bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?
bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?
Onlangs zag ik hetvolgende in Gontrode (L.122):
trein richting Zottegem was in aantocht & overweg reeds gesloten.
Het sein van spoor in tegenspoorrichting stond echter dubbel geel knipperend. Pas nadat de aankomende trein gepasseerd was, werd het sein knipperend rood. Ik zou verwachten als er een trein in de sectie zit die door het sein bewaakt wordt, dat er voor een trein op tegenspoor knipperend rood is, zodat een trein die onverhoopt op weg is naar een botsing, toch nog kan tegengehouden wordt.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Kan iemand dat toelichten?
trein richting Zottegem was in aantocht & overweg reeds gesloten.
Het sein van spoor in tegenspoorrichting stond echter dubbel geel knipperend. Pas nadat de aankomende trein gepasseerd was, werd het sein knipperend rood. Ik zou verwachten als er een trein in de sectie zit die door het sein bewaakt wordt, dat er voor een trein op tegenspoor knipperend rood is, zodat een trein die onverhoopt op weg is naar een botsing, toch nog kan tegengehouden wordt.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Kan iemand dat toelichten?
Laatst gewijzigd door rdv op 10 feb 2016, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?
Dat zie je tegenwoordig meer. Dus ook op andere lijnen.
Ik ben ook nieuwsgierig naar de uitleg daarvoor.
Ik ben ook nieuwsgierig naar de uitleg daarvoor.
Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?
Het is mij helemaal niet duidelijk. In Gontrode staat geen enkel sein dat rood kan geven - het dichstbijzijnde is bijna 2km verder. Ik kan totaal niet volgen wat je bedoelt.rdv schreef:Onlangs zag ik hetvolgende in Gontrode (L.122):
trein richting Zottegem was in aantocht & overweg reeds gesloten.
Het sein van spoor in tegenspoorrichting stond echter dubbel geel knipperend. Pas nadat de aankomende trein gepasseerd was, werd het sein knipperend rood. Ik zou verwachten als er een trein in de sectie zit die door het sein bewaakt wordt, dat er voor een trein op tegenspoor knipperend rood is, zodat een trein die onverhoopt op weg is naar een botsing, toch nog kan tegengehouden wordt.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Kan iemand dat toelichten?
Heb je een foto van het sein? Kan je het op google maps aanduiden?
Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?
Als ik de lijnfiches bekijk dan is het enige tegenspoorsein in Gontrode een verwittigingssein, dat bijgevolg dus geen rood kán geven. Verwittigingsseinen geven enkel weer of het volgende stopsein open staat, maar zeggen niks over het spoor tussen verwittingssein en stopsein. Dat dat twee geel staat als er een trein staat is dus heel normaal. Dat een verwittigingssein rood staat, dat is anderzijds dan wel erg straf, want daar zit niet eens een rood licht in 

Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?
Ik begin nu te twijfelen aan dat rood (
), maar ik vond het alleszins vreemd dat er een trein in aantocht was en de tegenrichting toch dubbel geel geeft.
Hoe kan je het verschil zien tussen een gewoon sein en een verwittigingssein?

Hoe kan je het verschil zien tussen een gewoon sein en een verwittigingssein?
Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?
Er hangt een rond geel bordje onder een verwittigingssein.rdv schreef:Ik begin nu te twijfelen aan dat rood (), maar ik vond het alleszins vreemd dat er een trein in aantocht was en de tegenrichting toch dubbel geel geeft.
Hoe kan je het verschil zien tussen een gewoon sein en een verwittigingssein?
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?
verwittigingssein: kemerkplaat is rond met zwarte aanduidingen op gele achtergrond . Indien op tegenspor zijn er 4 diagonale zwarte streepjes bij.rdv schreef:Ik begin nu te twijfelen aan dat rood (), maar ik vond het alleszins vreemd dat er een trein in aantocht was en de tegenrichting toch dubbel geel geeft.
Hoe kan je het verschil zien tussen een gewoon sein en een verwittigingssein?
stopsein : rechthoekige plaat met zwarte aanduiidingen op witte achtergrond. Indien op tegenspor zijn er 4 diagonale zwarte streepjes bij.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?
