Dat blijft bij de bestuurder. Maar ETCS level 2 zal dat wel een stuk efficiënter maken, dan krijgt de bestuurder immers onmiddellijk de info wanneer een reisweg wordt aangelegd, waardoor hij minder lang zal moeten remmen.t-town schreef:Is er binnen etcs (of de implementatie in de Belgische treinen) ook intelligent snelheidsbeheer voorzien? Ik doel dan op bijvoorbeeld: afhankelijk van hoeveel blokken er vrij zijn en de snelheid van de volgende trein een bepaalde snelheid aan te geven zodat vlotjes doorgereden kan worden. Of is dit nog steeds iets dat de bestuurder zelf volledig moet inschatten?
ETCS in België
Re: ETCS in België.
Re: ETCS in België.
Alleszins niet in de huidige implementatie. Overigens krijg je in ETCS level 1 hier toch meestal maar twee of drie blokken verder te zien, ook al staan de seinen al een heel eind verder open en is eerder het visueel de seinen in het oog houden een betere aanduiding dat er iets voor je rijdt.t-town schreef:Is er binnen etcs (of de implementatie in de Belgische treinen) ook intelligent snelheidsbeheer voorzien? Ik doel dan op bijvoorbeeld: afhankelijk van hoeveel blokken er vrij zijn en de snelheid van de volgende trein een bepaalde snelheid aan te geven zodat vlotjes doorgereden kan worden. Of is dit nog steeds iets dat de bestuurder zelf volledig moet inschatten?
Maar voor het inschatten tegen welke snelheid je rustig kan blijven rijden zonder continu optrekken en afremmen, dat is ervaring en ook vaak geluk hebben voor de bestuurder. Het hangt ook van geval tot geval af of een bestuurder daar rekening mee gaat houden of niet. Al denk ik bij mezelf te zien dat ik er wel iets minder mee rekening hou dan als ik op TBL1+ aan het rijden ben, aangezien de sectie tussen het sein dat twee geel staat en het rood sein gewoon vlotter gaat onder ETCS en je het rood sein onder ETCS ook beter gewaarschuwd wordt op de positie van dat rood sein, terwijl je onder TBL1+ vaak kilometers tegen een slakkengangetje zit te rijden wat mijns inziens een stuk gevaarlijker is voor aandacht afleiden. Onder TBL1+ ga ik altijd proberen om twee geel te vermijden door op voorhand de snelheid al aan te passen.
Re: ETCS in België.
De enige toepassing van dat soort snelheidssturing via ETCS zit volgens mij op een hoger niveau...soort optimalisering van epb.t-town schreef:Is er binnen etcs (of de implementatie in de Belgische treinen) ook intelligent snelheidsbeheer voorzien? Ik doel dan op bijvoorbeeld: afhankelijk van hoeveel blokken er vrij zijn en de snelheid van de volgende trein een bepaalde snelheid aan te geven zodat vlotjes doorgereden kan worden. Of is dit nog steeds iets dat de bestuurder zelf volledig moet inschatten?
De trein kan dat zelf niet omdat hij niet ziet wat er op kruisende rijwegen gebeurt.
Ik denk niet dat er al iest soortgelijks besteld is voor Belgie.
Zelfs de aanbesteding in UK, voor een proefproject, is nu volgens mij uitgesteld.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: ETCS in België.
Ik realiseer me nu ineens dat ik van "RouteLint" (bij NS) al tijden niets meer gehoord heb. Dat systeem beoogde o.a. uitgebreidere informatie te geven van wat er vóór je trein (maar buiten je eigen waarneming) zoal gebeurt. Is dat niet geworden wat ze er van gehoopt hadden?
Re: ETCS in België.
Ik hoor geen enkele NS collega over spreken maar als ik er aan denk zal ik er eens achter vragen.
Re: ETCS in België.
Het is hier nog niet vermeld, maar sinds ongeveer een maand is er in België een treinverbinding die volledig in ETCS rijdt. De bestuurder heeft dus geen last meer van transities naar laterale seinen en de trein is de hele rit beschermd 

Re: ETCS in België.
Leuven-Ottignies dan zeker? Zijn alle sporen in beide stations uitgerust?
In principe (buiten de werkzaamheden) hoort die verbinding natuurlijk wel door te rijden naar LLN en daar is nog geen spoor van ETCS.
In principe (buiten de werkzaamheden) hoort die verbinding natuurlijk wel door te rijden naar LLN en daar is nog geen spoor van ETCS.

Re: ETCS in België.
Steve schreef:Leuven-Ottignies dan zeker? Zijn alle sporen in beide stations uitgerust?
In principe (buiten de werkzaamheden) hoort die verbinding natuurlijk wel door te rijden naar LLN en daar is nog geen spoor van ETCS.
Re: ETCS in België.
Volgens mij is er iets verkeerd gegaan bij je antwoord, ik zie enkel de quote maar geen eigen bericht...
Re: ETCS in België.
Neen die is het niet, zowel in leuven als in ottignies ligt nog niet overal etcs.Steve schreef:Leuven-Ottignies dan zeker? Zijn alle sporen in beide stations uitgerust?
In principe (buiten de werkzaamheden) hoort die verbinding natuurlijk wel door te rijden naar LLN en daar is nog geen spoor van ETCS.
Trouwens: in LLN kan je al wel sporen vinden van ETCS, het is gewoon nog niet in dienst

Re: ETCS in België.
Vraagje: als een trein vanaf de Nederlandse grens naar Antwerpen rijdt onder ETCS Level 2, moet deze dan nog ergens onderweg iets doen, bijvoorbeeld van RBC omschakelen?
Re: ETCS in België.
Dat gaat allemaal volledig automatisch. Zelfs de omschakeling naar level 1 in Luchtbal verloopt zonder dat de bestuurder ook maar één handeling moet doen.AlexNL schreef:Vraagje: als een trein vanaf de Nederlandse grens naar Antwerpen rijdt onder ETCS Level 2, moet deze dan nog ergens onderweg iets doen, bijvoorbeeld van RBC omschakelen?
Re: ETCS in België.
Ook Infrabel zelf laat het gemakkelijkheidshalve weg in hun tv-bijdragenShrek schreef:Ons persbericht had het specifiek over level 1, dat heeft de pers weggelaten.rvdborgt schreef:
Zijn er in Spanje geen langere trajecten met ETCS?
Groetjes,
Rian
