Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20611
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Bericht door Steven » 03 feb 2016, 12:22

SW9 = software versie 9. Momenteel hebben de traxx in België sw7c1 of sw7c2 zitten al naargelang ze reizigers of goederen slepen. Ik vermoed dat met sw9 ook etcs rijden in België eindelijk mogelijk zal zijn.


Kevin1144
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 jan 2009, 18:29

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Bericht door Kevin1144 » 03 feb 2016, 16:04

Steven schreef:SW9 = software versie 9. Momenteel hebben de traxx in België sw7c1 of sw7c2 zitten al naargelang ze reizigers of goederen slepen. Ik vermoed dat met sw9 ook etcs rijden in België eindelijk mogelijk zal zijn.
Inderdaad.
En STM TBL

Davy
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Bericht door Davy » 31 mar 2016, 08:39

Nederland neemt nu trouwens afscheid van de Mat'64: officieel vanaf 4 April gaan ze voorgoed aan de kant maar de kans is groot dat gisteren al hun laatste rit was.

MaartendeJ
Berichten: 384
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Bericht door MaartendeJ » 02 dec 2019, 19:55

*kick*
Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
SNG stroomt reeds in, het 87ste treinstel is reeds aangekomen in Amsterdam. Inmiddels rijden de treinseries Haarlem-Den Haag (Leiden-Hoorn Kersenboogerd, Utrecht-Zwolle (helft van de treinen), Zwolle-Groningen (op 1 compositie na), Assen-Groningen en Meppel-Zwolle (op 1 compositie na) met SNG.
Per december gaan ze ook instromen tussen Den Haag-Amsterdam Centraal-Lelystad-Zwolle, en rijden ook de ander helft van de treinen tussen Zwolle en Utrecht met SNG, mede mogelijk door extra spitstreinen Harderwijk-Amersfoort (ook met SNG).

DDM1 en DDAR
De oude onverbouwde dubbeldekkers gaan per 15 december 2019 terzijde. Het DDM1 (lok met vier rijtuigen, rode bankjes) rijden nog de spitstreinen Haarlem-Alkmaar en Amsterdam C-Enkhuizen (verdichtingstreinen). Tussen Haarlem en Alkmaar komt DDZ(de verbouwde dubbeldekkers met motorwagen) te rijden, tussen Amsterdam en Enkhuizen VIRM. Het DDAR (lok met rijtuigen, groene bankjes) rijdt nog alleen tussen Apeldoorn-Almelo(spits:Enschede). Het wordt hier vervangen door SGM per 15 december 2019.
De eerste stammen (reserve) staan reeds terzijde en er wordt geen onderhoud meer gepleegd: bij defecten gaat het terzijde.

SGM
De eerste treinstellen SGM gaan ook terzijde, volgens planning 11 SGM-II en vier SGM-III per 15 december 2019. Geleidelijk gaan tot december 2020 nog 7 SGM-II en 31 SGM-III terzijde.

Het oudere materieel kan terzijde door de instroom van SNG. Het materieel dat direct wordt vervangen stond een jaar reserve om in te springen bij problemen met SNG: dat heeft men geleerd na de massale uitval van SLT in de eerste jaren. Na een jaar is dat niet meer nodig en kan door te schuiven met materieel SGM, DDAR en DDM terzijde gezet worden.

Bron: Somda.nl

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 4768
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01
Locatie: Kapellen

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Bericht door Adler » 02 dec 2019, 21:17

Ik heb ergens gelezen dat men stilaan aan de grens komt van de belasting met wat mogelijk is met 1,5 kV en dat er plannen zijn om over te schakelen naar 3 kV.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4190
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Bericht door Steve » 02 dec 2019, 21:52

Dan zijn ze alvast zeer slecht op weg met alle nieuwe sprinters waar hierboven over gesproken wordt: geen enkel van de nieuwe reeksen (SLT, Flirt en SNG), in totaal bijna 400 treinstellen (!), ondersteunt 3 kV. Idem voor de aankomende ICNG, met uitzondering van een handjevol stellen dat op de Benelux ingezet zou worden, en dan natuurlijk al het andere materieel waar een ombouw nog complexer zou zijn. Ik zie het niet meteen gebeuren, en indien wel is het oliedom om daar op geen enkele manier rekening mee te hebben gehouden bij die miljardenbestellingen.

Plaats reactie