Blauwe Benelux overleeft
Re: Blauwe Benelux overleeft
Ik geloof niet dat het hgbtf een ideaal platform is om te discussiëren wie het meeste weet of het beste weet.
Dit moeten wij samen doen met een pilsje/pintje in de hand naast of in het stel na er een dag aan gewerkt te hebben. Dan kunnen anderen meelachen.
Maar om dat goed te kunnen doen is er behoefte aan Belgische kennis en samenwerking.
Dus mijn oorspronkelijke vraag blijft staan.
Jouw vraag parkeer ik daarom even tot een later, nuttiger, moment.
Groet,
Jeroen
Dit moeten wij samen doen met een pilsje/pintje in de hand naast of in het stel na er een dag aan gewerkt te hebben. Dan kunnen anderen meelachen.
Maar om dat goed te kunnen doen is er behoefte aan Belgische kennis en samenwerking.
Dus mijn oorspronkelijke vraag blijft staan.
Jouw vraag parkeer ik daarom even tot een later, nuttiger, moment.
Groet,
Jeroen
Re: Blauwe Benelux overleeft
Die aanvulling heb ik ook graag.
Vandaar de vraag aan de Belgische technici in het algemeen en niet aan een Nederlandse systeemgebruiker in het bijzonder.
Jij hebt er jaren mee gereden. Da's mooi.
Maar met alle respect voor de meester, je parate kennis mag na negenentwintig jaar gerust wat muffig genoemd worden.
Bovendien is het nog lang niet zo ver. Nu is andere kennis nodig dan dat jij tot nu toe etaleert.
Je bent kortweg te Hollands om aan de gevraagde specificaties te kunnen voldoen.
Een goede chauffeur brengt je ver.
Een goede monteur zorgt dat de chauffeur je ver kan brengen.
Wat is dan belangrijker?
Het gaat om de systeemkennis, niet specifiek de kennis van de Beneluxstellen.
Die systeemkennis is in België aanwezig en zit hier bij velen nog in de vingers.
Dat is wat ik zoek: De technicus die zijn of haar liefde voor het JH-systeem in een stuk Belgisch (want de 220 902 is en blijft in België geregistreerd) treinerfgoed kan en wil steken. Nu en in de toekomst.
Groet,
Jeroen
Vandaar de vraag aan de Belgische technici in het algemeen en niet aan een Nederlandse systeemgebruiker in het bijzonder.
Jij hebt er jaren mee gereden. Da's mooi.
Maar met alle respect voor de meester, je parate kennis mag na negenentwintig jaar gerust wat muffig genoemd worden.
Bovendien is het nog lang niet zo ver. Nu is andere kennis nodig dan dat jij tot nu toe etaleert.
Je bent kortweg te Hollands om aan de gevraagde specificaties te kunnen voldoen.
Een goede chauffeur brengt je ver.
Een goede monteur zorgt dat de chauffeur je ver kan brengen.
Wat is dan belangrijker?
Het gaat om de systeemkennis, niet specifiek de kennis van de Beneluxstellen.
Die systeemkennis is in België aanwezig en zit hier bij velen nog in de vingers.
Dat is wat ik zoek: De technicus die zijn of haar liefde voor het JH-systeem in een stuk Belgisch (want de 220 902 is en blijft in België geregistreerd) treinerfgoed kan en wil steken. Nu en in de toekomst.
Groet,
Jeroen
Re: Blauwe Benelux overleeft
Excuus voor deze uitlating.
Mijn oorspronkelijke vraag blijft echter staan:
De 220.902 is Belgisch en blijft Belgisch.
Deze band willen we niet verloren laten gaan!
Er is behoefte aan Belgische kennis en samenwerking om het stel zo goed en zo origineel mogelijk weer rijdend te krijgen.
Dit is een vraag in het algemeen, niet over details in het bijzonder.
Groet,
Jeroen
Mijn oorspronkelijke vraag blijft echter staan:
De 220.902 is Belgisch en blijft Belgisch.
Deze band willen we niet verloren laten gaan!
Er is behoefte aan Belgische kennis en samenwerking om het stel zo goed en zo origineel mogelijk weer rijdend te krijgen.
Dit is een vraag in het algemeen, niet over details in het bijzonder.
Groet,
Jeroen
Laatst gewijzigd door SHSrail op 19 mar 2016, 20:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Blauwe Benelux overleeft
Moeten jullie je vetes hier komen uitvechten? Overigens, met Latijn debiterende slimmeriken hebben we geen goede ervaringen ("Nil Volentibus Arduum"), en tenzij je pedant wil zijn, zou ik het laten.
Inhoudelijk, ik ben ook wel benieuwd naar welke elementen zo "Belgisch" zijn, ik ben geen technicus, en zal misschien niet alles begrijpen, maar probeer gerust.
Inhoudelijk, ik ben ook wel benieuwd naar welke elementen zo "Belgisch" zijn, ik ben geen technicus, en zal misschien niet alles begrijpen, maar probeer gerust.
Re: Blauwe Benelux overleeft
dit is helemaal nergens voor nodig. Gelieve jullie allemaal aan het onderwerp te houden.SHSrail schreef:O crassum ingenium! Suspicor fuisse Batavum
Re: Blauwe Benelux overleeft
Gelieve dan ook de politieke uitlatingen achterwege te laten, die horen hier ook niet thuis.groentje schreef:Moeten jullie je vetes hier komen uitvechten? Overigens, met Latijn debiterende slimmeriken hebben we geen goede ervaringen ("Nil Volentibus Arduum")
Re: Blauwe Benelux overleeft
Is de Jh in een Benelux dezelfde als in onze klassiekjes ?
Dan denk ik dat ze er best een paar scoren nu het misschien nog kan .
Dan denk ik dat ze er best een paar scoren nu het misschien nog kan .
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
- Locatie: Nederland
Re: Blauwe Benelux overleeft
Opvallend in deze: Bijna 30 jaren wordt er in Belgie geen vinger uitgestoken naar dit unieke Nederland/Belgische treinstel, er zijn zelf bijna doorlopend sloopplannen.SHSrail schreef:Excuus voor deze uitlating
De 220.902 is Belgisch en blijft Belgisch.
Deze band willen we niet verloren laten gaan!
Er is behoefte aan Belgische kennis en samenwerking......
Niemand heeft enige interesse in het treinstel.
Nu een club in Nederland het stel wil gaan behouden, en evt rijvaardig maken en met grote moeite het stel naar Nederland wil halen, worden er dit soort berichten geplaatst........
En zo'n JH-wals is gewoon simpele analoge techniek. Misschien wordt deze er wel compleet er uit gehaald en vervangen door een Mat 54 tractieschakeling, nog simpeler, gewoon relais met verschillende gewichtjes voor de verschillende tractiestanden er aan, welke het altijd doen

