits

vraagske

Bericht door frits »

vraagske: is het verboden over de sporen te lopen (voor over te steken ofzo)? ik bedoel, die vraag is overduidelijk JA, maar als je goed oplet, en fluovestje aandoet...belle spoorwerkers als ze u zouden zien dan de flikken ofzo? En als je naast weggetjes loopt naast de spoorlijn, schrikken de treinen dan niet dan dat je zo'n zelfmoordenaar bent en aan de remmen gaan trekken? zelfs als je 2-3meter naast de rail bent? :s

misschien iemand van jullie ervaring met deze dingen?
Laatst gewijzigd door frits op 12 dec 2007, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Wover

Bericht door Wover »

1. 2m is wat dicht ja, 3m is goed genoeg om foto's enz te nemen...
2. Ik denk dat TB's pas zullen remmen als je echt al bijna of helemaal op de sporen staat hoor, maar niettemin is het met uw leven spelen als je zo dicht bij de sporen komt.
3. De man op de foto is een TBG (TreinBeGeleider) en geen TB (TreinBestuurder)

Groetjes en welkom op het forum
overweg13

Re: vraagske

Bericht door overweg13 »

frits schreef:vraagske: is het verboden over de sporen te lopen (voor over te steken ofzo)? ik bedoel, die vraag is overduidelijk JA, maar als je goed oplet, en fluovestje aandoet...bellen spoorwerkers als ze u zouden zien dan de flikken ofzo? En als je naast weggetjes loopt naast de spoorlijn, ...
Dag,

Ik ben er wel zeker van dat alles wat je voorstelt verboden is: de sporen kruisen waar geen overweg is, of dat nu voorzichtig of niet gebeurt, met of zonder fluovestje... Als je langs het wegje loopt, bevind je je op niet toegelaten spoorwegdomein.
Met vriendelijke groet

overweg13
trainfreak

Re: vraagske

Bericht door trainfreak »

overweg13 schreef:
frits schreef:vraagske: is het verboden over de sporen te lopen (voor over te steken ofzo)? ik bedoel, die vraag is overduidelijk JA, maar als je goed oplet, en fluovestje aandoet...bellen spoorwerkers als ze u zouden zien dan de flikken ofzo? En als je naast weggetjes loopt naast de spoorlijn, ...
Dag,

Ik ben er wel zeker van dat alles wat je voorstelt verboden is: de sporen kruisen waar geen overweg is, of dat nu voorzichtig of niet gebeurt, met of zonder fluovestje... Als je langs het wegje loopt, bevind je je op niet toegelaten spoorwegdomein.
Hij zei naast weggetjes, kan evengoed een 'boerenbaantjen' zijn voor de landbouwers, of de gewone straat.
frits

Bericht door frits »

neen ik bedoel wel degelijk die zandweggetjes vlak naast de rails van 1-2meter breed
Mark7758
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Die zijn ook verboden terrein.
Uw bevindt zich op spoorterrein. Uw mag zich alleen op de normale openbare perrons bevinden. Alles andere is verboden terrein.
Mocht uw op paden, sporen, emplacementen zich bevinden ZONDER geldige reden, papieren en veiligheids middelen kan iedere spoorwegmedewerker de politie inschakelen. Tevens controleert de politie ook zelfstandig de spoorterreinen.
Mocht uw betrapt worden op het betreden van spoorterrein kan de boete oplopen tot 250 Euro. Mocht men uw ook van vandalisme verdenken kan de boete nog veel hoger worden.

