Nikolai schreef:Zou het niet een optie zijn om alle TGV's die nu via Lille Europe rijden, gewoon direct naar Paris CDG te sturen? Dan kunnen ze daar combineren met het deel uit Lille en doorrijden naar Lyon en verder.
het leeuwendeel van de tgv's uit lille stopt in parijs noord en komt dus niet langs CDG uiteindelijk verlies je ook weer niet zoveel tijd in lille dus ik vrees dat het met kopmaken zal blijven
Nikolai schreef:Zou het niet een optie zijn om alle TGV's die nu via Lille Europe rijden, gewoon direct naar Paris CDG te sturen? Dan kunnen ze daar combineren met het deel uit Lille en doorrijden naar Lyon en verder.
het leeuwendeel van de tgv's uit lille stopt in parijs noord en komt dus niet langs CDG uiteindelijk verlies je ook weer niet zoveel tijd in lille dus ik vrees dat het met kopmaken zal blijven
Alleszins toch tijd genoeg om twijfelende mensen de auto te doen verkiezen boven de TGV!
Voor ons, West-Vlamingen, is het eigenlijk niet echt nadelig, aangezien wij eerder de TGV te Lille-Europe zullen nemen in plaats van Brussel-Zuid.
Niet veel tijd verliezen. Je bent in totaal dik 20 min kwijt door in Lille te gaan koppelen. Ik vind dat een aanzienlijk verlies. Met die rechtstreekse TGV's wordt dit probleem wel verholpen, alleen verkleint het aanbod.
Shrek schreef:
het leeuwendeel van de tgv's uit lille stopt in parijs noord en komt dus niet langs CDG
Ja, maar we spreken hier ook over het opheffen van de rechtstreekse verbinding met CDG.. Geen probleem dus voor de Thalys'jes naar Paris Nord.. die blijven gewoon rijden.
Shrek schreef:
het leeuwendeel van de tgv's uit lille stopt in parijs noord en komt dus niet langs CDG
Ja, maar we spreken hier ook over het opheffen van de rechtstreekse verbinding met CDG.. Geen probleem dus voor de Thalys'jes naar Paris Nord.. die blijven gewoon rijden.
jij bedoelde de overstap op treinen uit lille in CDG. dat gaat niet lukken met Thalyssen of TGV's die naar paris-nord rijden he
* x aantal keer per dag TGV/Thalys Brussel-Paris Nord: blijft ongewijzigd rijden
* x aantal keer per dag TGV/Eurostar Lille-Paris Nord: blijft ongewijzigd
* x aantal keer per dag Thalys naar Paris CDG: geschrapt
* x aantal keer per dag TGV vanuit Brussel en Lille naar CDG, waar deze twee stellen combineren en doorrijden naar Lyon en verder.
Op deze manier wordt het verlies van de Thalys opgevangen door rechtreekse TGV's.
Nikolai schreef:Er is hier toch een communicatieprobleempje:
Ik bedoel in mijn plannen:
* x aantal keer per dag TGV/Thalys Brussel-Paris Nord: blijft ongewijzigd rijden
* x aantal keer per dag TGV/Eurostar Lille-Paris Nord: blijft ongewijzigd
* x aantal keer per dag Thalys naar Paris CDG: geschrapt
* x aantal keer per dag TGV vanuit Brussel en Lille naar CDG, waar deze twee stellen combineren en doorrijden naar Lyon en verder.
Op deze manier wordt het verlies van de Thalys opgevangen door rechtreekse TGV's.
Neeje!
Er rijden al lang rechtstreekse TGV's van Brussel naar CDG en Marne-la-Vallée, die dan verder rijden richting ZUid-Frankrijk!
Er is dus wel degelijk een vermindering van het aantal treinen naar CDG en Marne-la-Vallée vanuit Brussel! Komt daar nu ook bij dat de minimale reisduur zowiezo 20 minuten langer wordt!
Ik zou het graag even over een andere boeg gooien. Is het niet sowieso een beetje overdreven dat er een rechtstreekse Thalys naar CDG en Marne la Vallée rijdt ? Zeker nu Air France niet meer meedoet ? Ik kan in elk geval begrijpen dat dat niet rendabel is.
Ik zie de NMBS deze verbinding liever opgeven en het gerecupereerde geld gebruiken voor de verbetering van een aantal binnenlandse verbindingen met Brussel...
De overblijvende mogelijkheden zijn inderdaad niet meer zo snel als de rechtstreekse Thalys maar zijn lang niet slecht, en in elk geval sneller dan de auto (en met minder parkeerproblemen)
1.
De verbinding per TGV met het tijdverlies voor het kopmaken/koppelen in Lille is nog steeds behoorlijk snel : minder dan 2 uur.
2.
Daarnaast hebben we nog altijd de Thalyssen naar Paris Nord die zowat om het halfuur rijden + overstap op RER. Totale reisduur hier iets meer dan 2 uur.
Ik zie het probleem niet in aangezien het overgrote deel van alle TGV's ook stoppen in MLV. TGV's richting Bordeaux stoppen daar allemaal. Als dat nu een Thalys of TGV is, das toch al gelijk....?
paljas schreef:Ik zie het probleem niet in aangezien het overgrote deel van alle TGV's ook stoppen in MLV. TGV's richting Bordeaux stoppen daar allemaal. Als dat nu een Thalys of TGV is, das toch al gelijk....?
Paljas, mag ik je verzoeken alle postings in deze thread te lezen alvorens te reageren :-(
In het kort : TGV doet er door zijn stop in Lille veel langer over dan Thalys.
Het is toch vrij eenvoudig. Je moet denken als klant niet als treinfreak. Een klant betaald al een aantal jaar een bepaalde prijs voor Brussel-CDG. Plots wordt die verbinding stopgezet en vervangen door TGV's. Er zullen weliswaar minder TGV's rijden dan er Thalyssen waren. Maar de prijs voor de TGV's zal ongeveer hetzelfde zijn als voor Thalys. Daarbij komt dat het aanbod rechtstreekse verbindingen kleiner wordt. Dus voor hetzelfde geld als vroeger is het aanbod enerzijds kleiner of anderzijds minder snel. Daar komen zowiezo klachten over.
Zeker, het is geen verbetering, maar bij privé-ondernemingen wil men dat al eens gemakkelijker aanvaarden dat een verbinding rendabel moet zijn. Ook luchtvaartmaatschappijen stoppen vaak met bepaalde vluchten, en het aanbod is meestal nog veel kleiner.
Waarschijnlijk zal de afschaffing van de rechtstreekse Thalys ook niet veel goeds voor Disneyland Parijs betekenen. Veel van hun klanten uit Nederland, België en Duitsland kwamen met de Thalys naar hier!