De problemen met de JH-wals ontstonden altijd als Mat 46 of Mat 54 samen reden met een Benelux.
Als deze Benelux dan achterop liep, kon je niet weten als machinist in welke stand de JH-wals (nog) stond. Bij te vroeg weer inschakelen blokkeerde de JH-wals daardoor. Bij voorop lopen van de Benelux had je dit probleem niet, immers daar zaten controllelampjes voor in de cabine.
Een Mat 54 tractieinstallatie kan je als machinist veel sneller schakelen naar een lagere rijstand, mits je maar even via de 0-stand gaat. Een JH-wals gaat dan eerst relatief langzaam teruglopen naar de beginstand.
Ja, mijn kennis is nog aardig aanwezig.........
En leuk, paar jaren geleden nog flink gereden met de Mat 54 stel 766

Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden

Re: Blauwe Benelux overleeft
Ploef, en toen waren we weer ruim een jaar verder.
Afgelopen september mocht de 220.902 even naar buiten. Dit ter gelegenheid van het omwisselen van de twee rijtuigen zodat ze nu met de koppen tegen elkaar staan. Dit maakt transport middels een locomotief met regulier stoot-& trekwerk mogelijk.
De stichting Hondekop heeft op haar facebookpagina aangekondigd dat ze binnenkort met groot nieuws naar buiten zullen treden.
Zodra er meer bekend is zal ik dat hier melden.
Groet,
Jeroen
Afgelopen september mocht de 220.902 even naar buiten. Dit ter gelegenheid van het omwisselen van de twee rijtuigen zodat ze nu met de koppen tegen elkaar staan. Dit maakt transport middels een locomotief met regulier stoot-& trekwerk mogelijk.
De stichting Hondekop heeft op haar facebookpagina aangekondigd dat ze binnenkort met groot nieuws naar buiten zullen treden.
Zodra er meer bekend is zal ik dat hier melden.
Groet,
Jeroen
Re: Blauwe Benelux overleeft
Het gaat er toch echt van komen nu
.
http://www.bndestem.nl/roosendaal/spoor ... ~ac123eb6/

http://www.bndestem.nl/roosendaal/spoor ... ~ac123eb6/
BN De Stem schreef:Maar dat wordt allemaal anders. Eind deze week trekken spoorfanaten het roestige treinstel 's nachts met een gangetje van veertig kilometer per uur van Leuven naar Roosendaal. In de ook al historische Locloods aldaar wordt de vijftig meter lange trein de komende weken provisorisch opgelapt om vervolgens in Amersfoort tot in de puntjes precies gerestaureerd te worden.
Re: Blauwe Benelux overleeft
Goedemorgen allen,
Het transport vertrekt naar verwachting vrijdag 14/7 rond 10:00uur uit Leuven.
Men verwacht rond 14:00uur-14:30 in Roosendaal aan te komen.
Mvg
Jeroen
Het transport vertrekt naar verwachting vrijdag 14/7 rond 10:00uur uit Leuven.
Men verwacht rond 14:00uur-14:30 in Roosendaal aan te komen.
Mvg
Jeroen
Re: Blauwe Benelux overleeft
Oei, dat slakkengangetje van 40 km/h zo midden op de dag? Hopelijk zal dat geen problemen veroorzaken want het is nu niet alsof er geen drukke lijnen bereden worden...
Re: Blauwe Benelux overleeft
Ongelooflijk midden op de dag ...SHSrail schreef:
Het transport vertrekt naar verwachting vrijdag 14/7 rond 10:00uur uit Leuven.
Men verwacht rond 14:00uur-14:30 in Roosendaal aan te komen.
Ik neem aan dat we hier het verloop kunnen volgen ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Blauwe Benelux overleeft
Ik doe mijn best maar ik ben zelf bij het transport betrokken. Dus ik wel het een en ander aan het hoofd.