De naam "hoezo uitzicht" van deze afbeelding stond er al langer bij, omdat ik hem ook gebruik om voor buitenstaanders het beperkte uitzicht over de lange machinekamer te verduidelijken. Als je op de afbeelding het gezicht van de TB zoekt, dan zie je alleen de ophangogen op de hoeken van de uit drie delen bestaande motorkap die dienen om in de TW de motorkapdelen eraf te lichten ...nighttrain schreef: verwittigingssein: kemerkplaat is rond met zwarte aanduidingen op gele achtergrond . Indien op tegenspoor zijn er 4 diagonale zwarte streepjes bij.
Merk op dat een rode lamp inderdaad ontbreekt in zo'n verwittigingssein!
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?
dan had je nog geluk want de schouw stond uit het midden , dus naar links .Bordensteker schreef:De naam "hoezo uitzicht" van deze afbeelding stond er al langer bij, omdat ik hem ook gebruik om voor buitenstaanders het beperkte uitzicht over de lange machinekamer te verduidelijken. Als je op de afbeelding het gezicht van de TB zoekt, dan zie je alleen de ophangogen op de hoeken van de uit drie delen bestaande motorkap die dienen om in de TW de motorkapdelen eraf te lichten ...nighttrain schreef: verwittigingssein: kemerkplaat is rond met zwarte aanduidingen op gele achtergrond . Indien op tegenspoor zijn er 4 diagonale zwarte streepjes bij.
Merk op dat een rode lamp inderdaad ontbreekt in zo'n verwittigingssein!
Bij de DE 64 staat hij centraal.
Maar nog veel beter dan de oude 84/85 en 72 reeksen van de NMBS. dat was pas miserie om in de haven van Antwerpen met rond te rijden.
gegroet bordensteker
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?
Dag nighttrain!
Die 84/85 en 72, daar heb ik niet meer mee kunnen rijden.
Maar van de 74 en 82 weet ik nog wel het gemak van snel van de ene naar de andere kant over kunnen stappen zonder de tractie te hoeven onderbreken.
Als je dat op een 77 probeert merk je meteen dat niet alle veranderingen een verbetering zijn.
De afbeelding toont met die langs het verwittigingssein rijdende trein wel mooi wat de aanleiding van de vraag was hè?
Die 84/85 en 72, daar heb ik niet meer mee kunnen rijden.
Maar van de 74 en 82 weet ik nog wel het gemak van snel van de ene naar de andere kant over kunnen stappen zonder de tractie te hoeven onderbreken.
Als je dat op een 77 probeert merk je meteen dat niet alle veranderingen een verbetering zijn.
De afbeelding toont met die langs het verwittigingssein rijdende trein wel mooi wat de aanleiding van de vraag was hè?
Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?
Het is idd een verwittigingssein, weer iets bijgeleerd, dank aan iedereen!
Blijft toch een raar zicht: een trein zien komen van achter een dubbelgeel (maar het is niet onlogisch).
Blijft toch een raar zicht: een trein zien komen van achter een dubbelgeel (maar het is niet onlogisch).
Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?
Het verwittigingssein kan zelfs groen zijn. Als het verwittigd voor een permissief sein, en de afwaartse sectie is niet bezet, dan zal het verwittigingssein groen staan. Op enkele plaatsen op L59 op tegenspoor kan je dit zien.rdv schreef:Het is idd een verwittigingssein, weer iets bijgeleerd, dank aan iedereen!
Blijft toch een raar zicht: een trein zien komen van achter een dubbelgeel (maar het is niet onlogisch).
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: bezette sectie - dubbel geel op tegenspoor?
Op sommige lijnen worden alle (stop)seinen van de niet-ingestelde rijrichting echter voortdurend op rood gezet (en dan geldt dat eventuele zuivere “onafhankelijke” verwittigingsseinen dus op Twee Geel staan). Dat zie je bijvoorbeeld op de in de middenberm van de Antwerpse A12 Havenweg enkelsporig aangelegde (maar alvast toekomstbestendig als een soort half dubbelspoor beseinde) L 11 tussen de Vertakking Stabroek en de Combinant terminal en BASF. Daar kun je aan de seinen zien welke rijrichting op dat moment ingesteld is (waarschijnlijk die van de laatste trein die er gepasseerd is). Want er staat altijd één richting volledig op rood, en in de andere richting staan de zogeheten “niet-beheerde” seinen op groen tenzij er net een trein gepasseerd is (of Twee Geel indien dat sein tevens verwittigt voor een beheerd sein erachter).