Tram44 schreef:Overigens ben ik wel eens benieuwd of en wanneer de reistijd op de lijnen 50 en 50a inderdaad 2' korter zullen worden.
Op 1 februari gaan er op lijn 50a 2 minuten af. Gent-Sint-Pieters naar Brussel-Zuid wordt 29 minuten i.p.v. 31 nu. Voor de start van de werkzaamheden was het trouwens 27 min. dus er zit nog steeds extra buffertijd bij - iets anders had ik ook niet verwacht.
Hoe zal lijn 50a ter hoogte van Anderlecht worden gescheiden van de twee buitenste sporen? De capaciteit van de NZ-verbinding blijft toch wat ze is? Of worden er treinen omgeleid via Brussel-West?
sunreezer schreef:Hoe zal lijn 50a ter hoogte van Anderlecht worden gescheiden van de twee buitenste sporen? De capaciteit van de NZ-verbinding blijft toch wat ze is? Of worden er treinen omgeleid via Brussel-West?
L50A zal aangesloten worden op de lage perrons van Brussel-Zuid, L50C zal de huidige bedding gaan gebruiken en dus uitkomen bij de perrons 10-16
Wegens spoorvernieuwingswerken is het mogelijk dat tijdens de piekuren op het traject Denderleeuw/Brussel-Zuid opstopping van het treinverkeer optreedt.
Hierdoor kan de verkeersleiding genoodzaakt zijn om bepaalde treinen om te leiden via lijnen 50/28 (station Jette) met vertragingen van 10 tot 15' minuten als gevolg.
Is dit nu vooruitgang? Het aantal secties op de L50C is bijna met de helft verminderd ten opzichte van de L50A waardoor men het in de ochtendspits niet meer trekt en men moet gaan omleiden via L50 en L28. Dat zorgt voor een resem vertragingen die dan weer andere vertragingen veroorzaken in de Brusselse stations
Omdat de bedding zich nog moet zetten, wordt er momenteel trager gereden dan wat straks mogelijk is, maar de refertesnelheid gaat dacht ik straks wel omhoog, waarvoor je langere secties nodig hebt.
groentje schreef:Omdat de bedding zich nog moet zetten, wordt er momenteel trager gereden dan wat straks mogelijk is, maar de refertesnelheid gaat dacht ik straks wel omhoog, waarvoor je langere secties nodig hebt.
En zal het dan wél lukken tijdens de spits? Zijn daar berekeningen van gemaakt? Je hebt nu eenmaal minder secties.
Was het trouwens niet beter geweest te wachten met de indienstname of kan zo een bedding zich pas zetten wanneer ze wordt belast?
De bedding zet zich het beste als ze in gebruik is, dus hoe meer treinen er over gaan hoe meer de bedding echt op haar plaats zal zitten. Ook met L36(N) hebben ze dat in het begin gedaan om dan in een paar fases de snelheid te verhogen.
groentje schreef:Omdat de bedding zich nog moet zetten, wordt er momenteel trager gereden dan wat straks mogelijk is
Dat kan kloppen, maar de impact lijkt me zeer beperkt. De treinen doen er nu 28 tot 29 minuten over tussen Gent en Brussel-Zuid. Een paar weken geleden was dat ca. 1 minuut minder. En dat lijkt me allemaal geen probleeem, aangezien er in de dienstregeling 31 min. staat. Of zijn de blokken nu zoveel langer geworden dat de opvolgtijd uit de dienstregeling niet kan worden aangehouden?
Asterix schreef:En zal het dan wél lukken tijdens de spits? Zijn daar berekeningen van gemaakt? Je hebt nu eenmaal minder secties.
Was het trouwens niet beter geweest te wachten met de indienstname of kan zo een bedding zich pas zetten wanneer ze wordt belast?
Uiteraard is dat allemaal tot in detail berekend. Of dacht jij echt dat ze uit de losse pols maar wat seinpalen neergooien?
Grotere secties laten een hogere snelheid toe. Dus de tijd om aan een hogere snelheid een grote sectie te doorlopen moet zowat gelijk zijn om aan een lagere snelheid een kortere sectie te doorlopen.
Asterix schreef:
Maar het blijft toch een feit dat je doorstroming met bijna de helft minder secties moeilijker gaat blijven op drukke momenten?
Dat hangt af van de snelheid van de treinen. Ik ben geen specialist in al die berekeningen, maar in een paper die ik ook eens heb zien passeren was er voor elke seinafstand een ideale snelheid. Zowel bij een lagere snelheid als een hogere snelheid neemt de tussentijd tussen 2 treinen parabolisch toe.