Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur sterft
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur sterft
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster
Is een spijtige zaak. Nadat de bestuurster van de bus iedereen in veiligheid had gebracht, heeft ze blijkbaar nog een poging ondernomen om de bus vooralsnog van de overweg weg te krijgen. Iets wat ze jammer genoeg met haar leven heeft moeten bekopen. Sterkte aan de nabestaanden van die vrouw, en ook sterkte aan de treinbestuurder die zal dat voorval wellicht ook nooit meer kunnen vergeten.
Aan de hand van de foto's en beelden van dit ongeval blijkt dat het ongeval plaats vond in een grote bocht die het spoor daar maakt? Is er iemand hier die de bewuste plaats op de bewuste lijn rijdt? Ik denk als je uit zo'n bocht komt dat je geen schijn van kans maakt?
Aan de hand van de foto's en beelden van dit ongeval blijkt dat het ongeval plaats vond in een grote bocht die het spoor daar maakt? Is er iemand hier die de bewuste plaats op de bewuste lijn rijdt? Ik denk als je uit zo'n bocht komt dat je geen schijn van kans maakt?
Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster
Er zijn weinig plaatsen waar je wel kans maakt met een voertuig op de overweg.Catenist schreef:Aan de hand van de foto's en beelden van dit ongeval blijkt dat het ongeval plaats vond in een grote bocht die het spoor daar maakt? Is er iemand hier die de bewuste plaats op de bewuste lijn rijdt? Ik denk als je uit zo'n bocht komt dat je geen schijn van kans maakt?
De bestuurder had nooit terug naar de bus mogen gaan, ze had meteen 112 moeten bellen (of het noodnummer van securail). De mensen van die alarmcentrales kunnen direct met traffic conctrol in verbinding komen die dan alle treinen tot stilstand laten komen.
Zeer jammerlijk voorval omdat het voor één keer duidelijk om een ongeluk gaat.
Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster
Dat klopt zeker in theorie, helaas heeft men in praktijk op die centrales niet altijd het correcte nummer voorhanden, weet ik uit eigen ervaring.Shrek schreef:ze had meteen 112 moeten bellen (of het noodnummer van securail). De mensen van die alarmcentrales kunnen direct met traffic conctrol in verbinding komen die dan alle treinen tot stilstand laten komen.
Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster
Het spoor maakt daar inderdaad een bocht. Uit de verhalen van de enkele vrienden die op de bus zaten blijkt dat de bus een omleiding deed en dat die omleiding minder geschikt was voor gelede bussen. De omleiding maakt een bocht van 110° net na de overweg. De bus reed rond half twee over de overweg. Tussen dat moment en het moment dat de overweg sluit zitten amper enkele minuten. De trein vertrekt namelijk rond +/-u15 uit het station van Tielt en rijdt een kleine 10 minuten later over de bewuste overweg. De bus rijdt door de omleiding rond +/-u25 over de bewuste overweg. Een samenloop van omstandigheden, een buschauffeur die handelde onder adrenaline en daardoor het leven van haar passagiers heeft gered. Wat ze daarna gedaan heeft zal niemand begrijpen.
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster
Waarschijnlijk is de gelede bus dan in schaar geraakt gok ik aan de hand van bovenstaande tekst . het is niet simpel als je in schaar geraakt om te corrigeren . Als je dan op een overweg in schaar komt staan kan ik me voorstellen dat dan de paniek toe slaat als chauffeur . Mijn medeleven aan de nabestaanden.LRDArdo schreef:Het spoor maakt daar inderdaad een bocht. Uit de verhalen van de enkele vrienden die op de bus zaten blijkt dat de bus een omleiding deed en dat die omleiding minder geschikt was voor gelede bussen. De omleiding maakt een bocht van 110° net na de overweg. De bus reed rond half twee over de overweg. Tussen dat moment en het moment dat de overweg sluit zitten amper enkele minuten. De trein vertrekt namelijk rond +/-u15 uit het station van Tielt en rijdt een kleine 10 minuten later over de bewuste overweg. De bus rijdt door de omleiding rond +/-u25 over de bewuste overweg. Een samenloop van omstandigheden, een buschauffeur die handelde onder adrenaline en daardoor het leven van haar passagiers heeft gered. Wat ze daarna gedaan heeft zal niemand begrijpen.
Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster
Enig idee hoe lang het duurt "in praktijk" ? Minuut of drie ?Shrek schreef:
De bestuurder had nooit terug naar de bus mogen gaan, ze had meteen 112 moeten bellen (of het noodnummer van securail). De mensen van die alarmcentrales kunnen direct met traffic control in verbinding komen die dan alle treinen tot stilstand laten komen.
112 is regionaal, TC Brussel centraal , dan weer regioman van TC, een paar minuten zijn zo voorbij....
Gooit men dan de seinen dicht in beide richtingen voor de ganse lijn ?
Waarschijnlijk moet men dan nummer van overweg meegeven of is straatnaam en gemeente genoeg ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster
TC brussel centraal bestaat niet, het is gewoon TC in brussel (ze zitten nabij het zuidstation trouwens). Die kunnen gewoon een alarm uitzenden, waarbij alle treinen in de regio dat zullen ontvangen. Je zal dan wel meerdere treinen hebben die reageren maar beter dat dan omgekeerd.
Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster
Uit eigen ervaring: eens TC op de hoogte is, is een trein binnen de minuut aan het remmen.dentheo schreef:Enig idee hoe lang het duurt "in praktijk" ? Minuut of drie ?Shrek schreef:
De bestuurder had nooit terug naar de bus mogen gaan, ze had meteen 112 moeten bellen (of het noodnummer van securail). De mensen van die alarmcentrales kunnen direct met traffic control in verbinding komen die dan alle treinen tot stilstand laten komen.
112 is regionaal, TC Brussel centraal , dan weer regioman van TC, een paar minuten zijn zo voorbij....
Gooit men dan de seinen dicht in beide richtingen voor de ganse lijn ?
Waarschijnlijk moet men dan nummer van overweg meegeven of is straatnaam en gemeente genoeg ?
Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster
Een bestuurder begint zijn trein al te remmen bij ontvangst van de alarmtoon, dus nog voor de mondelinge info volgt.
Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster
Geef die lijnregelaar wel nog de tijd om dat alarm te verzenden, hé :p
Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster
Is dat het nummer 0800/30230?Shrek schreef:...ze had meteen 112 moeten bellen (of het noodnummer van securail)...
Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster
inderdaadCipallieter schreef:Is dat het nummer 0800/30230?Shrek schreef:...ze had meteen 112 moeten bellen (of het noodnummer van securail)...
Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster
Indien er een vtg op een overweg staat is het noodnummer TC véél efficienter dan 112 of securail.Shrek schreef:inderdaadCipallieter schreef:Is dat het nummer 0800/30230?Shrek schreef:...ze had meteen 112 moeten bellen (of het noodnummer van securail)...
Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster
Het dichtzetten van seinen in een spoorvak kan niet overal toegepast worden.dentheo schreef:
Gooit men dan de seinen dicht in beide richtingen voor de ganse lijn ?
Waarschijnlijk moet men dan nummer van overweg meegeven of is straatnaam en gemeente genoeg ?
Je haalt hier een zeer goede en snelle manier van ingrijpen aan!
Als u zelf alarm slaat is het nummer van de overweg meegeven een goede zaak.
Of die informatie tot de juiste persoon zal komen (àls die al doorkomt) hangt af van de lengte van de informatieketting en de ervaringen van de mensen die informatie doorgeven.
Zeker doen, kans op slagen is redelijk.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.