Of te wel uw bent gewaarschuwd.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
groentje

Bericht door groentje »

Daar loop je beter niet, inderdaad. Alleen al voor je eigen veiligheid. Ik ga ervanuit dat je geen slechte bedoelingen hebt, maar bekijk het ook eens uit het standpunt van de treinbestuurder. Die ziet opeens iemand lopen naast het spoor. Meestal heeft die persoon niet veel goeds in gedachten. Eens stevig schrikken is dan wellicht het minste dat die tb zal doen...
Bart

Bericht door Bart »

groentje schreef: Eens stevig schrikken is dan wellicht het minste dat die tb zal doen...
Idd dat is zo.
De meeste treinspotters hebben tegenwoordig wel een geel jasje aan, en zwaaien eens, wat al zeer geruststellend is. Maar er zitten daar vedetten tussen die hun eigen leven riskeren voor een foto :shock: .
Heb ooit éénmaal een noodremming gegeven ter hoogte van Oostkamp met een ICT naar Blankenberge. Ik dacht echt dat het een kandidaat zelfmoordenaar was. Die persoon zat met zijn fototoestel gehurkt vlak naast mijn spoor. Voor zo iemand heb ik dan ook geen medelijden, en heb onmiddelijk de dispatching ingelicht om een ploeg ter plaatse te sturen.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Had deze TBG toestemming gegeven voor de foto?
i.v.m. portretrechten :wink:
frits

Bericht door frits »

sncf-sncb schreef:Had deze TBG toestemming gegeven voor de foto?
i.v.m. portretrechten :wink:
ja hoor :wink:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ik heb eigenlijk ook een vraagje dat er mee te maken heeft. Tijdens een fietstochtje van Brugge naar Oostende en terug een week geleden, stopte ik even in Oudenburg om wat treinen te fotograferen.

Nu, niettegenstaande de stopplaats sinds 1994 gesloten is, liggen de perrons er nog steeds, zelfs nog in redelijk goede staat.
Zijn die perrons nu sinds de sluiting ook verboden terrein? Of is dit officieel nog steeds openbaar toegankelijk? Aan de toegang tot het perron stond er alleszins geen bordje met "verboden toegang"! :?
Bert

Bericht door Bert »

Dat zal dan normaal nog spoorwegdomein zijn hé, maar ik denk als ge daar niets verkeerd doet, dat ze u niet zullen lastig vallen. :wink:
260689

Bericht door 260689 »

die perrons zijn zelfs nog toegankelijk dus dat wil zeggen dat dit openbaar is maar een geel fluovestje aandoen daar is zeker geen overbodige luxe
Steven

Bericht door Steven »

stopplaats gesloten = verboden terrein. er moet niet noodzakelijk een bordje hangen dat de toegang verboden is. de regel is eenvoudig al wat spoorweg is en niet opengesteld is voor publiek (vergeten weg te nemen perrons vallen daar dus ook onder) is verboden. anders kan je gaan denken dat vormingen en bundels ook toegelaten zijn (zelden dat er een bordje staat)
Werner

Bericht door Werner »

Het langs het spoor lopen houdt altijd een veiligheidsrisico in: voor uzelf en voor het treinverkeer. Men mag dan ook enkel om dienstredenen langs het spoor lopen. Dit mag alleen met een geel signalisatievestje aan.

Het omgekeerde is echter niet waar: het is niet omdat je een geel vestje aan hebt dat je langs het spoor mag gaan lopen. Stel je voor dat het zou mogen: als fotograaf mag je met een geel vestje overal lopen waar u maar wil: dan loopt binnenkort het hele terrein van Infrabel en NMBS vol met mensen die er niets te zoeken hebben! Een geel vestje geeft u dus geen enkele toelating! Dat is een illusie die onder fotografen is beginnen groeien maar die volledig foutief is.

Een collega van mij liep ooit in een bundel en verder langs het spoor met een fototoestel... hij was aan het foto's nemen VOOR DIENSTREDENEN (opstelling van de spoorstroomkringen). Hij heeft toen bezoek gehad van B-Security om te vragen wat hij daar deed.

Geloof mij, met de hedendaagse plagen van vandalisme, grafitti en koperdiefstal zal deze situatie niet verbeterd zijn. Neem toch gewoon foto's vanop openbaar terrein... er zijn toch veldweggetjes en voetpaden genoeg langs het spoor? Een foto met uw neus op het spoor geeft meestal toch maar een belabberd resultaat.
Plaats reactie