Is het bij een elektrische locomotief of een elektrisch motorstel belangrijk op welke manier een pantograaf open staat (omhoog staat) tegen de rijdraad? Ik bedoel daarmee in functie van de rijrichting mee < of tegen > en waarom dat dan eventueel belangrijk is. Ook als er meerdere pantografen omhoog staan over de volledige lengte van de treincombinatie? Vroeger zag men veel panto's in ruitvorm, die ziet men niet zoveel meer meen ik, die konden maar op één manier tegen de rijdraad gebracht worden. Wat is dan het verschil tussen de "halve" en de volledig ruitvormige dan?
Alvast dank voor jullie toelichtingen.
Pantograaf
Re: Pantograaf
De oude stroomafnemers (model faively) hadden een beperking tot 130 km/u
De nieuwere modellen (waaronder de veel voorkomende acec) kunnen hogere snelheden aan. De richting waarin hij staat is iets minder van belang want zoals je zelf kan zien zijn er zowel die in de ene of andere richting staan. Want als die stroomafnemers op het ene moment < staan dan komen ze bij de terugrit automatisch > te staan.
De nieuwere modellen (waaronder de veel voorkomende acec) kunnen hogere snelheden aan. De richting waarin hij staat is iets minder van belang want zoals je zelf kan zien zijn er zowel die in de ene of andere richting staan. Want als die stroomafnemers op het ene moment < staan dan komen ze bij de terugrit automatisch > te staan.
Re: Pantograaf
Er is wel een beperking als 2 locomotieven tegen elkaar hangen of met minder dan 3 rijtuigen ertussen en de panto's gelicht natuurlijk, dan mag er maar 130 km/h gereden worden.Catenist schreef:Is het bij een elektrische locomotief of een elektrisch motorstel belangrijk op welke manier een pantograaf open staat (omhoog staat) tegen de rijdraad? Ik bedoel daarmee in functie van de rijrichting mee < of tegen > en waarom dat dan eventueel belangrijk is. Ook als er meerdere pantografen omhoog staan over de volledige lengte van de treincombinatie? Vroeger zag men veel panto's in ruitvorm, die ziet men niet zoveel meer meen ik, die konden maar op één manier tegen de rijdraad gebracht worden. Wat is dan het verschil tussen de "halve" en de volledig ruitvormige dan?
Alvast dank voor jullie toelichtingen.
Steven, de oude stroomafnemers in ruit zijn de ACEC versies, en vice versa.Steven schreef:De oude stroomafnemers (model faively) hadden een beperking tot 130 km/u
De nieuwere modellen (waaronder de veel voorkomende acec) kunnen hogere snelheden aan. De richting waarin hij staat is iets minder van belang want zoals je zelf kan zien zijn er zowel die in de ene of andere richting staan. Want als die stroomafnemers op het ene moment < staan dan komen ze bij de terugrit automatisch > te staan.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Pantograaf
oeps ja effe de twee door elkaar gehaald.
die snelheidsbeperking tot 130 km/u heeft te maken met de opwaartse krachten indien twee stroomafnemers op korte afstand van elkaar tegen de bovenleiding duwen (om even aan te vullen).

die snelheidsbeperking tot 130 km/u heeft te maken met de opwaartse krachten indien twee stroomafnemers op korte afstand van elkaar tegen de bovenleiding duwen (om even aan te vullen).
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Pantograaf
Maar waarom , dit kan ook de vraag zijn?
De bedoeling van dit alles is om de goede werking van de stroomafnemer te bevorderen, ttz een goede stroomafname en zo weinig mogelijk geluidshinder, vibraties,en vonken.
Dus het ACEC type of de ruitvormige hadden als naadeel dat bij hoger snelheden de stroomafnemer ietsje "bleef hangen" tov van de snelheid van de trein, en dit door de luchtweerstand en de(te kleine) kracht die de zuigers teweegbrachten om de terugroepveren te overwinnen. Dus door de snelheid>130km/h werd hij teveel naar achteren gedrukt en zodanig verloor hij het goede kontakt met de rijdraad, dit veroorzaakte vonken. De vonken zijn dan weer oorzaak van beschadeging en zwakke punten in de bovenleiding.Die vonken veroorzaken een zeker probleem met de EMC of eletromagnetische comptabiliteit , die op zijn beurt storingen kan veroorzaken voor bv hete GSM-R netwerk.
bij aaneengekoppelde locs zullen de vibraties opgewekt in de rijdraad ook de tweede panto laten loskomen van de rijdraad.
Daar er een compromis moet gevonden worden in de krachten voor de panto te doen lichten, om hem omhoog te houden , maar net niet te veel om de druk op de ridraad te beperken binnen een aanvaardbare norm.
Dit alles is verbeterd door het type Faivley of eenarmige stroomafnemer.
De bedoeling van dit alles is om de goede werking van de stroomafnemer te bevorderen, ttz een goede stroomafname en zo weinig mogelijk geluidshinder, vibraties,en vonken.
Dus het ACEC type of de ruitvormige hadden als naadeel dat bij hoger snelheden de stroomafnemer ietsje "bleef hangen" tov van de snelheid van de trein, en dit door de luchtweerstand en de(te kleine) kracht die de zuigers teweegbrachten om de terugroepveren te overwinnen. Dus door de snelheid>130km/h werd hij teveel naar achteren gedrukt en zodanig verloor hij het goede kontakt met de rijdraad, dit veroorzaakte vonken. De vonken zijn dan weer oorzaak van beschadeging en zwakke punten in de bovenleiding.Die vonken veroorzaken een zeker probleem met de EMC of eletromagnetische comptabiliteit , die op zijn beurt storingen kan veroorzaken voor bv hete GSM-R netwerk.
bij aaneengekoppelde locs zullen de vibraties opgewekt in de rijdraad ook de tweede panto laten loskomen van de rijdraad.
Daar er een compromis moet gevonden worden in de krachten voor de panto te doen lichten, om hem omhoog te houden , maar net niet te veel om de druk op de ridraad te beperken binnen een aanvaardbare norm.
Dit alles is verbeterd door het type Faivley of eenarmige stroomafnemer.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34
Re: Pantograaf
In Duitsland rijdt de Baureihe 111 deels met tweebeensstroomafnemers en die locs zijn toegelaten tot honderdzestig kilometer per uur. Hoe zit dit dan?
Re: Pantograaf
In Duitsland gebruiken ze een hogere bovenleidingsspanning waardoor er minder druk op de panto moet staan. Dat maakt het geheel een beetje stabieler.Commendatore schreef:In Duitsland rijdt de Baureihe 111 deels met tweebeensstroomafnemers en die locs zijn toegelaten tot honderdzestig kilometer per uur. Hoe zit dit dan?
Re: Pantograaf
Met spanning bedoel je trek, veronderstel ik.Shrek schreef:In Duitsland gebruiken ze een hogere bovenleidingsspanning waardoor er minder druk op de panto moet staan. Dat maakt het geheel een beetje stabieler.Commendatore schreef:In Duitsland rijdt de Baureihe 111 deels met tweebeensstroomafnemers en die locs zijn toegelaten tot honderdzestig kilometer per uur. Hoe zit dit dan?