Ik plan binnenkort een trip naar Poznan, Polen en overweeg om de EN Jan Kiepura te nemen. Iemand ervaringen met die trein?
Zowel positieve als negatieve commentaar zijn welkom.

Vriendelijke groeten
Wat daar nu eigenlijk de bedoeling van was, weet ik niet, maar dat heeft er deels mee te maken dat als de trein van de SFS uit Hannover komt deze nog uit 2 delen bestaat. Het ene deel moet naar Praag en dat wil zeggen: naar Dresden en dus enkel de mogelijkheid via Südkreuz. Het gedeelte naar Warschau werd in dit station afgekoppeld en zou dan via een stuk van de Außenring zo meteen richting Frankfurt(Oder) kunnen rijden. Maar blijkbaar was er nog een dienststop in Potsdam Hbf, en daar geraakt men (zonder kop maken) alleen op die manier als op de kaart is aangeduid.wattman schreef:Wat is eigenlijk de gedachte achter die rondrit in Berlijn?
Toch wel, maar hij heeft er geen commerciële halte.spoetnik schreef:ik denk dat deze niet meer via Berlijn gaat
trainlovertje schreef:Wat daar nu eigenlijk de bedoeling van was, weet ik niet, maar dat heeft er deels mee te maken dat als de trein van de SFS uit Hannover komt deze nog uit 2 delen bestaat. Het ene deel moet naar Praag en dat wil zeggen: naar Dresden en dus enkel de mogelijkheid via Südkreuz. Het gedeelte naar Warschau werd in dit station afgekoppeld en zou dan via een stuk van de Außenring zo meteen richting Frankfurt(Oder) kunnen rijden. Maar blijkbaar was er nog een dienststop in Potsdam Hbf, en daar geraakt men (zonder kop maken) alleen op die manier als op de kaart is aangeduid.wattman schreef:Wat is eigenlijk de gedachte achter die rondrit in Berlijn?
Tegenwoordig is het simpel en komt die trein niet van de SFS, maar uit Brandenburg(Havel) en wordt hij gesplitst in Berlin Wannsee, waarna beide delen gewoon rechtstreeks hun eigen weg kunnen verder zetten. Waarom dat toen niet op de huidige manier gedaan werd, weet ik niet.
Dat van die EC was mij onduidelijk. Je spreekt toch over de situatie vóór december 2015?i11 schreef:EN447 Jan Kiepura (Oberhausen-Berlin-Warszawa) rijdt samen met CNL457 Phoenix (Oberhausen-Berlin-Praha) naar Berlin-Hbf (tief).
In Berlin-Hbf (tief) wordt gesplitst. De CNL457 gaat inderdaad verder via het Elbe dal richting Praha.
De EN447 gaat dan alleen op weg richting Berlin-Wannsee om EC41 Berlin-Warszawa (de eerste EC van de dag op dat traject) op te halen en daarom begint hij in tegenwijzerzin over de Aussenring te rijden.
Na de combinatie aan de Wannsee gaat het geheel via Gesundbrunnen en Berlin-Lichtenberg richting Warszawa.
Ik heb gereisd in nacht van 14 op 15 augustus 2015, dus vóór de dienstregelwissel van december 2015.trainlovertje schreef:Dat van die EC was mij onduidelijk. Je spreekt toch over de situatie vóór december 2015?i11 schreef:EN447 Jan Kiepura (Oberhausen-Berlin-Warszawa) rijdt samen met CNL457 Phoenix (Oberhausen-Berlin-Praha) naar Berlin-Hbf (tief).
In Berlin-Hbf (tief) wordt gesplitst. De CNL457 gaat inderdaad verder via het Elbe dal richting Praha.
De EN447 gaat dan alleen op weg richting Berlin-Wannsee om EC41 Berlin-Warszawa (de eerste EC van de dag op dat traject) op te halen en daarom begint hij in tegenwijzerzin over de Aussenring te rijden.
Na de combinatie aan de Wannsee gaat het geheel via Gesundbrunnen en Berlin-Lichtenberg richting Warszawa.
Jij neemt steeds een enkeltje? Verder beaam ik het helemaal: het is een aangename manier van reizen en voor minder dan zo'n slaapwagen doe ik het liever niet.groentje schreef:Stiptheid is behoorlijk, maar uiteraard is het nooit een goed idee om je vervolgreis te plannen.
Ik heb me niet erg duidelijk uitgedrukt, ik bedoel dat je best niet teveel erop rekent perfect op tijd te zullen zijn, en een aansluiting van minder dan 10' probleemloos zal halen. En ik ben spoorwegman, ik reis meestal met FIP-biljetten, slechts de reservering moet ik dan nog betalen. En aangezien slechts zeer weinig Poolse treinen te reserveren zijn vanuit België, maar reservatie wel verplicht is voor zowat alle langereafstandstreinen...kika schreef:Jij neemt steeds een enkeltje? Verder beaam ik het helemaal: het is een aangename manier van reizen en voor minder dan zo'n slaapwagen doe ik het liever niet.groentje schreef:Stiptheid is behoorlijk, maar uiteraard is het nooit een goed idee om je vervolgreis te plannen.