ETCS in België
Re: ETCS in België.
Hier betreft het een klassieke lijn, is het in Spanje een HSL of een klassieke lijn waar je over spreekt? Want meestal maakt men daar het onderscheid.
Infrabel maakte dat onderscheid hier niet. Dus vandaar mijn vraag.Steven schreef:Hier betreft het een klassieke lijn, is het in Spanje een HSL of een klassieke lijn waar je over spreekt? Want meestal maakt men daar het onderscheid.
Groetjes,
Rian
Eigenlijk betreft het een zuivere goederencorridor en dus denk ik dat men het over een klassieke spoorlijn heeft.
Ik ben nog eens bij Infrabel zelf gaan kijken en daar blijkt het dan toch om te gaan:Bibke schreef:Eigenlijk betreft het een zuivere goederencorridor en dus denk ik dat men het over een klassieke spoorlijn heeft.
http://www.infrabel.be/nl/pers/antwerpe ... ijn-europa
De pers had dat weggelaten. Alhoewel Infrabel in zijn op-de-borst-klopperij dat wel gemakkelijk maakte met het kopje "Langste ETCS-traject (429 km spoorlijn) in Europa".
Groetjes,
Rian
In het persbericht staat "Antwerpen-Noord tot Mortsel", ik neem aan dat men het hier dan over lijn 12 heeft (via Antwerpen-Oost) en daarlangs verder richting Mechelen.
Valt Antwerpen Centraal hier ook onder of is dat nog een ETCS-vrij gebied? Zo nee, betekent dit dan dat een Thalys nu van Rotterdam tot aan Brussel onder ETCS rijdt/kan rijden?
Valt Antwerpen Centraal hier ook onder of is dat nog een ETCS-vrij gebied? Zo nee, betekent dit dan dat een Thalys nu van Rotterdam tot aan Brussel onder ETCS rijdt/kan rijden?
Antwerpen-Centraal zit nu ook volledig onder ETCS.
Thalys kan niet heel de weg tot Schaarbeek onder ETCS rijden, aangezien het station van Mechelen nog niet onder ETCS ligt.
Thalys kan niet heel de weg tot Schaarbeek onder ETCS rijden, aangezien het station van Mechelen nog niet onder ETCS ligt.
Inderdaad station Mechelen is nog zonder etcs alsook het spoor van iets voor Schaarbeek tot Lembeek heeft enkel tbl1+
Je hebt an sich wel een punt, anderzijds is 429km in België best wel een prestatie.rvdborgt schreef:Alhoewel Infrabel in zijn op-de-borst-klopperij dat wel gemakkelijk maakte met het kopje "Langste ETCS-traject (429 km spoorlijn) in Europa".
AlexNL schreef:In het persbericht staat "Antwerpen-Noord tot Mortsel", ik neem aan dat men het hier dan over lijn 12 heeft (via Antwerpen-Oost) en daarlangs verder richting Mechelen.
De goederenlijn is lijn 27 volgens mij, en die komt niet in Antwerpen Centraal, maar loopt over het ringspoor en bedient het tweede station van Mortsel.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Lijn 12 staat op etcs tot net voorbij halte Noorderdokken. L27A gaat naar het noord en staat (zover ik had begrepen) volledig op etcs.
Lijn 27A om precies te zijn, van Antwerpen-Noord tot de aansluiting met lijn 27 aan Y Liersesteenweg in Mortseldentheo schreef:AlexNL schreef:In het persbericht staat "Antwerpen-Noord tot Mortsel", ik neem aan dat men het hier dan over lijn 12 heeft (via Antwerpen-Oost) en daarlangs verder richting Mechelen.
De goederenlijn is lijn 27 volgens mij, en die komt niet in Antwerpen Centraal, maar loopt over het ringspoor en bedient het tweede station van Mortsel.

Ter info L27 komt toe op de -1 in Antwerpen centraal. Op -2 is dat L25 en op de +1 is het lijn 59/1 en L12
Hoe loopt die corridor dan wel om 429 km te hebben tussen Antwerpen en Athus (858 km als je de dubbele sporen als 2 km telt)? Google Maps geeft (weliswaar langs de weg) 239 km. Er zitten op de corridor wrsch wat omwegen via L53 en L139 en wat kronkels langs de Maas/Lesse (L165/L166/L154; 160 km langs het spoor vs. 140 km langs snelweg) maar dat verklaart de dubbele afstand toch niet? Of is dit inclusief ontdubbelingstrajecten?rvdborgt schreef: De pers had dat weggelaten. Alhoewel Infrabel in zijn op-de-borst-klopperij dat wel gemakkelijk maakte met het kopje "Langste ETCS-traject (429 km spoorlijn) in Europa".
In het persbericht stelt Infrabel dat zulke corridors als voordeel hebben dat een loc met ETCS rechtstreeks van bvb Basel naar Antwerpen kan rijden, zonder dat die alle verschillende nationale veiligheidssystemen aan boord moet hebben. Maar die loc moet dan wel vierspanning zijn (of diesel), en wat bij verstoring van de corridor (werken/ongeval/...)? Daar sta je dan met je trein als je plots over L161 moet ipv L139 en je hebt geen TBL1(+).
Waarschijnlijk heeft men alles geteld. Zowel de route via muizen als via Aarschot.